If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Inte mycket händer. Bilen kommer bli stående på verkstaden ett bra tag till tror jag. Det mesta är kollat/bytt men den går ändå inte bra. Nästa steg blir att försöka hitta en ECU och prova om det hjälper. Tips? Även spridare är intressant om någon vill sälja eller låna ut till mig.
Tänkte kolla annars om någon här har ett komplett bosch LE system över som jag kan köpa? Eller en hel motor med kringutrustning.
Gissar att varken ECU eller systemet som helhet är problemet.. Det är bara väldigt sällan det är det.. (för att bespara dig massor med onödigt jobb!)
Det är mkt oftare givare som ger upp, eller glapp vid dessa. That's all I know.
I detta läget kanske det är lättare att byta verkstad till Autokinito el.dyl?
Fråga; har de bytt styrboxen för tändningen (Magneti Marelliboxen i motorummet)..? Det är den enda boxen som faktiskt gett upp på min blåa. Kan finnas på bildelsbasen. Fast det som hände på min var iofs att bilen dog helt, inte gick sämre.
Men först: testa ett ultraljudsbad för spridarna! De lär ha oxiderat o rostat under alla år de inte körts.
ALLRA först; har du bytt soppafiltret? När du bytte till originalpump får man anta?
Återigen teorin om bilar som stått länge; rostflagor i tanken osv..
Att byta verkstad lär inte bli aktuellt. Att det tar tid är helt ok, de kollar på den lite då och då när tid finns.
Soppafilter saknades men det satte jag dit i samband med pumpen. Bränsle får den definitivt, snarare för mycket än för lite. Därav att jag vill kolla spridare. Men de har bara mätts än så länge inte tvättade så det blir väl nästa steg. Alla givare har kollats och mätts, så de ska vara ok. ECU:n tänkte jag kolla mest för att kunna utesluta den. Tändningen är också kollad och funkar som den ska.
Det kanske tar lite längre tid än jag hoppades på men nån gång kommer den igång igen!
Om den nu får för mkt soppa kan man misstänka vakuumslangen till bränsletrycksregulatorn. Ser allt ok ut där? Slangen är kvar och icke sprucken? Annars blir det mkt soppa.
Originally posted by mirafiori Bilen går riktigt bra nu iaf. Så nu är det bara att ta tag i allt annat som ska göras Och det ser direkt mycket bättre ut i garaget.
Kul att du fick igång den, riktigt snygg Alfa med gillar fronten ser ut som en geting
Felet på den var en blandning av lite allt möjligt. I stort sett allt i tändningen är bytt, kallstartsventil, luftmängdmätare etc etc. Sedan visade sig topplockspackningen läcka så den är bytt, iom det byttes även kamrem. Sen de kollat ventilspel och gått igenom insprutningens inställningar.
Jag vill verkligen ge Viabil en enorm eloge! De har gjort massor på bilen och tagit mycket humant betalt. Listan på jobb och delar är två sidor lång...
Vad som väntar nu är tvätt, vax, rostskydd. Sedan är det ett par saker som inte fungerar, kupéfläkt och bromsljus bla. Stötdämpare ska bytas, nya däck är nog bra också. Lacken är inte heller den bästa men det får vänta. Förhoppningsvis åker den till Skokloster iaf.
Shit.. Underbar läsning! Hade nästan gett upp hoppet om den. Skokloster låter som en plan! Synd att jag tog Argentan förra året o tänkte ta 125an i år.. Eller..?
Comment