Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • ...hose of death för att den går sönder för många

    Comment


    • Re: silikon

      Originally posted by epostiljon
      Har sett någonstans i en tråd att en av 20vt´s kylslangar kallas "hose from hell"
      Kallas den så för att den är extra djävlig att kommma åt kanske, eller?
      Utan att kikat efter så mycket ännu har jag en tanke på att det kanske kan vara den.
      För sen jag köpte ett nytt lock till expansionskärlet (de gamla läckte) finns en liten liten pöl kylvatten på golvet mitt under motorn dagen efter en åktur.

      Så jag hittade denna sats. (stavningen på Turbo är lite kul i annonsen.-)
      Vad tror ni, kan det vara något?
      Tips på slangar är välkommet.

      http://viewitem.eim.ebay.se/FIAT-COU...590310478/item
      Har förstått att slangen sitter bakom motorn, Per och Chorus har båda bytt så de kan hjälpa dig med förklaringen. Fått för mig att den kallas hose of death for att den går sönder och så skär motorn. Anledningen till att den går sönder är den höga värmen mellan torpedväggen och motorn som jag förstått det.

      Ser ut som ett väldigt bra pris, väl värt att prova. Finns även ett kit med 12 slangar för 135 pund på Fccuk. Men tror det kittet i och för sig är anpassat för RHD bilar. Vet inte vad som skiljer?

      Hittade följande sida på Italienska, prova google translate. De diskuterar kittet på ebay men orkade lite läsa igenom: http://fiatcoupe.superforo.net/t3008...ona-en-negros. Fick även en en googleträff på denna tråden. Men tror du behöver bläddra lite för att hitta rätt sida i tråden. Antar att det är en projekttråd och någonstans hittar du nog grejerna: http://fiatcoupe.superforo.net/spa/flp/1554364812/30
      Last edited by rask; 5 May 2012, 10:29.
      à la London designmarknad - www.alalondon.se

      Comment


      • Re: Re: silikon

        Originally posted by rask
        Har förstått att slangen sitter bakom motorn, Per och Chorus har båda bytt så de kan hjälpa dig med förklaringen. Fått för mig att den kallas hose of death for att den går sönder och så skär motorn. Anledningen till att den går sönder är den höga värmen mellan torpedväggen och motorn som jag förstått det.

        Ser ut som ett väldigt bra pris, väl värt att prova. Finns även ett kit med 12 slangar för 135 pund på Fccuk. Men tror det kittet i och för sig är anpassat för RHD bilar. Vet inte vad som skiljer?

        Hittade följande sida på Italienska, prova google translate. De diskuterar kittet på ebay men orkade lite läsa igenom: http://fiatcoupe.superforo.net/t3008...ona-en-negros. Fick även en en googleträff på denna tråden. Men tror du behöver bläddra lite för att hitta rätt sida i tråden. Antar att det är en projekttråd och någonstans hittar du nog grejerna: http://fiatcoupe.superforo.net/spa/flp/1554364812/30
        Aha! ja någon dödad motor vill vi INTE ha :-) tack för svaret
        JH

        20vT

        Comment


        • Originally posted by Ankan
          ...hose of death för att den går sönder för många
          :-)
          JH

          20vT

          Comment


          • Nja motorn skär inte men man blir av med kylvätska och motorn kan koka, aldrig bra.
            Varför den går sönder är lite mystiskt för det är inte speciellt varmt mellan motorn och torpedväggen, jag tippar på Dålig Slang bara.

            http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...71#Post1181471

            Där finns ett gruppköp, går nog att nysta fram en leverantör där..
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per
              Nja motorn skär inte men man blir av med kylvätska och motorn kan koka, aldrig bra.
              Varför den går sönder är lite mystiskt för det är inte speciellt varmt mellan motorn och torpedväggen, jag tippar på Dålig Slang bara.

              http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...71#Post1181471

              Där finns ett gruppköp, går nog att nysta fram en leverantör där..
              Ok. Fast nu när jag kikade såg jag att slangen ser fin ut. Dock fanns det lite lite fukt vid rör anslutningen mot motorn, den vid hjulhusets sida. Så in med 10ans hylsa, lossade lite och drog åt. Får se om det gjorde nån skillnad. Antar att det finns någon packning därinnanför.
              Last edited by epostiljon; 5 May 2012, 13:43.
              JH

              20vT

              Comment


              • 07.00

                Ähh ligga här o lata sig tänkte jag.. klockan är ju i alla fall 7..nästan .-)
                Upp i garaget och byt stötdämparna bak.
                Fina guider fanns ju så det ska nog gå i ett huj tänkte jag.

