If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Som Per säger så är det två helt skilda grenrör till 20V och20VT.
Till 20V så är det stålrör och 20VT har gjutjärn.
Designen är väldigt olika, likheten är väl att det är just fem rör, och möjligtvis flänsen mot toppen.
SDE Racing
Coupe 20VT-97 under konstruktion
Marea Weekend HLX-97 påställd
Punto 75 SX-98 påställd
Tipo 1,4ei-94 såld
Ett annat intressant inlägg, från JohnS (har nog den vassaste Coupen hittills med 2.4l motor o en bit över 400hk):
"I run a std manifold at the moment as it can flow more than the Speedshop manifold. I did a write up of it a while ago - the SPeedshop manifold improved my lowdown power and torque, but at the top end it could not flow as much as the std. I should qualify that by saying the Speedshop manifold flowed enough for about 390BHP, 410lbs/ft torque, and fitting the std one improved my power by 18BHP but reduced the torque by a similar amount. So it is obviously not going to be a restriction unless you're running the kind of power I am."
Uppdatering:
Skulle byta packningen i helgen, men när jag äntligen fick av grenröret upptäckte jag att det största skälet till mitt lilla läckage var en avbruten pinnbult till grenröret! Längst till höger vid cyl 5.
Den har tydligen varit av sedan de bytte motor ('99) för brottytan var rostig. Och änden som är kvar i toppen sitter ca 2mm in...
Jag blir så trött.
Ska försöka borra ett litet hål i bultbiten och slå in en torx-bit (tips från AutoAlfa och kompis Maz). För att få ut skiten, sen skruva in en ny pinnbult.
Du menar motorbytet? Det var första ägaren, i tyskland.
Det var något fabrikationsfel på ventilerna så hela motorn byttes på garanti, vid 3700mil, 1999.
Tickandet har oxå funnits ända sen jag köpte bilen, feb 2002.
Fyll en sprayflaska med lite T-röd som du sprutar på bulten under tiden som du håller på att skruva ut den!
Stahlwille har en specialsats med grejer för att få ut avbrutna bultar tror att den heter 905/25.
Lycka till.
SDE Racing
Coupe 20VT-97 under konstruktion
Marea Weekend HLX-97 påställd
Punto 75 SX-98 påställd
Tipo 1,4ei-94 såld
Kanske lite väl lång mekhelg....men det hade varit trevligt sällskap.
När har du tänkt dej att försöka få ut bulten. Avvaktar du och tar den under vintern?
SDE Racing
Coupe 20VT-97 under konstruktion
Marea Weekend HLX-97 påställd
Punto 75 SX-98 påställd
Tipo 1,4ei-94 såld
Försökte igår men det gick inget vidare. Torx-biten gick självklart av så nu sitter det även en bit hårdmetall i bultstumpen!
Försökte verkligen skruva ut den försiktigt men den satt som svetsad.
Nu blir det Autoalfa som får ta hand om bilen.
Originally posted by per Försökte igår men det gick inget vidare. Torx-biten gick självklart av så nu sitter det även en bit hårdmetall i bultstumpen!
Försökte verkligen skruva ut den försiktigt men den satt som svetsad.
Nu blir det Autoalfa som får ta hand om bilen.
Jag har hört att det använder hederlig slägga och mejsel när de ska fixa sådan jobb ;-)
Ställde frågan på fccuk.org om det var nån idé att karva lite i grenröret, eftersom portarna missmatchar portarna i toppen lite. Speciellt på 1:an, 4:an o 5:an.
Kanske även göra dem lite större, för att få "stepped mismatch".
Fick detta svaret:
---------------
That's right, Jamie and myself are going to do this towards the end of November, helped increase spool with Dans car 200rpm or so.
Just get the manifold into a vice and deburr and smooth around afterwards, takes a few hours to get off, machine then put back on again
Hämtade bilen från Autoalfa idag, de lyckades borra ur resterande bult utan att lyfta toppen, trevligt. Men det tog ändå 4tim... Så med hygglo-rabatt blev jag 1200kr fattigare :-( För en liten jävla bult! Nu sitter det lite större pinnbult just där men det borde funka.
Så i helgen blir det att plocka ihop den, äntligen!
Ska bli mkt intresant att se om det blir någon skillnad i laddtryck/turbolag.. :-)
Edit igen: Tydligen ska man vara försiktig (läs: använda hjärnan) när man modifierar grenrörspackningen så att den passar större pinnbultar.
Annars kan den fastna i pelarborrmaskinen, börja snurra, och skära av både senor o känselnerver i fingrar. Vilket alltså hände mig.
Så dum man är! Sjukskriven t.om. 15 januari... Får ej köra bil inom 8 veckor och inte mecka på 12 veckor. Detta verkar bli ett ovanligt långt projekt!
Comment