Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flytta från hyreslägenhet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Flytta från hyreslägenhet

    Hej

    Eftersom jag just nu bor i min första lägenhet, en hyreslägenhet, sen ett år tillbaks och har nu sagt upp denna så ska hyresvärden komma ch besiktiga.

    Det jag undrar över och oroar mig lite över, är besiktningen. Jag vet att det finns något som säger "normal slitage" som hyresgästen inte måste bekosta, men vad bedöms som detta?

    Det jag vet om är följande

    ¤ Vardagsrummsparketten var dålig när vi flyttade in, vilket borde finnas i en besiktning innan dess. Ganska så sletet och allmänt inte fräscht. Det ser antagligen inte bättre ut nu ett år senare.

    ¤ Jag har naturligtvis borrat nåt hål här och där i betong, dels för nån tavla dels för uppsättning av platt tv. Hur ser man på sånt?

    ¤ Jag har också satt dit dubbelhäftande lister längs lägenhetslisterna så att säga, för att dra nätverks och div andra kablar i vardagsrummet. Jag är medveten om att dessa lister kan tömmas på kablarna, men kan inte avlägsas utan att skada ev tapet/list. Så, hur ser man på detta? Min första tanke är ju att det kan komma till nytta för framtida boende också,t.ex listen som går från hallen till vardagsrummet för nätverkskabeluttaget i hallen.

    ¤ På ett ställe i köket, har hunden rivit av en bit tapet, eller rättare sagt slitit ner den kanske är mer rätt ord. Kanske 5x5 cm ungefär.

    Så, hur funkar sånt här ni som har erfarenhet från att ha flyttat från en hyreslägenhet och vad säger allmänna regler?
    Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
    Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

    Mvh
    Joksi

    ¤ Garaget.org

    ¤ Joksi.net

  • #2
    Re: Flytta från hyreslägenhet

    Originally posted by Joksi
    Hej

    Eftersom jag just nu bor i min första lägenhet, en hyreslägenhet, sen ett år tillbaks och har nu sagt upp denna så ska hyresvärden komma ch besiktiga.

    Det jag undrar över och oroar mig lite över, är besiktningen. Jag vet att det finns något som säger "normal slitage" som hyresgästen inte måste bekosta, men vad bedöms som detta?

    Det jag vet om är följande

    ¤ Vardagsrummsparketten var dålig när vi flyttade in, vilket borde finnas i en besiktning innan dess. Ganska så sletet och allmänt inte fräscht. Det ser antagligen inte bättre ut nu ett år senare.

    (Var det anmält före? Annars kan ni bli ers skyldiga.)

    ¤ Jag har naturligtvis borrat nåt hål här och där i betong, dels för nån tavla dels för uppsättning av platt tv. Hur ser man på sånt?

    (Ev för TV'n. Stora skador/hål.)

    ¤ Jag har också satt dit dubbelhäftande lister längs lägenhetslisterna så att säga, för att dra nätverks och div andra kablar i vardagsrummet. Jag är medveten om att dessa lister kan tömmas på kablarna, men kan inte avlägsas utan att skada ev tapet/list. Så, hur ser man på detta? Min första tanke är ju att det kan komma till nytta för framtida boende också,t.ex listen som går från hallen till vardagsrummet för nätverkskabeluttaget i hallen.

    (Bör ses från fall till fall men den bör lämnas i skick som när man flyttade in och anmälde sådant som var fel.)

    ¤ På ett ställe i köket, har hunden rivit av en bit tapet, eller rättare sagt slitit ner den kanske är mer rätt ord. Kanske 5x5 cm ungefär.

    (Ni kan bli ers skyldiga. Skada ni orsakat!)

    Så, hur funkar sånt här ni som har erfarenhet från att ha flyttat från en hyreslägenhet och vad säger allmänna regler?

    (Min erfarenhet är att lägenheten ska vara i bättre skick än när man flyttade in. Kan tyckas konstigt men....)
    Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
    Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
    Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
    Folka Vento VR6 -93 såld!
    Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

    Comment


    • #3
      Varje gång man flyttar in i en hyresrätt ska man se till att man får ett besiktningsprotokoll och noga kolla igenom det.Tyvärr är det något de flesta hyresvärdar inte ser till att man får per automatik. Sen nagelfara ev.anmärkningar med hjälp av den,och ser man några skador som inte är med på protokollet så ska man gnälla direkt!Annars kan det kosta en hel del om man har otur senare......

