Bra jobbat!!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso
Collapse
X
-
-
Det går ju att mäta under färd. Du får be någon sitta i baksätet och läsa av multimetern medans du gasar på
Comment
-
Originally posted by Freddan72 View PostDet går ju att mäta under färd. Du får be någon sitta i baksätet och läsa av multimetern medans du gasar på
Med vänlig hälsning
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
En riktig multimeter bör ha min/max.
Eftersom all ström som förbrukas kommer från generatorn och inte från batteriet så finns det ingen anledning att tro att spänningen skulle variera särskilt mycket beroende på hastighet eller gaspådrag.
Pumpen är anting av eller på. Det är ingen PWM styrning.Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment
-
Hej igen
Idag trodde jag att jag skulle ha med mig nya färska siffror från min effektmätning i morse. Men icke. När jag kom fram till TS Motor ca 10 minuter tidigare, så stängde jag av motorn och njöt av vädret, medans jag väntade på ett de skulle öppna grindarna kl.8:00. När Svalle sedan kom 8:00 och jag skulle köra in då orkade inte batteriet att starta motorn. Va faaaaan, Inte idag. 5 veckors väntetid på ny effektmätning med på köpet.
Svalle plockade fram en låda som mäter spänningen från generatorn och trycker ut en pappersbit (kanske säger den piiip med). Där han fick ut information att, som någon antytt tidigare, jag har kass generator eller regulator. En kollega säger kolen i generatorn, men hur som renovering (är det lönt?) eller nyköp.
Inte lönt att göra effektmätningen innan jag har rätt spänning till alla bilens komponenter, och i synnerhet bränslepumpen.
Bokat ny tid till den 22/5, och måste fixa generatorn tills dess.
Var köpte ni en ny generator? Ebay, Tyskland, England, begagnat på skroten...?
Något att tänka på? Fabrikat man ska undvika eller rikta in sig på(Marelli = original)? Hittade lite på Ebay, 100A ska det vara till 20VT.
Hur svårt är det att byta själv? Ser jobbigt ut där den ligger under AC pumpen. Funderar på att lämna bort jobbet och tänka på roligare saker.
Hittade mängder av trådar på fccuk:
Exempel 1
Exempel 2
Exempel 3
Suck!
mvh
GoranLast edited by Goc924; 10 May 2015, 17:55.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Jag tror jag bytte utan att demontera AC\n, det gick att flytta rören tillräckligt. Men lite pilligt javisst. Köpte min från skroten, sen skaffade extra kylsslang från grillen. Blir lite varmt där vid turbon..
Comment
-
Tack för tipset Per. Blir lite miljöförstörande om man lossar och släpper ut kylmedia från AC kompressorn rätt ut i friska luften. Det är allt detta slabbande med kylvätska, som alltid måste ut så fort man(jag) ska göra något på bilen, som går mig på nerverna.
Blir till att palla upp fronten igen och kavla upp ärmarna. Trodde jag hade meckat färdigt med bilen i år, ..."men så drar den in mig igen".
mvh
GoranSportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Jag fick min bytt på verkstad, han bytte utan att behöva tömma ACn. Det blev ny generator från Fiat(för mig okänt märke, men kan kika) har jag för mig, minns det som att jag tyckte den var dyr.
Comment
-
Originally posted by Axl View PostJag fick min bytt på verkstad, han bytte utan att behöva tömma ACn. Det blev ny generator från Fiat(för mig okänt märke, men kan kika) har jag för mig, minns det som att jag tyckte den var dyr.
Någon som har ett tips på duktigt förateg inom generatorrenovering?
Med vänlig hälsning,
GoranLast edited by Goc924; 21 April 2015, 09:40.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Var ute och kikade nu och det var en Magnetti Marelli. Har för mig att den tickade in på strax under 4k, så det var allt annat än billigt.
Comment
-
Denso: http://www.bildelaronline24.se/denso/822349
2328,98 kr
Sen så tillkommer ny rem och styrrulle för några hundra extraLast edited by Freddan72; 21 April 2015, 09:18.
Comment
-
Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Originally posted by Asse View PostGott jobbat, då är den loss i alla fall! Hinner du till Gelleråsen?
Lycka till med stolsunderredet. Det är på väg upp till Götet "as we speak". Har du skaffa stol än?
mvh
GoranLast edited by Goc924; 10 May 2015, 17:57.Sportbilshistoria:
12-16 Coupé Fiat 20VT -98
08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
06-10 Porsche 924 N/A -83
01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)
Comment
-
Originally posted by Goc924 View PostNej, jag har inte ens hittat däck eller stol för lämpliga pengar än. Jag kommer hålla mig på bogseringsavstånd från hemmet när jag ska åka bana första gången med denna bilen.
Lycka till med stolsunderredet. På väg upp till Götet "as we speak". Har du skaffa stol än?
Jag har inte fixat stol ännu nej, det tar jag vad det lider. Den som sitter i fungerar rätt bra också faktisktCoupé 20VT LE -99 (#565)
Comment
Comment