Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argenta 120ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by mirafiori
    Eller är det LE kanske?
    Exakt, den kom på 120ie. Lite mer noggrant system..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #62
      Inte mycket händer. Bilen kommer bli stående på verkstaden ett bra tag till tror jag. Det mesta är kollat/bytt men den går ändå inte bra. Nästa steg blir att försöka hitta en ECU och prova om det hjälper. Tips? Även spridare är intressant om någon vill sälja eller låna ut till mig.

      Tänkte kolla annars om någon här har ett komplett bosch LE system över som jag kan köpa? Eller en hel motor med kringutrustning.
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #63
        Gissar att varken ECU eller systemet som helhet är problemet.. Det är bara väldigt sällan det är det.. (för att bespara dig massor med onödigt jobb!)
        Det är mkt oftare givare som ger upp, eller glapp vid dessa. That's all I know.
        I detta läget kanske det är lättare att byta verkstad till Autokinito el.dyl?

        Fråga; har de bytt styrboxen för tändningen (Magneti Marelliboxen i motorummet)..? Det är den enda boxen som faktiskt gett upp på min blåa. Kan finnas på bildelsbasen. Fast det som hände på min var iofs att bilen dog helt, inte gick sämre.

        Men först: testa ett ultraljudsbad för spridarna! De lär ha oxiderat o rostat under alla år de inte körts.

        ALLRA först; har du bytt soppafiltret? När du bytte till originalpump får man anta?
        Återigen teorin om bilar som stått länge; rostflagor i tanken osv..
        Last edited by per; 10 November 2011, 13:37.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #64
          Att byta verkstad lär inte bli aktuellt. Att det tar tid är helt ok, de kollar på den lite då och då när tid finns.

          Soppafilter saknades men det satte jag dit i samband med pumpen. Bränsle får den definitivt, snarare för mycket än för lite. Därav att jag vill kolla spridare. Men de har bara mätts än så länge inte tvättade så det blir väl nästa steg. Alla givare har kollats och mätts, så de ska vara ok. ECU:n tänkte jag kolla mest för att kunna utesluta den. Tändningen är också kollad och funkar som den ska.

          Det kanske tar lite längre tid än jag hoppades på men nån gång kommer den igång igen!
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #65
            Om den nu får för mkt soppa kan man misstänka vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn. Ser allt ok ut där? Slangen är kvar och icke sprucken? Annars blir det mkt soppa.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #66
              Ordningen återställd.

              Ordningen återställd. Förutom att varvräknaren nog visar lite för lite
              Attached Files
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment


              • #67
                Bilen går riktigt bra nu iaf. Så nu är det bara att ta tag i allt annat som ska göras Och det ser direkt mycket bättre ut i garaget.
                Attached Files
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment


                • #68
                  Stor & Liten

                  Grymt, vad var felet?

                  Planer nu? Tork + extremt med ROSTSKYDD!!? (hade varit mitt tips)
                  Last edited by per; 9 February 2012, 09:42.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #69
                    Heders till alla som håller dessa fantastiska direktörsvagnar vid liv!
                    /Henrik
                    Henrik
                    Fiat 500e -15
                    *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                    Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                    Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                    *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                    Comment


                    • #70
                      Grattis Christian

                      va kul att fått igång den. hoppas verkligen att du får iordning allt med den. Den ser verkligen häftig ut.

                      Du och Per får ut och åka tillsammans, inte ofta man ser 2 Argentor tillsammans.

                      p.s Häftig instrumentbräda
                      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                      Mina Bilar.. Past & Present!

                      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                      Comment


                      • #71
                        & du har en snygg andrabil också. Har en exakt likadan fast röd Ti.
                        Fiat Punto Easy 1.2 -13
                        Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                        Comment


                        • #72
                          Originally posted by mirafiori
                          Bilen går riktigt bra nu iaf. Så nu är det bara att ta tag i allt annat som ska göras Och det ser direkt mycket bättre ut i garaget.
                          Kul att du fick igång den, riktigt snygg Alfa med gillar fronten ser ut som en geting

                          Comment


                          • #73
                            Felet på den var en blandning av lite allt möjligt. I stort sett allt i tändningen är bytt, kallstartsventil, luftmängdmätare etc etc. Sedan visade sig topplockspackningen läcka så den är bytt, iom det byttes även kamrem. Sen de kollat ventilspel och gått igenom insprutningens inställningar.

                            Jag vill verkligen ge Viabil en enorm eloge! De har gjort massor på bilen och tagit mycket humant betalt. Listan på jobb och delar är två sidor lång...

                            Vad som väntar nu är tvätt, vax, rostskydd. Sedan är det ett par saker som inte fungerar, kupéfläkt och bromsljus bla. Stötdämpare ska bytas, nya däck är nog bra också. Lacken är inte heller den bästa men det får vänta. Förhoppningsvis åker den till Skokloster iaf.
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • #74
                              Shit.. Underbar läsning! Hade nästan gett upp hoppet om den. Skokloster låter som en plan! Synd att jag tog Argentan förra året o tänkte ta 125an i år.. Eller..?
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #75
                                Ja två Argentor på samma plats samtidigt kan ju inte ha hänt på många många år

                                Du kanske kan skaffa en extra chaufför och komma med båda?
                                Christian

                                Kör nu:


                                I garaget:

                                Comment

                                Working...
                                X