Announcement

Collapse
No announcement yet.

Införskaffat en Fiat Tempra -96

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Införskaffat en Fiat Tempra -96

    Har precis skaffat mej en Fiat Tempra -96a.
    När man kollar i Biltema t.ex. så finns det typ, ingenting till tempror, finns det någon annan bil, vars dela passar till tempra. Vilka är dom vanligaste felen på dessa bilar?

  • #2
    Tempran är i princip en Tipo med koffert, eller kombibakdel. Och Tipon är ju ganska vanlig så det är nog lättare att få tag i delar om man kollar efter Tipodelar också.

    Jag är lite tveksam till hur det kan vara en -96:a. Är det en kombi? Kan det vara så att Marea Weekend (kombimodellern) kom först -97 och att Tempra Weekend tillverkades även -96?
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

    Comment


    • #3
      Originally posted by Johannes
      Jag är lite tveksam till hur det kan vara en -96:a. Är det en kombi? Kan det vara så att Marea Weekend (kombimodellern) kom först -97 och att Tempra Weekend tillverkades även -96?
      Jag tror Tempran tillverkades mellan 1990 och 1996.

      Comment


      • #4
        Tempra tillverkades 90-96, sista årsmodellen togs bara 1,6:an in till Sverige. (Vad jag vet)

        Har själv en Tempra SW 2,0. Har varit lite av varje som hänt under åren, men i det stora är det en förbaskat bra bil. Jag brukar säga att den storleksmässigt är som en V40 men lastar som en V70.

        Säg till om det är nåt du undrar över, eller några problem. Det är oftast någon här på forumet som känner igen dom...

        /Lars

        Comment


        • #5
          det är en grejj som jag är lite fundersam över. Alla fel som uppstår fixar säljaren så länge jag betalar av men ett "fel" eller snarare missljud har inte ens han någon aning om vad det är. Jag misstänker kopplingen. När man gasar hårt, eller lastar tungt så skrapar det under pedalerna, under golvet alltså. E de kopplingen eller är det nåt annat.

          Comment


          • #6
            Den lät ju egendomlig. Det enda jag kan tänka mig är att avgassystemet inte sitter ordentligt upphängt, så att det vibrerar mot underredet när motorn utsätts för belastning.

            Annars kanske ett motorfäste är dåligt eller av?

            Comment


            • #7
              Okej, ska ta me mej dom påståendena när jag besöker försäljaren nästa gång

              En annan grejj. I Tempran finns det ju bara högtalare fram. Hur gör jag för att få nytt ljud fram och bak. Tänkte köpa ljudpaket från mds nämligen och bygga in. Men finns inget i dörrarna eller någon hatthylla. Hur kan man göra då?

              Comment


              • #8
                Är det en kombi?

                I såna fall ska det sitta 4"-högtalare original i panelen under bakre sidorutan.

                Låter inte så mycket, men lite. Svårare att få något bastryck, det krävs nog en separat sub för det.

                /Lars

                Comment


                • #9
                  Re: Införskaffat en Fiat Tempra -96

                  Jag bytte motor i min tipo 2.0ie mot en tempra motor och det gick utmärkt.
                  Och vad jaghar erfarit nu så passar mycket tipo delar så.



                  Originally posted by runis86
                  Har precis skaffat mej en Fiat Tempra -96a.
                  När man kollar i Biltema t.ex. så finns det typ, ingenting till tempror, finns det någon annan bil, vars dela passar till tempra. Vilka är dom vanligaste felen på dessa bilar?

                  Comment

                  Working...
                  X