Repa 1, utan fläkt. Effekt i motorn.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
84jr0 - 84:ans Coupe 20vT
Collapse
X
-
Last edited by 84jr0; 31 May 2008, 19:01.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
-
Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
259,6 hk!!!!
Det var ju inte så illa pinkat för att vara Gtec1 chip . Eller vad säger du Per (Novitec junky)? Det är faktiskt bara 0.8 hk från Perras rekord och då hade han 19 grader i luften.
När jag testade med Gtec1 och FMIC hade jag på....
Vevaxeln: 255 hk / 368 Nm
På hjulen: 228 hk @ 6100 rpm/ 339 Nm @ 3300 rpm
och detta var med en liten mesig fläkt. Nästan så att en hårtork hade gjort bättre ifrån sig
Att du har ditt max vridmoment såpass högt upp som 4300 rpm tyder på att din EBV lattjar lite med laddtrycket. Detta kan man även se på din vridmomentskurva, som går lite som en berg- och dalbana. Men det är inte mycket att göra åt. Det verkar bli så med Gtec1, EBV och TB28:an
Kollade de inte laddtryck och lambda?
Edit: La till varvtal vid hk & Nm.Last edited by Freddan72; 1 June 2008, 21:34.
Comment
-
Kommer köra en mätning till snarast med laddtryck och lambda värde. Åtminstone kommer det finnas bättre fälkt
Håll till godo!
Siktar på 265hk med Gtec1!Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Det enda rätta är faktiskt att vi jämför drivhjulseffekt. Då tar man bort eventuella glädjebänkar som ger alldeles för höga vevaxeleffekter. Vi skulle kunna ha en "stickylista" i Coupéavd med resultat från bänkningar
Ex på lista:
Hk på drivhjulen
Nm på drivhjulen
Temperatur i luften
Temperatur i plenum (för oss som har widget )
Fläkt: stor, liten eller ingen alls
Å så en lista på sina mods. Å så givetvis en graf med Hk, Nm, lambda och laddtryck.
Najs eller???
Comment
-
Originally posted by Ary
Shyssta resultat!
Runt 55s in i filmen så ser det ut som att den hostar ut lite rök :/
Ary> Den baktände en gång oxå vet inte om det kom med på film. Svart rök kom det vid varvstoppet. Den jobbar hårt!Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Läste det här på fccuk: for every 10 degree drop in temperature, you gain 3% more power. Kan du får ner tempen 10 grader så skulle du teoretiskt få 259.6 x 1.03 = 267.4 hk. Vet inte med 100% säkerhet om denna regel gäller men ger i alla fall en liten fingervisning
Comment
-
Vad vi borde göra är att bestämma träff på en och samma bänkning. DÅ först kan vi börja jämföra nånting överhuvudtaget!
Almir; jag tycker kurvorna ser bra ut, helt normala för de modsen och hur EBV:n jobbar. (däremot hade jag aldrig vågat köra utan fläktar..)
Comment
-
Freddan> Som sagt 265hk låter rimligt
Per> Köra på samma bänk, jo visst låter som bra idé. Köra utan fläkt är dumt men det handlar om kort tid samt att man får hålla stenkoll på mätarna. Dock inget man vill göra ofta.Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Originally posted by per
Vad vi borde göra är att bestämma träff på en och samma bänkning. DÅ först kan vi börja jämföra nånting överhuvudtaget!
Almir; jag tycker kurvorna ser bra ut, helt normala för de modsen och hur EBV:n jobbar. (däremot hade jag aldrig vågat köra utan fläktar..)Kör tyskt, drömmer om italienskt
Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar
Comment
-
Även om det är exakt samma maskin kan man även välja på ett stort antal sätt att räkna ut effekten.. Om vi kör samma dag allihop blir det även samma inställningar.
Lägger upp min graf oxå iaf, så kan vi jämföra. Lite kul!
Min momentkurva fick en kraftig dipp som inte finns där vid normal körning. Lite irriterande..
Edit: tänkte fel om effekten, den mäts som en funktion av vridet på varje varvtal. Inte totalt..Last edited by per; 2 June 2008, 14:36.
Comment
-
Originally posted by per
Lägger upp min graf oxå iaf, så kan vi jämföra. Lite kul, min momentkurva fick en enda, kraftig, dipp som gjorde den sammanlagda effekten ganska låg, 260hk.
Men visst, det påverkar "medeleffekten" och bilens prestanda avsevärt då du tappar acceleration där du har dippen.
Mvh3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp
Comment
-
oops
Javisst är det så. Editerat! (lurades lite av folket på Garabedian som påstod att effekten borde blivit 10-20hk mer utan puckeln. Vet inte vad de menade. )
Toppeffekten/vridet lär klättra lite med GT28R, samtidigt som man ändå får rätt bra med tidigt vrid. Ska bli kul att jämföra innan/efter på samma rullar..
Originally posted by Fuel
Men visst, det påverkar "medeleffekten" och bilens prestanda avsevärt då du tappar acceleration där du har dippen.Last edited by per; 2 June 2008, 14:37.
Comment
Comment