                Ska man inte slå ut axelbulten till det nedre fästet? Satt som svetsad så det gick inte.
                Som tur var de gamla dämparna så slut så drog man ihop dem stannande de i det läget (vart tog gasen vägen.-)
                Hur ska det gå på den sidan tänkte jag lite stillsamt, och blängde lite i smyg på tanken.
                Drog ihop den nya och satt taveltråd 2 varv för o hålla ihop den. I med nedre fästet, jucka bak spiralfjädern i det övre fästet och kläm nya dämparen bakåt/uppåt och framåt. Sikta på hålet och klipp av tråden. Fjosch sa det så bar den av uppåt och försvann dit den skulle.
                Över me allt till andra sidan
                Ska det verkligen inte gå och få loss bulteländet!?? får kolla guiderna
                "Demonter nedre støtdemperfeste begge sider" ja demontera det är ju mer än att skruva av en mutter i min värld.
                Så fram med storsläggan (peacemakern) och PANG på bulten. Jodå..den for nästan in under grannens bil :-)
                Blev liiite enklare på den sidan.

                Vilken skillnad på vägreppet, och med nya 245/35 sulorna blev lite hyffsat olaglig körning på småvägarna...igen :-)

                Det är kul med Coupe
                Last edited by epostiljon; 6 May 2012, 19:26.
                JH

                20vT

                Comment


                • Grymt, du använde inte vår egna guide härifrån?
                  http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8386
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Originally posted by per
                    Grymt, du använde inte vår egna guide härifrån?
                    http://sfk.ibk.se/forum/showthread.php?threadid=8386
                    Absolut gjorde jag det Per, meningen jag klistrat in däruppe kommer t.o.m från din arbetsbeskrivning då du bytte fram/bak.

                    Suveräna guider vi har tycker jag.
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • Ah ok, kände inte igen det där med att ta loss nedre fästet bara. Men bra att det gick bra iaf!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • fast eller justerbart?

                        Dax att köpa coilovers. D2 racing coilovers blir ungefär samma pengar som nya b6or, lagringar osv.

                        Fast frågan är om man skall välja fast topplagring eller justerbar. Har Camberbultar sen förr så jag skulle kunna välja fasta gummitopplagringar. Då blir färden något mjukare påstår tillverkaren. Dock blir det lite mera pul att ställa framvagnen med Camberbultar...

                        Lämna gärna synpunkter om ni vill

                        http://www.streetperformance.se/coup...93-00-/57771-0
                        Last edited by epostiljon; 26 August 2012, 21:13.
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • 16mm

                          16mm Spacers fram/bak?!
                          Jopp, det gick galant fram fast bak....

                          Tyngde ned bilen redigt, markerade var däcket tog i sen fram med lamelltrissa. Med nya stötdämparna i coiloversen kommer nog däcken aldrig få chans att fara upp så långt i hjulhusen. Fast det kan vara skönt att veta att det inte tar i (läskigt skrap ljud)

                          Fetare look? absolut. Bättre grepp? kanske.
                          Skönt med pinnbultar att hänga fast hjulen på hur som helst.

                          MB har löst uttstickande däck/hjul på ett sätt som är ganska enkelt. Jag tänkte göra något liknande.
                          Attached Files
                          Last edited by epostiljon; 6 September 2012, 20:16.
                          JH

                          20vT

                          Comment


                          • avgas doft inne i kupen

                            Började plötsligt dofta avgaser inne i kupen. Från grenrörs sidan av motorn fläktar det upp lite varm luft med avgasdoft mellan toppen och värmeskölden. :-(

                            Grenrörspackning? grenrör? (vilket är svetsat och sllitsat av kunnig metallgubbe en gång) turbopackning?
                            Lite fräsande ljud finns oxå... Tråkigt tråkigt..
                            Erfarenheter av lliknande och dylikt mottages gärna
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • Re: 16mm

                              Originally posted by epostiljon
                              16mm Spacers fram/bak?!
                              Jopp, det gick galant.
                              Hur mår hjullagren av de?
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • Hjulen kommer ta i skärmkanterna o förstöra dessa även med nya dämpare. Du får nog krypa till korset o fixa andra spacers eller hjul..?

                                Avgaserna o ljudet kommer nog från läckage ja, antingen mellan topp-grenrör eller grenrör-turbo.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X