Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rost i kupen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rost i kupen

    Har sett att det har diskuterats om rost på coupe'erna. Har själv en -97 och trodde att dörrar och sånt var galvat och så är det ju en del plast också.

    Är det läge att lämna in den för nån slags av rostbehandling eller vänta några år. Just nu så ser det inte ut att vara nån fara dom närmaste åren...
    Coupe 20VT -97

  • #2
    Det fattas rostskydd lite överallt (tex i dörrarna) och det finns en otrolig mängd karossskarvar som är oskyddade (endast lack). Mycket är nog galvat men zinkhinnan håller väl inte Audi-tjocklek direkt. I min hade det läckt in lite vatten under baksätet så rosten var redan på väg. Så en genomgång med vaxsprutan är nog bra.

    Det finns dyra rostskyddsbehandlingar för flera tusen, men de tar nog inte isär bilen så som man kan göra själv ganska lätt (tex klädsel i bagaget och sidopanelerna bak), även trösklarna kommer man åt lätt om man har varianten med slangmunstycke.

    Gör det själv: spara stålar och bättre resultat, är mitt tips.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Hmm, okej... Detta behöver utvecklas lite =)
      Tar du bara vanligt bilvax och gnider in i t ex bagagegolvet?

      Lika så att fixa trösklarna, kör du nån tryckluftshistoria där eller?
      Coupe 20VT -97

      Comment


      • #4
        per> ta några bilder och skriv en "howto" som vi kan lägga upp på sidan? är nog många som är intreserade skulle jag tro
        /Peter

        Comment


        • #5
          Trösklarna på Coupén behöver mycket rostskyddsmedel i sig. Har sett en del ex där det börjat gro lite smått från insidan.

          Om man inte är händig som Per eller har tid så är det värt varenda spänn att lämna in bilen på en rostskyddsbehandling. Särskilt om man tänkt att behålla bilen mer än 2-3 år. Farsgubben har dille på lämna in sina kärror hos "Tuff-Kote Dinol"-behandlare men å andra sidan är bilarna som nya. De modellspecifika sprutscheman som används är otroligt detaljerade. Hål borras lite här och där för att komma alla hålrum.
          Stilo & GSXR1000 Race

          Comment


          • #6
            täcker dessa scheman även coupén?
            /Peter

            Comment


            • #7
              Jag skulle tro att de har scheman till Coupén men jag är inte säker. Ring och fråga!

              Exempel i Sthlm:
              HB Täby Bilrostskydd, tel:08-756 96 80
              AB Rostskyddsmetoder, tel:08 - 106035
              Nacka Bilplåt AB, tel:08-716 66 00
              Stilo & GSXR1000 Race

              Comment


              • #8
                Mini: som Anell sa, en TuffKote-Dinol behandling är en väldigt bra investering!
                Men vill man göra det själv finns ofta nödvändig utrustning att köpa:
                Lättflytande, penetrerande vax finns på sprayburk, och ofta kan man köpa ca 0.5m slang till, speciellt för trösklar o dyl. Här i goa Gbg :-/ finns det på HCJ men det borde finnas på fler ställen.
                Annars är det inga svårigheter att komma åt, förutom kanske bakskärmarna eftersom baksätet måste bort, (instruktioner för högtalarbyte finns på coupe-sport.co.uk.)
                Trösklarna är t.ex superenkla, lossa dörrlisten + instegsskyddet (plastplattan - lyfts framåt-uppåt) och där finns hålen till ena kammaren i tröskeln. Lyft lite i mattan och där finns hålen till den andra kammaren, precis längs dörrlisten.

                Tror jag gjorde av med 8-9 burkar... :-)

                chorus: hade jag digitalkamera så.. :-( Fast jag kan ju skriva ner nåt, punktvis, och mejla dig eller?
                Last edited by per; 29 August 2002, 09:05.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  har du lust så får du gärna skriva lite och maila, så lägger jag upp det på sidan

                  vad som kan vara intresant att veta är väl var man ska spruta, hur mycket, och vad man ska spruta i, osv.
                  /Peter

                  Comment


                  • #10
                    Är också inne på att roskskyddsbehandla. Vill inte att min Coupe nånsin ska börja rosta... *snyft*

                    5000kr tror jag det kostar att lämna in och det är ju en slant. Ser fram emot lite instruktioner så kanske man kan fixa det själv. Eller att någon som gjort det en gång på Coupen tar en muta

                    / Mattias
                    Fiat Coupe 20v Turbo -00

                    Comment


                    • #11
                      utveckla

                      det kan man väl utvecka lite, så det gäller flera fiatmodeller?
                      Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                      Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                      Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                      http://fiatpanda.wordpress.com/

                      Comment


                      • #12
                        Vax

                        Tidningen Classic Motor hade en test av rostskydd och resultatet visade på att de tunnflytande vaxbaserade var bäst, biltemas (!) vann testet.

                        Comment


                        • #13
                          Vilken tur ! Jag har gjort en underedsbehandling på min Tipo igår, då använde jag biltemas rostkyddsmassa under bilen och derras tunnflytande vaxbaserade i balkar och liknande, så nu ska den väl klara vintern galant!
                          SDE Racing
                          Coupe 20VT-97 under konstruktion
                          Marea Weekend HLX-97 påställd
                          Punto 75 SX-98 påställd
                          Tipo 1,4ei-94 såld

                          Comment


                          • #14
                            Chorus: har du nån email? Tänkte skicka lite text till dig... :-)
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment

                            Working...
                            X