Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tillbaka i en Fiat - Panda 1,2 Dynamic -05

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tillbaka i en Fiat - Panda 1,2 Dynamic -05

    Det tog lite tid men efter en del övervägande såldes bruksbilen sedan mer än sex år tilllbaka och veckan efter köpte jag en billig Panda från 2005 som snart rullat 30,000 mil. Väl använd och med ett horribelt oljud från bromsarna på förarsidan. Men vilken himla trevlig takhöjd inne i bilen för att vara en småbil var nog det första jag reagerade på.
    ??

    Eftersom bromsarna utan tvivel behövde sig en översyn köpte jag nya skivor samt klossar och åkte till garaget, som i övrigt endast huserar motorcyklar. Blev att stå ute på parkeringen.
    Yttersta klossen på förarsidan var som bortblåst, men bra med material kvar på resten av beläggen.
    ?

    Det visade sig dock att oljudet även hade maskerat ljudet från dåliga hjullager. Så två främre lager och en bärarm köptes och monterades omgående. Lite bökigt med lagrerna då låsringen på baksidan hade rostat fast i spindeln, bägge sidor. När den väl var ute pressades spindeln isär utan problem.
    Vilken fröjd att köra utan att det skrapar och låter överallt. I samma veva byttes även det övre motorfästet och allt kändes helt plötsligt mycket mera komfortabelt.


    Ett tidigare besiktningsprotokoll hade redan innan köpet avslöjat att bakaxeln nog behövde sig en översyn. När den väl skruvats av från bilen kunde tidigare reparationer, och nya hål, lätt identifieras. Det måste ha gått fort, bilen är besiktigad i april -22.
    ?

    På förarsidan var det inte allt för mycket kvar av fjäderskålen. Ut på internet och kolla efter en ny, eller beggad axel. En begagnad från skroten skulle gå på minst lika mycket som en ny pirat, men en pirat från eBay landade på nästan exakt DKK1500 leverarad till dörren. Så en sådan fick det bli, tillsammans med nya stötisar och hjulcylindrar till bromsarna.
    Så en dag spenderades med att krångla av den gamla och på med den nya.

    Tomt blev det. Och inga pallbockar i hojgaraget heller så lite överblivet trä från staketbygget i våras får duga.
    ?

    Nya axeln har lite bredare spårvidd men det får gå ändå, den var ju billig.

    ?

    Jag är glad över att vara tillbaka i en Fiat igen efter många år i en gammal Ford pickis. Mycket mera smidigt i stan, billigare att äga och köra och en helt annan, roligare, körupplevelse.
    Lite mera jobb än först förväntat och tyvärr är jag inte klar ännu men sådan får det vara när jag gick efter 'billigast i stan'.

    Orelaterat... hur är det att byta toppackning på en 1,2 FIRE????

    Panda 169

  • #2
    Grymt! Topppackningen bytte jag på min Punto 1.2 men det var bortkastat utan planing av toppen, 500mil senare blev det dags igen. Annars inget svårt!
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Har du lagt in bilder i posten? För det enda jag ser är frågetecken under texterna.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment

      Working...
      X