Announcement

Collapse
No announcement yet.

De e ju sanslöst, svenskt rättsystem är ett skämt!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Det TPB gjort är väl att de länkar till ställen där du kan ladda ner och frågan är väl om det är olagligt? Är det olagligt att länka till ställen där du kan beställa olaglig medicin? Är det olagligt att länka till kartor var de bästa "röda skyltfönstren" i Amsterdam finns? Är det olagligt att länka till var man kan beställa vapen? Om det är rätt eller fel är en sak, en annan om det är olagligt.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Putt
      Det har väl förekommit ganska många gånger att man bett TPB att ta bort upphovsrättskyddat material från sidan. Detta har inte gjorts - det är en av anledningarna till domen, de har varit medvetna om att skyddat material legat upp men inte gjort något åt det.
      Ah och anledningen till att dom inte gjort de är ju snarare att de dröjer 5min så ligger samma grej uppe igen. Man kan ju ändå inte skicka ett mail per dag med en ny lista på material dom ska ta bort?
      Det är ett svårlöst problem hur man får bort merparten av olaglia materialet på nätet. Jag tror ändå industrin får ta och lägga handeln mer på nätet och på så vis kunna sänka sina omkostnader och få ner priset på sina produkter... Finns det ett lägre pris på grejerna köper fler hellre än söka runt efter albumet tex.
      Ta iTunes som lyckats någorlunda, ett album för 90spänn orginalpris, DRM fritt och 80 spänn för vissa nya. E ju helt ok priser där!
      With great power comes the bitches
      Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
      Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
      Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

      Comment


      • #18
        Originally posted by TurboNimitz
        Ah och anledningen till att dom inte gjort de är ju snarare att de dröjer 5min så ligger samma grej uppe igen. Man kan ju ändå inte skicka ett mail per dag med en ny lista på material dom ska ta bort?
        Det är samma problem med t ex forum och liknande. Ägaren är ansvarig för vad som skrivs på forumet.

        Nu vet jag inte hur TPB funkar om de som driver siten måste godkänna vad som läggs upp eller om den läggs upp direkt?
        Fiatlös

        ___________________

        Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

        Comment


        • #19
          Va TPB har gjort är mindre intressant än vilka maffia fasoner som skivbolagen använder för att komma åt de.

          IPRED lagen som redan är stort skämt med tanke på att bredbandsoperatörer vägrar lämna ut uppgifter om kunder. Snart slutar alla logga dessa uppgifter så blir det pannkaka av det hela.

          För att inte tala om vad detta leder till när det kommer anonyma tjänster som ex. pedofiler får uttnyttja. De har bara startat en ond cirkel tycker jag.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #20
            Intressant ang. fildelning/branchen:

            http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=490753
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #21
              Vet att det är lite OT men samtidigt som dom blir så hårt dömda så går en våldtäktsman fri för att offret/vittnet tar livet av sig. Det är förjävligt. Jag menar är det verkligen ett fungerande rättssystem när några blir dömda med relativt svaga bevis och en annan går fri för att han åsamkat offret så mycket skada att hon tar livet av sig. Skit är vad det är.
              Coupé 16VT.
              Min bil...

              Comment


              • #22
                Originally posted by per
                Intressant ang. fildelning/branchen:

                http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=490753
                Märktes att det var en äldre person som skrev den debattartikeln. Och en väldigt dyster och deprimerande framtid han spådde.
                Samma diskussion härjade när kasettbanden kom till världen och cd/dvd skivan.
                Varför det digitalamediet blivit så stort är just för att slutprodukten för musik och film är helt styrd av digital media. Varför vill du betala extra för en CD/DVD för fodralet, trycket, material..när du ändå tillslut omvandlar det till en fil som du pungar in på din mp3-spelare? När branschen inte tillgodoser sina kunder eller ens lyssnar på vad dom vill ha så tar folk sig friheter och laddar ner den.
                Sedan är digital media i filformat mer kraftfull än av vhs, cd, dvd och kasettbanden är/var. Det är därför debatten är större och spänner sig över fler områden än tidigare format gjorde.

                Jag blir spyfärdig när jag artister gnäller och lägger ut sin musik gratis i protest att dom laddas ner "olagligt". Per du som lirar i band, hade du släppt en cdskiva för 179kr hade jag nog inte köpt den. Hade du däremot sålt den på cdon/boxman/itunes för 90spänn hade läget varit annorlunda. Du själv hade fått in samma intäkter om inte mer då fler hade köpt den online än offline.

                Alltså musiker och filmproducenter har verktyget att göra stoora summor mitt framför nästan men dom krampaktigt hänger sig kvar vid gamla medier sägandes "Nej folk ska gå till en affär och köpa våran film på dvd för 250kr. Dom ska inte kunna hyra den för 30spänn i HD format hemma direkt från soffan!".

                Visst ska killarna i TPB få stå till svars, men av rätt anledning. jag ser hellre dagsböter och krav på kontroll av materialet som publiceras på deras sida än att kräva 117miljoner böter och fängelse (yrkade). Sedan ska dom hellre sätta dit folk som delar ut än laddar ner...utan utdelare finns inga nerladdare, 1+1 är 2 och inte 0.
                With great power comes the bitches
                Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                Comment


                • #23
                  Tror inte skribenten var speciellt gammal men det var bara skönt att nån äntligen verkar tänka ett steg längre.

