Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Häftigt, skoj med en egen scanner. Förstår det som att den använder fotogrammetri, jäkligt häftig teknik.
    Just till ytor ska det vara kanon.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • Ja, skoj är det! Det roliga är att i ett av labben i skolan är det ett skåp fullt med olika artec scanners men eftersom de inte hunnit göra användarprotokoll till dem så får vi inte använda dem själva...så de i princip bara står där i skåpet o samlar damm. Samma gäller en enorm SLS printer som inte används av samma anledning.
      20V Coupe-96
      20VT Coupe-98
      16VT Coupe-95
      16VT Coupe-95
      (Saab 93-02)

      Comment


      • Haha, det är ju rätt segt, sådana saker skall ju gå varma.
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • Det ska de verkligen!

          https://youtube.com/c/MakingforMotorsport

          Brukar kolla på den här killen när han lägger upp lite videos, gillar hans nivå på menande och han använder en del 3D-printade delar här o där. Gott, tidsfördriv om man har en stund över.
          20V Coupe-96
          20VT Coupe-98
          16VT Coupe-95
          16VT Coupe-95
          (Saab 93-02)

          Comment


          • Originally posted by Löksson View Post
            Det ska de verkligen!

            https://youtube.com/c/MakingforMotorsport

            Brukar kolla på den här killen när han lägger upp lite videos, gillar hans nivå på menande och han använder en del 3D-printade delar här o där. Gott, tidsfördriv om man har en stund över.
            Hur är den där plasten man normalt printar i? Tål den värme, olje- och bensinstänk?
            Fast den kostar inte väl inte så mycket så man kan bara återskapa delen, kanske med förstärkningar, om den skulle knäckas?
            Jag har en kollega på jobbet som har en 3D-printer som han gärna använder och ställer till mitt förfogande så jag är väldigt intresserad av ämnet.
            Last edited by Goc924; 16 September 2022, 11:06.
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Ursäkta dröjande svar, varit ute i busken och lekt pang-pang(hemvärnsövning)

              Har för mig att det vanligaste är att man printar i PLA, men det har säkert Löksson bättre koll på. Nackdelen med PLA är att den just är lite dålig på att stå emot de höga temperaturer som kan uppkomma inuti en bil en varm sommardag, därför väljer man gärna ABS-plast.
              Har dålig koll på vad utmaningarna med att printa ABS är, men antar att det finns något där samt att det säkert är dyrare. Sett en del som först testat att dra ut prototyper i PLA och därefter går över till ABS.

              Som allt konstruktionsarbete så är det ett iterativt arbete, man får testa sig fram till en bra slutlig lösning, så räkna med några testskott och prototyper för att hitta rätt.
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • Tack för svaret.
                PLA eller ABS, det är ett inställnings och iterativt arbete som du säger. Svårt med flytande material.
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • Sorry för dröjande svar här också!

                  Det jobbiga är just som ni säger, temperaturen. PLA har ett väldigt stort spann där det är lagom mjukt även när det börjat stelna medans ABS är lite som tunnplåt och svets...fast tvärtom haha. ABS har ett mindre spann och gör att det lätt slår sig medans det stelnar.

                  Sedan så printar man ABS på en högre temperatur och få är risken något man kallar för "heat creep" vilket innebär att värmen kryper bak från "extrudern" så man riskerar att smälta plasten innan den är framme och då blir det stopp i systemet. Typ som att limstiftet i en limpistol innan det ens kommit in i själva pistolen.
                  20V Coupe-96
                  20VT Coupe-98
                  16VT Coupe-95
                  16VT Coupe-95
                  (Saab 93-02)

                  Comment

                  Working...
                  X