Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hoppande Marea

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hoppande Marea

    Marean min går lite ojämt ibland, främst när den är kall. Den är också känslig på gasen. När man gasar lite så händer ingenting och sen helt plötsligt rycker den iväg, den är svårdoserad alltså. Jag misstänker att någon givare är mindre bra och om jag får medhåll i det så vore det trevligt om någon vet hur och var man ska mäta.
    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

  • #2
    Hej Johannes!
    Om du har gjort service på den o allt är bytt kan du börja med en
    en enkel grej är o lyfta på locket o kolla om det kommit fukt i tändstifts hålen, då kan dom misstända lite, isprutningsrengöring kan man prova med.
    Tänkte att man kan börja med dom billiga sakerna först!
    det kan vara spridare,okontakt ,givare,vaccumslangar osv.

    Kolla i motorrummet så allt småskit kan uteslutas först innan man börjar med det dyra!
    MVH Alf
    4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
    2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
    Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

    Punto 80 ELX 16v -01
    Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
    Ducato 2,5TD -92 flak
    Tel 070-5512431

    Comment


    • #3
      Provat att byta tändkablar? Hade en ford som hoppade som känguru innan den blev varm så kablarna tokade och började leda ström i kabeln istället för utanför

      Comment


      • #4
        Testat att nolla boxen? Lyfta polerna en natt.
        Sen verkar skitig luftmassemätare kunna bidra till sånt. Har Marean en sån?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Ojdå, nu tog tråden fart! I ärlighetens namn har jag inte hunnit göra något med bilen. Det som egentligen skulle göras är en service på tändsystemet, byta stift och kablar. Jag har ju inte haft bilen länge och tidigare ägare verkar inte ha haft någon större koll. Jag ska heller inte överdriva, problemet är inte så stort. Det är mest vid krypkörning det kan vara lite jobbigt. Men det vore förstås skönt att få den till att gå som den ska. Jag kommer börja med sådant som inte kostar något, som att nolla boxen och se över kontakter och vacuumslangar. Men tändkablarna känns ju faktiskt ganska misstänkta.
          Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
          Fiat Marea Weekend 1,6 -97

          Comment

          Working...
          X