If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Äntligen på G igen.
Det var regulatorn som var kass. Bytte den och fick sen generatorn testad i riktig generatortestbänk. Ja de finns. Nu ger den 14,3V. Med beröm godkänd.
Passade på att snygga till min "kylarbalk" som var rätt rostig. Nu har den blivit blästrad och pulverlackad på en polares företag. Det var definitivt värt en Amarone.
Som sagt regulatorn är lite värmekänslig. Kylslangen jag hade syns på en av bilderna i min proj.tråd, ska leta upp den. Men den är ingen rocket science och den får bara plats på ett ställe egentligen.
Spännande m vidare mätningar!
Som sagt regulatorn är lite värmekänslig. Kylslangen jag hade syns på en av bilderna i min proj.tråd, ska leta upp den. Men den är ingen rocket science och den får bara plats på ett ställe egentligen.
Spännande m vidare mätningar!
"Experten" som undersökte generatorn tyckte att muttern till matningen såg lite blå ut. Han misstänkte att den kabeln inte varit tillräckligt fastspänd och att den därför blivit varm och att det då påverkat regulatorn. Han har ju en "generatortestbänk" så man måste ju lita på honom.
Nyfiken på hur du dragit kylarslangen. Misstänker att den kommer nerifrån.
Eftersom det är ett av de vanligaste felen på 20VT (t.o.m. så att Fiat själva monterade en voltmätare sista åren) kan man anta att det ändå är värmen som är boven.
Luften tas från sidan av grillen, vanlig alu-slang från Biltema du kan forma så den sprutar mot generatorn.
Sitter fastklämd in i grillen samt med ett buntband i hö kylarfäste, synligt på bilden.
Efter jag monterat denna hade jag inga fler regulatorproblem!
Gammal bild, men här syns mynningen på aluslangen inringad:
Jaha, säg den glädje som varar beständigt?
Nu var det expansionskärlets tur och säga: Thank you and good bajs.
Och jag som hade snyggat till det förra året.
Någon som har en till salu, eller vet var man får tag på en, helst ren?
Hittar några svart-vita på ebay...
Ser dåligt ut men det finns fortfarande ett par lådor att gå igenom. Den jag hittade var en sån ful till 16vt.
Kollade på min 20vt och den har ett mycket mindre kärl som är helt vit/opak.
Det kanske är säkrast att du letar på eBay i alla fall.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Någon som vet ifall det går lika bra med en 16V turbo? Samma infästningar? Jag struntar i utseendet. Funktionen är viktigast. Finns lite sådana på skrotarna i Sverige med.
Comment