Hej!
Det här projektet övertogs i januari efter ett rejält förarbete av TurboB med utfört plåt- och lackjobb,
renoverad turbo, nytt originalavgas m m. En hel del gjort men lite småfix återstod. Nya däck behövdes
och kjolar skulle återmonteras. Och just det, en sotningssats skulle dit!
Soundtrack till separering av topp och block: https://youtu.be/xCUbAzli5vI?t=17
"Biljävlar!" Vet inte hur många gånger jag sagt det. Och säger det. Återkommande när jag ännu en gång
konstaterar att något har rasat. Eller när jag bara allmänt begrundar mitt öde med att vara bilägare.
Inte bara ägare till en, utan en-två-många som det tyvärr var förut. Hur dum får man bli? Det räcker med
att drifta TVÅ bruksfordon som alltid måste rulla och EN entusiast-/ban-/projektbil som är... uuuh...
tänkt att rulla. Nån gång. Kanske. "A man's got to know his limitations", sa Clintan en gång. Så sant.
Jag tog tag i eländet, sponsrade Blåkket ett antal gånger och ett år senare är status två bruks och en sommarbil!
Bruks 1 är en Punto som rullat klanderfritt i två år utan större åtgärder (strålkastare utbytta i höst) men
som snart skulle kunna få en egen projekttråd. Står på tur i garaget. Biljävlar.
Säkerhet- och komfortfaktorn behövde ökas och en 407 SW årgång -05 (nya bilen!) införskaffades som Bruks 2 förra året.
Jag hittade ingen prisvärd Croma som ett annars givet alternativ.
Rubriken ger ju vad som nu är sommarbil. En Coupé. Igen. Nummer tre i ordningen. Hade bara paus ett tag.
Tills i våras någon gång hade jag dock aldrig kört/åkt i en 20VT. Tack till Pazzo för en inspirerande tur som gav lite mekenergi!
7 år hade gått sen jag körde en Coupé så att få ta ut Den Gröna ur garaget var inte fel. Dessutom hade bilen varit avställd
sen 2009 så det kändes som en välgärning. En konstant lysande oljelampa indikerade generatorhaveri men eftersom
den laddade och hösten var runt hörnet fick den sitta. Jag besiktade bilen i mitten av augusti (med nedslag på spindelled)
och hann köra exakt 40 mil innan generatorn lämnade in totalt. Biljävlar.
Trots allt är jag nöjd med Den Gröna. Jag hann köra och utvärdera innan avställning och det duger gott just nu.



Det här projektet övertogs i januari efter ett rejält förarbete av TurboB med utfört plåt- och lackjobb,
renoverad turbo, nytt originalavgas m m. En hel del gjort men lite småfix återstod. Nya däck behövdes
och kjolar skulle återmonteras. Och just det, en sotningssats skulle dit!
Soundtrack till separering av topp och block: https://youtu.be/xCUbAzli5vI?t=17
"Biljävlar!" Vet inte hur många gånger jag sagt det. Och säger det. Återkommande när jag ännu en gång
konstaterar att något har rasat. Eller när jag bara allmänt begrundar mitt öde med att vara bilägare.
Inte bara ägare till en, utan en-två-många som det tyvärr var förut. Hur dum får man bli? Det räcker med
att drifta TVÅ bruksfordon som alltid måste rulla och EN entusiast-/ban-/projektbil som är... uuuh...
tänkt att rulla. Nån gång. Kanske. "A man's got to know his limitations", sa Clintan en gång. Så sant.
Jag tog tag i eländet, sponsrade Blåkket ett antal gånger och ett år senare är status två bruks och en sommarbil!
Bruks 1 är en Punto som rullat klanderfritt i två år utan större åtgärder (strålkastare utbytta i höst) men
som snart skulle kunna få en egen projekttråd. Står på tur i garaget. Biljävlar.
Säkerhet- och komfortfaktorn behövde ökas och en 407 SW årgång -05 (nya bilen!) införskaffades som Bruks 2 förra året.
Jag hittade ingen prisvärd Croma som ett annars givet alternativ.
Rubriken ger ju vad som nu är sommarbil. En Coupé. Igen. Nummer tre i ordningen. Hade bara paus ett tag.
Tills i våras någon gång hade jag dock aldrig kört/åkt i en 20VT. Tack till Pazzo för en inspirerande tur som gav lite mekenergi!
7 år hade gått sen jag körde en Coupé så att få ta ut Den Gröna ur garaget var inte fel. Dessutom hade bilen varit avställd
sen 2009 så det kändes som en välgärning. En konstant lysande oljelampa indikerade generatorhaveri men eftersom
den laddade och hösten var runt hörnet fick den sitta. Jag besiktade bilen i mitten av augusti (med nedslag på spindelled)
och hann köra exakt 40 mil innan generatorn lämnade in totalt. Biljävlar.
Trots allt är jag nöjd med Den Gröna. Jag hann köra och utvärdera innan avställning och det duger gott just nu.
Comment