Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingskit 400Nm - Coupe/Lancia Delta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingskit 400Nm - Coupe/Lancia Delta

    Som rubriken säger så säljer jag ett kopplingskit till Fiat / Lancia / Alfa.

    Det är en organisk koppling som är god för 400Nm och har gått ca 20mil i min bil.
    Kopplingen (AE1023KR) är tillverkad av CO ME och köpt från AE Car i England för drygt 4600kr ink frakt.

    AE Car: http://www.aecar.co.uk/Pages/AE1023KR.aspx
    CO ME : http://www.comesrl.com/

    Det köptes som reservkitt då jag trodde kopplingen i min bil rasat vilket den inte hade gjort, missljudet som hördes kom från att den inre ytan på lamellen tog i skruvarna som fäster svänghjulet i vevaxeln. Problemet avhjälptes genom att fila ner skruvskallarna lite varför kopplingskittet är helt opåverkat.

    Egentligen skulle kopplingskittet skickats tillbaka till försäljaren då det bara skulle använts om det behövts. Dock bytte verkstaden kittet utan att fråga mig vilket nu resulterar i att AE Car inte vill ha tillbaka det och därför sitter jag med ett extra kitt som jag inte har någon nytta av.

    Jag tänker mig att det kan vara värt 3500kr inklusive frakt inom Sverige, men givetvis går priset att diskutera.

    Passar till:
    Alfa 155
    Alfa 156
    Alfa 164
    Alfa GTV
    Alfa Spyder
    Fiat Coupé 16VT
    Fiat Coupé 20VT
    Lancia Dedra
    Lancia Delta
    Lancia Kappa
    Lancia Thema











    En liten repa som nätt och jämnt går att känna med nageln har tyvärr uppkommit vid demonteringen av tryckplattan.




    Last edited by Axl; 20 August 2014, 09:06.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

  • #2
    Upp
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • #3
      Finns fortfarande till salu
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • #4
        upp
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • #5
          Eventuellt av intresse. Vilken verkstad? Någon du kan rekommendera? Funderar på att byta på min nämligen. Senaste offerten sa 16k inkl kopplingskit. En 16vt dessutom.
          Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

          Comment


          • #6
            Lämnade in till Champion Auto(http://www.championauto.se/) ute i Arlöv. Marcus som driver det är jäkligt duktig och äger två 16V Coupéer själv. Kanske inte billigaste verkstan men han gör ett seriöst jobb och jag kan definitivt tänka mig att anlita honom igen.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • #7
              Gripen! Nabil i Fjärås är ett säkert kort.

              Många som har åkt till honom långväga för att få det gjort där!

              Annars har vi en verkstadstråd värd att puffa för:
              http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ga-verkstäder
              à la London designmarknad - www.alalondon.se

              Comment


              • #8
                Absolut, Nabil är ett alternativ. Anledningen till att jag valde Champion var att Nabil först monterade min koppling men glömde kolla så att den passade 100%, varför jag var tvungen att få den demonterad av Champion och justera svänghjulets fästskruvar. Hade jag vågat köra upp till Nabil så hade jag gjort det, jag trodde dock det var ett kopplingsras varför jag höll mig i närområdet.
                Med facit i hand hade det dock varit billigare att hyra ett bilsläp och köra upp bilen till Nabil...
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • #9
                  Fråga är om en tur från Malmö till Fjärås i slutändan sparar mig såpass mycket mot att ta det lokalt hos Champion? Vad anses vara ett rimligt pris för kopplingsbyte? Vad fick du betala Axl? Någon som har åsikter huruvida man bör byta svänghjul samtidigt?
                  Ingen Fiat längre. Men en italiensk Ducati tar jag hand om

                  Comment


                  • #10
                    Har för mig att Nabil tog kring 4k och Champion kring 14k så det diffar på 10k, kan nog vara värt en tur.
                    Jag körde upp och lämnade bilen, sen droppade Nabil mig vid stationen i Kungsbacka och tvärt om när jag hämtade, mkt smidigt.

                    Jag fick mitt svänghjul putsat på ytan som ligger mot kopplingen då det var i behov av det. Normalt ska det inte behövas, men du kan ju hänga av det och lätta det om inte annat..
                    Last edited by Axl; 26 August 2014, 16:36.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Gripen View Post
                      Fråga är om en tur från Malmö till Fjärås i slutändan sparar mig såpass mycket mot att ta det lokalt hos Champion? Vad anses vara ett rimligt pris för kopplingsbyte? Vad fick du betala Axl? Någon som har åsikter huruvida man bör byta svänghjul samtidigt?
                      7-8000 är nog svårt att komma under, om du lämnar till vanlig verkstad. Nabil har jag ingen erfarenhet av annat än att jag köpt grejer av honom. Men 4000 är otroligt billigt om det stämmer och funkar. Svänghjul bytes icke, på sin höjd putsas av om det blånats av slirande koppling.
                      Last edited by per; 24 August 2014, 01:57.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #12
                        Såld
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment

                        Working...
                        X