If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Motorpaket/fiat. Där tryckplatta o lamell saknas(ca.6kg) maxlättat svänghjul---orginal +5kg,grenrör ca. 5kg, turbo ca 6kg,ac/pump ca.5kg =27kg!
paketet vägde..gissa.... jo , utan allt ovan 231kg.... vilket sammanlagt för motorpaket blir uppskattat till 258kg!!
Till detta tillkommer det drivaxlar samt spindlar på 35kg!
Alltså utan motorbryggan i stål, bärarmar väger paketet över framhjulet i runda slängar 293kg!!!!!!
Motorpaket bmw 4,4l v8.
inkl.enormt svänghjul och koppling, grenrör, kabelhärva (ej med på fiatens vikt) med box, tändspolar... 205kg!
utöver detta följde en generator på 7kg och en startm. på 4,5kg med (alldeles för tunga att sätta på igen) vilket ger ytterliggare 11kg. alltså komplett motor med allt blir 216kg!!!!!
Sen tillkommer vxl lådan på 52kg inkl. brygga och hardydisk!
Så nya vikten (utan kompressorer) blir över framhjulen 268kg!!! + tilltänkt framvagn i alu
Kardanet vägde 11kg i okortat skick och bakvagnen komplett med allt t.o.m handbromsvajrar utom bromskivor och bromsok... 110kg!
Vad fiatens bakvagn väger kommer jag snart få reda på.. men minst 20kg i alla fall...( tar i underkant ordentligt)
Så med alla + och - borde den totala viktändringen (snabbt räknat) bli....
fiatprylar ca 315kg
beemers ca 389kg
Det ger en ungefärlig +vikt på 74kg... med 120 av dem över bakhjulen.. alltså lättare fram med v8:an än femman...
jo.. lite info...
Motorn är 60cm hög från tråg till ovankant motor!
72cm bred och 55cm lång....
ut och mät fiatmotorn så kommer ni märka att denna 8:a är bredare men bet. kortare och lägre....
Originally posted by 84jr0 Vad tror du att viktfördelningen kommer bli på coupen med nya motorn?
Jag tar och väger den på stcc-inställningsvågarna när sakerna sitter på plats... kanske kan man väga en std coupe oxå om ngn vill komma på besök... kan ju vara rolig info!
Lusläst din projekttråd Togge - verkar som om du vet vad du håller på med, minst sagt. Själv planerar man minutiöst jobbet inför montering av fjäderbensstag och luftfilter... vilket i slutändan trots allt blir fel och kräver tre helgers slit i vrede ist. för en timmes lugnt mekande. Ska bli grymt intressant att se vad det blir av det här projektet, ser än så länge smått vansinnigt ut (vilket är bra, naturligtvis). Keep it up!
Comment