Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by epostiljon

    Det där special verktyget som manualen säger man skall tillverka hoppade jag helt. Begrep aldrig riktigt varför den var så nödvändig?! Hoppas remmen blev hyffsat rätt spänd ändå
    I boken är den väl förlängd i andra änden oxå men det funkar att hålla nyckeln med en polygrip oxå. Man kommer ha användning för den flera gånger.. Och den är lättare att använda än lösa bits.

    Man spänner remmen via den andra insexskruven som sticker upp bakom AC'n (när den andra skruven är lös) men det kanske du gjorde.. När du precis kan vrida remmen 90grader för hand är den lagom spänd. Typ. Man ska INTE skruva ned skruven till bottenläget.
    Last edited by per; 4 April 2012, 00:02.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #77
      Originally posted by per
      I boken är den väl förlängd i andra änden oxå men det funkar att hålla nyckeln med en polygrip oxå. Man kommer ha användning för den flera gånger.. Och den är lättare att använda än lösa bits.

      Man spänner remmen via den andra insexskruven som sticker upp bakom AC'n (när den andra skruven är lös) men det kanske du gjorde.. När du precis kan vrida remmen 90grader för hand är den lagom spänd. Typ. Man ska INTE skruva ned skruven till bottenläget.
      Hmmm..... Om jag förstår dig rätt Per, så är skruven som var helt lös i mitten på spännrullen samma skruv specialnyckeln skall användas till? Alltså den samma jag hade min avsågade sexkant till. Det förklarar ju i så fall varför hela spännplattan gled lite trögt när jag dragit åt centrumskruven i hjulet :-)

      Last edited by epostiljon; 4 April 2012, 08:29.
      JH

      20vT

      Comment


      • #78
        Japp det står rätt tydligt i handboken
        Om man skruvat åt hjulet med låsbulten i dess mitt, med specialverktyget, går det inte längre att spänna remmen med justerskruven som sticker upp bakom AC-pumpen.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #79
          Originally posted by per
          Japp det står rätt tydligt i handboken
          Om man skruvat åt hjulet med låsbulten i dess mitt, med specialverktyget, går det inte längre att spänna remmen med justerskruven som sticker upp bakom AC-pumpen.
          Om man läser och inte fladdrar så mycket hit o dit i arbetsförfarandet gör det ju faktiskt det, står där alltså :-)
          JH

          20vT

          Comment


          • #80
            Brembo

            Är lite fundersam på en sak. Mina bromsok var silverlackade, numera Bremboröda. Är de alla målade röda när bilen en gång lämnade fabriken?
            Attached Files
            JH

            20vT

            Comment


            • #81
              Hmm. Om de var silver innan är sannolikheten större att de var silver från fabrik?

              (vilket de var, de röda kom på LE 1998 och sen Plus.)
              Last edited by per; 18 April 2012, 10:43.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #82
                Originally posted by per
                Hmm. Nja om de var silver innan är väl sannolikheten större att de var silver från fabrik?

                (vilket de var)
                Där ser man. Nåväl, nu är de väldigt röda i vart fall :-)
                JH

                20vT

                Comment


                • #83
                  Och tänk så mycket en hel del av stötdämpar bumpern fram kan göra.

                  Skar av en av midjorna och tycker jag fick en ny bil nästan. Så skönt o slippa studsa fram och tro att lagringarna kommer genom huven när som helst.

                  Så tack för de tipset vilkens tråd det nu var jag läste för något tag sedan :-)
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • #84
                    Precis, lätt att glömma en sån självklar grej som gör stor skillnad. Körde nog oxå tre år med gummifjädring..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #85
                      Originally posted by per
                      Precis, lätt att glömma en sån självklar grej som gör stor skillnad. Körde nog oxå tre år med gummifjädring..
                      Hur många varv tog du bort per? Jag kapade 2 varv om ja inte minns fel. Kanske borde ta lite mer? Broskarvar är riktigt plågsamma!

                      Comment


                      • #86
                        Ett varv, sen började Eibachfjädrarna säcka ihop. Så no more än ett varv!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #87
                          Ah! skrev ut din guide vid monteringen så kapade nog bara ett varv jag med får bara ta lite lite till då

                          Comment


                          • #88
                            däck

                            Hittade däck som var ruskigt billiga.
                            Tillverkas av Dunlop, har ett utseende som är "vääldigt stylish" och är lite likt ett bandäck.

                            Är man bevandrad i däckdjungeln kan man tycka att det är lite väl likt Yokohamas Parada spec2 däck i mönstret.

                            (Racer däcket överst)

                            Läser man på lite ser man att det hänger med betydligt dyrare däck bra.

                            Billigt som sagt och jag återkommer med bu eller bä efter min egna lilla "grepptest" |-)
                            Attached Files
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • #89
                              Det är väl ett R-däck om jag inte har fel?
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by per
                                Det är väl ett R-däck om jag inte har fel?
                                Nej, mer ett R-däck för wannabis.
                                Last edited by epostiljon; 22 April 2012, 20:45.
                                JH

                                20vT

                                Comment

                                Working...
                                X