Ja den ligger på marken som den ska. På både vänster och höger sida, men i olika höjd, så finns det pluggar. Den lägre pluggen vid växelväljaren fyllde jag på och då rann det ut under i avtappningen. Frågan är vad pluggen på andra sidan, högre upp strax bakom sprängkåpan är till för?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Min fiat 124 sport cupé 1800cc 1975-renoveringen pågår
Collapse
X
-
Har fått förslag på att den högsta pluggen är påfyllning, den mellersta är nivåmätaren (det rinner ut om det passerar den gränsen) och den lägsta är avtappningspluggen.
Tips på växellådsolja som är bäst lämpade för 131ans låda:
http://www.ricambio.co.uk/453-gearbo...0-1ltr-80w-90-
Comment
-
Nej då.. Men jag råkade ut för ett par livskriser under vintern.. Men eftersom jag bara fick skambud för den fina bilen, så kom jag på att jag hellre kan lösa problemet genom att sälja alla originaldelar som tar upp plats i förrådet (motor, växellåda osv) så får jag både pengar och kan behålla bilen + cromamotorn. Skinninredning är ändå planerad att plockas från Fiat Coupe i framtiden..
Sååå.. För att fortsätta projektet och tråden, så kommer här vårens första fråga till ER:
Jag har monterat 124ans motorfästen bolt on på Cromablockets högra sida, men på den vänstra sidan är både grenrör, turbo och oljafilter i vägen.. Någon som har erfarenhet eller tankar kring lösning av detta problem? Måste man bygga om grenrör och flytta turbo för att få på motorfästet? Se bilder nedan..Last edited by busta_rhyme; 27 February 2013, 07:17.
Comment
-
Deleta posten med editknappen!
Det var bl.a detta jag undrade tidigare, om man inte ska göra som andra och använda t.ex en 131-132-Argentamotor och plocka över allt nödvändigt från Croma T till denna. Alltså spegelvända motorn så allt blir på rätt sida. Har aldrig läst om nån som lyckats montera Croma T rakt ned i en 124?
Iofs, grenrör kommer du väl bygga om ändå men filtret kanske blir svårare..Last edited by per; 27 February 2013, 12:59.
Comment
-
Men vadå, spegelvända? Även om grenrör och filter sitter på andra sidan så blir väl problemet detsamma där (om man vill använda en croma motor), att just det fästet inte får plats. Fast går det verkligen att sätta ihop typ block från 131, och topp/turbo osv från Croma tillsammans? Och få det att funka med en del laddtryck givetvis..
Comment
-
Andra har gjort det uppenbarligen (turbo124.com) Blocket är typ samma så jag ser inte hur det skulle vara omöjligt. Kammar, kolvar, ventiler och grenrör är ju utbytbara..
Avgasgrenrör och downpipe förutsatte jag att du tänkte bygga iaf. Även om Cromans grenrör kanske GÅR att använda på hö sida! (pekandes lite framåt)
Blir det inte väldigt trångt med både styrsnäcka och turbo/downpipe på vä sida?
För 20år sedan tänkte jag nämligen i samma banor med Croma T i min Argenta.Last edited by per; 27 February 2013, 20:24.
Comment
-
Haha jo det är nåt så förjävligt trångt.. Ingen aning om hur detta skall lösas..
Men jag behöver nog kolla först vad det är som sitter i vägen - grenrör, turbo eller oljefilter..Last edited by busta_rhyme; 27 February 2013, 19:23.
Comment
-
Nu kommer projektet ta en ny riktning... Karossen såldes idag till en god göteburgare, men jag har behållt Croma Turbo motor med tillhörande konverterad 131 växellåda. Vad jag fick reda på vid försäljning var att 124ans kardan ändå inte hade gått att få på 131ans låda. Helt olika kopplingar. Däremot undrar jag om jag bör införskaffa en 131a när det dyker upp, och stoppa ner turbomotorn och lådan i den och fortsätta på denna tråd, men med en 131a istället?
Comment
-
Okej! Gött. ..Den där Göteburgaren kanske skulle behöva min 124 73:a för lite delar. Får man fråga efter dennes email adress?
Tycker absolut att du skall jaga en 131'a (det var dock ett par år sedan jag såg en fin på blocket). Men en Mirafiori med Chroma Turbo hade vart väldigt intressant. (förstår dock inte det här med att kunna montera en framhjulsdriven maskin i en bakhjulsdriven bil, men jag vet inte mycket.. hehe). ...Så fortsätt!Fiat 124 sport coupé 1975
Tidigare bilar:
Fiat 124 SC 1973
Fiat 850 special 1971
Alfa 164 TS 1990
Alfa 33 1.5 SL 1984
Alfa 33 1.7 QV 1987
Comment
-
arnexter.. Motorfästena från 124an passade på Cromablocket, så det var bara att skruva dit dem och vända motorn. Däremot satt grenröret med turbo osv i vägen så det får man ta bort och dra om. Lite såna saker, men vadå, i stort sett så spelar det ingen roll om motorn är vänd åt ena eller andra hållet. Block som block.. Det är växellåda och vid svänghjul osv som modifieringarna börjar komma in på riktigt...
Kolla din inbox så får du hans mail, ni som ändå bor grannar..
Comment
Comment