Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bilinbrott - Tjuven fast men död.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bra skrivet!
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

    Comment


    • #17
      Alltför självupptagna/lata föräldrar är en klassiker annars.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #18
        Originally posted by per
        Alltför självupptagna/lata föräldrar är en klassiker annars.
        Håller med! Man kan inte skylla på samhället utan föräldrarna i första hand. Tyvärr har inte alla barn föräldrar då är det orättvist nog samhället som får ta smällen!
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #19
          Alla vi är en del av samhället, nu, när vi blir föräldrar o när vi blir äldre.

          Att man blir förälder garanterar inte att man blir en bra en, o hur blir barnen då tror ni?

          Nu påstår jag inte att alla som inte hade det "normalt" blir kriminella eller knarkare men fortsätter vi i samma banor så kommer dom att bli fler...

          Tänk när dom äldre var yngre, ja då löstes vissa problem med knyt näven, sen vart det kniv, och nu e det skjut vapen....

          E det ingen som märker att det börjar se ut som USA såg ut för 15-20år sen?
          Om det e så, då e det skrämmande om 10-15 år, då kommer vi inte att kunna släppa ut våra barn för att leka i många områden.

          Comment


          • #20
            Jag förstår vad du menar Fadi, men jag tycker att det blir för abstrakt när man talar om "samhället".

            Jag anser att problemet i första hand ägs av föräldrarna, sen får man resonera hur mycket man vill om huruvida det ska räknas som samhället eller inte.

            När man ser 12-13 åringar springa runt på stan och vara skitfulla, använda droger och råna andra ungdomar utan att deras föräldrar bryr sig nämnvärt... det är ju helt sjukt?!

            Jag tror absolut att man måste anpassa lagarna efter hur det ser ut idag. Ett första steg vore ju att sänka åldern för att bli straffmyndig från 15 år, för det är ju något som utnyttjas av buset idag.

            Vidare tror jag på satsningen med att utöka poliskåren... färgad som jag är.

            /Martin

            Comment


            • #21
              Sänk straffmyndig till 15 och problemet klättrar ner istället. Löser inget.
              Fler poliser.... vet inte, men jag tycker nog att man borde satsa mycket mer på närpoliser som finns och vistas där problemen är. Se till att jobba stenhårt med förebyggande arbete, när personerna redan kommit in i kriminalitet är det ofta försent, och höjda straff hjälper inte. Det är som med lås på dörrar, de enda som inte går in är de ärliga, vill någon bryta sig in för att stjäla spelar det ingen roll att du låst dörren, in kommer de ändå. Skillnaden är hur mycket de måste förstöra för att just komma in.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #22
                Stängare straff????? Nej det e ingen lösning.....
                Titta bara i vår grann land ryssland, där har vi massor med barn som låses in för mindre inbrott, dom e ju fan barn.....

                Mindre brott där? skulle inte tro det, tvärtom det finns en tendes att fortsätta med värre brott när dom blir berövade barndom, utbildning, social förmåga under den tiden dom suttit inne..

                Jag har hela tiden förespråkat att ta tag i problemen i ett välldigt tidigt stadie, o helst ha en plan för att förändra destruktiva strukturer i ett samhälle.

                Utbildning, o skolan har ett nästan lika stor ansvar som föräldrarna. Glöm inte att "våra" barn tillbringar minst 8 timmar i det som kallas för skolan.

                Jag tycker att Sverige o svenskarna har förutsättningar att förstå problemen i ett tidigt stadie o inte bara ta en snabb o enkel utväg, nämligen hårdare straff.. det löser problemen kortsiktigt enbart.

                Comment


                • #23
                  Jag lägger också mina fem cent på föräldrarna. Där är det nog viktigast att man gror lite information om hur viktig roll dom har...

                  Comment


                  • #24
                    Känner många lärare, bl.a. mamma. Det är ett faktum att skolan ofta står för uppfostran idag, och så var det nog inte tänkt när han däruppe satte sin plan i verket... (om det nu var han ).
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by per
                      Känner många lärare, bl.a. mamma. Det är ett faktum att skolan ofta står för uppfostran idag, och så var det nog inte tänkt när han däruppe satte sin plan i verket... (om det nu var han ).
                      Även min mamma är lärare och säger samma sak om att lärarna får vara extraföräldrar. Enormt jobbigt psykiskt!
                      Då är hon ändå gymnasielärare där man kan tycka att eleverna borde agera någorlunda vuxet och tänka lite på sin framtid.
                      Det gör dom inte.
                      Coupé 20VT LE -99 Svart
                      Camaro V8 1LE -14 Röd
                      Huracan V10 610-4 -14 Grå
                      Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

                      Comment


                      • #26
                        Någonstans måste man börja. Idag utnyttjas det faktum att man inte kan straffa någon under 15 år.

                        Sänkt ålder för att bli straffmyndig, höjda straff (eller att man börjar att använda de högre straffskalorna) och att utöka de sociala myndigheternas befogenheter så att man kan ta hand om barn i ett tidigare skede osv är en bra början. Dock är det ju - precis som ni säger - repressiva åtgärder. Det som är svårast är ju att förebygga det. Hur gör man då det?

                        Ja... om jag visste det. Föräldrar som bryr sig är det absolut viktigaste. Att skyffla över ansvaret på lärare och - hör och häpna - samhället går inte i längden.

                        [bitter]... frågan är om det inte borde krävas "körkort" för att få skaffa barn...[/bitter]

                        Comment


                        • #27
                          Litet exempel:

                          Hur många föräldrar vill att deras barn ska röka???? Inte många gissar jag!
                          Ändå röker säkert 2-3 miljoner människor, ni kontrar säkert att hälften e vuxna, visst men dom började röka långt innan...Detta kallar jag för samhälls problem.

                          Hur många föräldrar vill se sina barn knarka? inte många, o tro mig, varje förälder har på ett eller ett annat sätt pratat o brytt sig om det sånna saker....Ochså samhälls problem.

                          Hur kan man slänga ansvaret från en våltäcksman på föräldrarna??? detta är patetiskt....

                          Allt är en kombination, och eftersom föräldrarna kan i bästa fall hålla koll på SINA barn, ja då måste "samhället " gripa in...
                          Att barn blir rånare, knarkare, våltäcksmän, mördare kan inte bara vara föräldrarnas problem...

                          Håller ni inte med mig så visst, säger jag, om problemet e så enkelt att det e föräldrarnas fel då borde det vara enkelt att lösa...inskaffa obligatoriska föräldrar kurser,eller vad ni nu föreslår, men åter där e det samhället som ska fixa det eller?

                          Vi lever i en sån värld att alla lever i sin egen bubla, man bryr sig knappt om medmänniskorna man lever bland, o det skapar problem.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Fadi
                            Litet exempel:

                            Du rätt

                            har 2 tjejer dom funkar trots mig

                            .
                            Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                            S/y Mascot
                            S/y Rebell
                            20vT
                            Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                            Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                            Comment

                            Working...
                            X