Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso
Collapse
X
-
Originally posted by per View PostIngen packning behövs, lägg ett lager alupasta innan för ev ojämnheter.. Funkade på min.
Det känns bara bättre att där borde sitta något för att täta så avgaserna inte slipper igenom. Någon som provat detta kit?
Har inte kollat på hur aluminiumpasta fungerar. Blir det hårdare än pasta men ändå gummilikt med tiden eller...?
mvh
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Kolla min tråd:
http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page27
Original sitter ingen packning, delvis av risken för att minsta läckage bränner sönder den, och DÅ blir det bannemig läckage. Jag trodde jag hade HÅL i mitt grenrör men nu var det som tur var bara packningen, som jag var överambitiös nog att köpa från GIK Turbo och sätta dit vid mitt turbobyte två år innan.
Kör utan! (och med värmetåliga muttrar/skruvar )
Comment
-
Wtf?! Hur kan det komma olja ur ett gängat hål? Det kan omöjligt vara så att grenrörsbulten även har funktionen att täta ett olje..."hål".
I övrigt ser grenröret bra ut. Rätta mig gärna om jag inte ser något.
Här ser man en spricka uppe till höger, men den är inte genomgående. Finns en likadan på vänster sida som inte syns i bild.
Lugn Jon, efter detta blir det "hose of death". ;-)Last edited by Goc924; 6 April 2013, 18:14.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Last edited by Goc924; 6 April 2013, 22:24.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Mycket märkligt med oljan ur skruvhålet... inte bara olja som kommit in i hålet på ngt vis?
För övrigt så är jag tillbaka i verkligheten från och med måndag så jag kikar gärna förbi ditt garage i veckan, torsdag?!
Comment
-
Originally posted by Axl View PostMycket märkligt med oljan ur skruvhålet... inte bara olja som kommit in i hålet på ngt vis?
För övrigt så är jag tillbaka i verkligheten från och med måndag så jag kikar gärna förbi ditt garage i veckan, torsdag?!
Med vänlig hälsning,
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Originally posted by epostiljon View PostKolla på sidan 8 i min tråd, TurboB förklarar var den oljan kommer ifrån :-)
Ingen fara med den.
Jag har äntligen hittat alla läckor, två oljeläckor(denna och packboxen till växellådan) och en kylvätskeläcka som var kylvätskeröret över grenröret, vid ettans cylinder.
Packningen ser inte såå fel ut. Kan det räcka med lite röd packningstätning? Någon med erfarenhet? Kanske borde köpa en ny?
Andra sidan ser bättre ut med mer svart gummi på plåtpackningen.
Med vänlig hälsning,
GoranLast edited by Goc924; 6 April 2013, 22:17.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Originally posted by epostiljon View PostKolla på sidan 8 i min tråd, TurboB förklarar var den oljan kommer ifrån :-)
Ingen fara med den.Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
S/y Mascot
S/y Rebell
20vT
Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur
Comment
-
Originally posted by pazzo View PostIngen fara min sprutar också olja där utan packning å bult!
Får undersöka närmare.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Funderar lite kring det där med portning av grenröret.
Jag tycker att det förefaller vara lika mycket material, innanför hålet på grenrörspackningen, på både grenröret och i toppen.
Om arean är lika stor, vad tror man att man vinner genom att bara porta grenröret i ingången? Ökar man arean genom hela grenröret, som t ex vid extraktorgrenrör, så köper jag det. Men här blir det bara en trattformation några cm ner i grenröret.
Gashastigheten sjunker vid övergången från toppen till grenröret, jämfört med oportat, för gasen får mer plats. För att sen öka igen eftersom ingången till turbon är lika stor som innan, och stryper alltså precis lika mycket som innan portningen.
Sen får man virvlar längs kanterna precis vid ingången till den portade grenrörsingången som också borde störa gasflödet.
Om man undviker portningen, får man inte tröghetsförändringen i avgaserna.
Någon som läst flödeslära och/eller kan förklara varför portningen skulle vara bra?
Finns kanske på någon sida.
Jag ska prata med min flödesexpert Björn i ämnet, och lovar återkomma med hans kommentarer.
mvh
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Hej
Nu har jag pratat med min polare Björn, som förresten känner Axl, och som har läst om gasturbiner. Ni var tydligen kursare och byggde på LTH-bilen ihop.
Han sa att det är väldigt viktigt att göra mjuka övergångar från en area till en annan, helst med en konisk form, annars får man virvelfenomen som stör gasflödet med förluster som följd. Dvs. om man portar ett grenrör, ska man porta toppen med till samma area, så att övergången blir så mjuk som möjligt.
Om man inte portar toppen kan man i princip, bara ta bort gjutskägg i grenröret för att få till jämna väggar och hjälpa gasen på vägen.
Samma sak gäller i "downpipen", mjuk ökning från utgång turbo(2,5") till större (3") diameter i avgasröret. Han nämnde ett gradtal på ca 14 grader upp till önskad avgasrörsdiamater.
En annan sak jag tog upp med honom var ifall pulserna från ventilernas öppning och stängning kunde göra någon nytta på en turbomotor. Pga att turbon har ett inbyggt moment när den fått fart på snurren så trodde jag att de skulle vara utstörda. Men det ska hjälpa med tömning av avgaserna från cylindern, även i en turbomotor.
Alltså, jag kommer bara att ta bort gjutskägg på mitt grenrör för jag låter toppen vara orörd.
mvh
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Åfan, är det den Björn. Jo han byggde bla plenumet till kärran vill jag minnas och då höll han på en massa med flödesoptimeringar där. Man kör med en 19mm restriktor på inluften så det gäller att optimera en del om man vill få en effektiv motor.
Comment
Comment