                  Visst känns det dyrt med 179kr för en CD (eller 149kr här i Gbg då) om man jämför med gratis. Det är ju oändligt mkt dyrare faktiskt! De kan gärna få kosta 129kr eller nåt. Men detta är inte poängen, problemet är den stora massan som tankar musiken gratis.

                  TPB-anhängarna älskar att känna sig rebelliska med en svajande moralfana när de säger att detta är storbolagens fall och det minsann är rätt åt dem. Problemet att de små entusiastbolagen drabbats lika hårt, oftast mkt hårdare. De hade mindre marginaler redan innan.

                  Att jämföra fildelning med tidigare medieombyten som kassetten eller CD-skivan är extremt missvisande. Dessa var bara paranteser. Fakta talar för sig själv, artisternas inkomster har aldrig sjunkit så mkt som nu. De enda artister som tjänar pengar är giganter som REM, U2, Stones osv. De har en äldre publik som är van att betala för musik. För yngre mindre band är det lite mer kört. En lösning krävs! Som artikeln säger.

                  Originally posted by TurboNimitz
                  Varför vill du betala extra för en CD/DVD för fodralet, trycket, material..när du ändå tillslut omvandlar det till en fil som du pungar in på din mp3-spelare? .
                  Jag spelar helst skivan tack! Överlägset ljud och oslagbart med väl genomarbetat fodral i handen.. Får du helst ett mail eller ett handskrivet vykort i posten? CD:n är även mkt svår - för att inte säga omöjlig - att radera från hårddisken.

                  Sen kostar en skiva som 3 öl.
                  Ölen pissar du ut på ett par timmar. Skivan kan du njuta av livet ut.
                  Du fattar..?
                  Last edited by per; 24 April 2009, 19:45.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Njaaa alltså jag tror vi får ha något i klass med itunes (som inte är så jäkla USA infiltrerat) som säljer musik för rätt peng (inte gratis) på nätet. Jag tillhör skaran som inte direkt bryr mig om ett fodral faktiskt (sorry) utan kan jag njuta av Donell Jones på väg in till stan på vagnen så är jag nöjd. Kika gärna nästa gång du åker kollektivt så är de få med bärbar cd-spelare

                    Självklart nallar mp3 på ljudkvalitén..det är trots allt ett komprimerat format ändå.

                    Jag tror varför folk är rebelliska är för att skivföretagen inte hängt med och folk har mer lr mindre hakat på vågen att ladda ner for free när det kostat för mycket.
                    With great power comes the bitches
                    Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
                    Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
                    Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

                    Comment


                    • #25
                      "Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet" vet ni väl..

                      Skämt åsido (och utan att kommentera fildelning som sådan) så kan jag känna att behovet av kvalitet på ljudet verkligen spelar olika roll beroende på vad för musik jag vill lyssna på. När jag lyckligt vrålar med i "Staten och kapitalet" på väg hem från jobbet duger mp3 mer än väl, men när jag slappar till en Fauré-motett hemma soffan får jag faen böldpest om det inte låter som det ska. Så jag köper nog en hel del skivor. Faktiskt.
                      Fiat 132 2000 -79
                      Alfa Romeo Alfetta 2,0TS -84
                      Land Rover Discovery Td5 HSE -04
                      Land Rover Freelander 2 HSE -08

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by Petter16VT
                        Vet att det är lite OT men samtidigt som dom blir så hårt dömda så går en våldtäktsman fri för att offret/vittnet tar livet av sig. Det är förjävligt. Jag menar är det verkligen ett fungerande rättssystem när några blir dömda med relativt svaga bevis och en annan går fri för att han åsamkat offret så mycket skada att hon tar livet av sig. Skit är vad det är.
                        Litet OT, men, men.

                        Åklagaren kan inte, och ska inte, väcka åtal om han inte är säker på att bevisningen håller för en fällande dom. När då bevisningen begår självmord la åklagaren ner åtalet. Varför offret begick självmord vet ingen av oss - kanske pga skammen då förhöret i rätten närmade sig, kanske pga missbruksproblematik?

                        Nu har dock åtal i målet väckts efter omprövning.

                        Den misstänkte är f.ö åtalad i ett annat fall av våldtäkt (egentligen handlar det om att en person försett underåriga med narkotika i utbyte mot sexuella tjänster)

                        OM den misstänkte är skyldig till våldtäkt så kommer det *riktiga* straffet att utdelas av hans medfångar då han får visa upp domen i fängelset.
                        Last edited by tempra33; 25 April 2009, 03:57.

                        Comment


                        • #27
                          My cents:

                          Jag har själv varit delaktig i företag i de drabbade branscherna men ändå tycker fildelning är skitbra. Utan att dela information hade ju inte nätet funnits. Men det är ju ett problem med ersättningen, inget är ju gratis...

                          TPB är ju bara en sökmotor så jag tycker den domen är helt galen och kommer nog att ändras i HD, men nu har ju Sveriges styre fått ryggen fri eftersom det kommer att ta ett par år innan det blir ett avslut.

                          De som tjänar pengar på den "fysiska" överföringen är ju operatörerna, ingen behöver ju 100 Mb/s för att maila, så det är väl där man borde lösa det? Kanske ett fildelarabonnemang som är lite dyrare för de som vill tanka ned, samtidigt som en slant går till STIM och övriga?

                          Annars är ju Spotify ett exempel i rätt riktning som också använder p2p, det är bara synd att jag har så sunkig uppkoppling i min 69:a.

                          Comment

                          Working...
                          X