      I mitt fall blev dom sura när jag gnällde men noterade att det var slagmärken i väggen. Tyvärr ligger bevisbördan på en själv trots att det är skador som kanske en tidigare hyresgäst gjort,om man inte sett och godkänt besprotokollet från tidigare hyresgäst.

      Vad det gäller parketten m.m.....Har du någonstans en underhållsplan för boningen? Det bör stå hur längesen golvet och annat var rustat,planerad nyläggning m.m.
      Är det nyligen underhållet blir dom naturligtvis lite kinkigare än om det var ett tag sen lägenheten blev rustad.

      Hänga tavlor m.m brukar anses som normalt slitage,men så fort det blir större ingrepp såsom borra hål för platt-tv,så kan du nog räkna med att dom vill ha lite betalt för det.Förr när det var så poppis med spegelväggar,så vet jag flera som fick betala åtskilliga kronor för det.Men då var det fråga om en hel del hål.

      Men är så olika från hyresvärd till hyresvärd,så du kan ju klara dig utan att betala en krona!
      Förra och förrförra besiktningen jag hade(flyttat ca 5 ggr på 4 år) så sa han typ hej,hejdå och gick!Och där hade man städat hela helgen!!*S*Nu var det inga skador alls,men är alla så slappa att besikta så är det än viktigare att man som nyinflyttad begär att få bes.protokollet direkt när man flyttar in,annars kan man ju få betala för andra drumlar!Been there,done that...*suck*

      Lycka till!
      Last edited by callep; 28 August 2008, 20:54.

      Comment


      • #4
        Jag hade nog varit mest orolig för hålen i väggen där TV-n hängde.
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • #5
          Jag läste på hyresvärdens sida, ang borrning i betong,och där står det att är det många hål ex väggspegel så kan man bli ersättningsyldig. Alltså borde jag gå lugn även med TVns två hål...

          Sen vet ja inte riktigt hur de ska bedöma,vi har inte flyttat ut ännu utan gör de antagligen i slutet av månaden, men dem vill besiktiga nästa vecka...
          Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
          Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

          Mvh
          Joksi

          ¤ Garaget.org

          ¤ Joksi.net

          Comment


          • #6
            Något enkelt man kan göra med hål är ju att man om väggen är målad spacklar igen och målar över. Om det är tapetserat så klipper man ut en liten rund bit som är lite större än hålet av samma tapet och limmar för hålet. Detta förutsätter ju förstås att man har extra bitar av tapeten i fråga, men det kan ju finnas om man har tur och målaren varit förutseende.
            Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
            Fiat Marea Weekend 1,6 -97

            Comment


            • #7
              Men de är väl nåt man isf gör när man flyttar ut...o inte mycket o snacka om när dem kommer och tittar...ja menar d e ju normalt egentligen o sätta upp tavlor osv på väggen.
              Audi A3 2.0TFSI Q Sportback
              Coupé Plus 16v 2.0 (såld)

              Mvh
              Joksi

              ¤ Garaget.org

              ¤ Joksi.net

              Comment


              • #8
                Läste i senaste Hem & hyra ( ja jag är medlem i hyresgästföreningen ) , att det var en hyresgäst som målat om en vägg till röd fondvägg typ , o hyresgästen som flyttade in efter henne accepterade denna vägg .

                Nu kommer kruxet , denna röda vägg räknas som avvikande o nu ska hon flytta o vill inte nästa hyresgäst ha denna färg på väggen , åker nuvarande hyresgäst på en ommålning , kanske inte bara av just den väggen utan hela rummet .

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Sten
                  Läste i senaste Hem & hyra ( ja jag är medlem i hyresgästföreningen ) , att det var en hyresgäst som målat om en vägg till röd fondvägg typ , o hyresgästen som flyttade in efter henne accepterade denna vägg .

                  Nu kommer kruxet , denna röda vägg räknas som avvikande o nu ska hon flytta o vill inte nästa hyresgäst ha denna färg på väggen , åker nuvarande hyresgäst på en ommålning , kanske inte bara av just den väggen utan hela rummet .
                  Det är därför som det är såå viktigt att innan man skriver på så lägger man fram sådana saker så att det inte står en dyrt när man flyttar. Fast man egentligen inte gjort något!
                  Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
                  Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
                  Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
                  Folka Vento VR6 -93 såld!
                  Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!

                  Comment


                  • #10
                    Bättre att köpa sitt boende! Förresten har jag ett hus med dubbelgarage till salu...
                    captainmorgan

                    Comment

                    Working...
                    X