Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiatlastbil Rem kylare och laddare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiatlastbil Rem kylare och laddare

    Hej Fiat-entusiaster. Är en komplett motornovis husbilsägare som bor i Spanien. Det är en Hymer från 1992 med en Fiat minilastbil som grund. Det är allt jag vet och den är inte i närheten just nu.

    Jag har lagt ner 25.000 kronor på verkstadsreparationer det senaste året och nu senast en bytte de hela motorn (begagnad). Efter en halvtimmes körning var vi tillbaka till ursprungsproblemet/felet. Batteriet laddar inte. Den nya (korta) remmen som driver laddaren har gått av.
    Eftersom det var precis vad som hände första gången jag hade den på verkstad och som blev starten på många följdfel - en hel del säkerligen orsakade av mekaniker som testar motorn under felsökning - vågar jag inte ens köra den till verkstaden en halvtimme bort.

    Mina frågor är (som sagt, jag kan Noll om motorer men har inte tummen mitt i handen) ...

    1. Har denna rem som driver generatorn något med kylningen att göra?

    2. Remmen - som alltså är helt ny - har skavts sönder. Vad kan ha orsakat detta?

    3. Expansionskärlet är tomt. Vet inte om verkstaden glömt fylla på med vätska eller om det runnit ut vid den halvtimmes körning som skett eller under de två månader jag låtit bilen stå efter det. Om något av de två senare alternativen; vad kan då vara orsaken?

    4. Det går tre slangar från kärlet varav en hänger i luften. Det är en tunn slang som utgår från toppen av kärlet vid locket. Ska det vara så dvs, ska inte slangen anslutas någonstans med sin andra ände?

    4. Jag har fyllt med kylarvätska nu men vill byta till en bättre blandning. Hur tömmer man kärlet?

    5. Två gånger har jag fått byta en låda/box som heter "Punta colata" på spanska á 6.000 kr + jobb tillföljd av överhettad motor. Enligt uppgift reparerats den aldrig om den är defekt utan byts alltid. Riskerar jag att förstöra den igen om jag kör till verkstaden?

    Jag är i desperat behov av lite expertkunskap. Har inga handböcker och hittar inget relaterat på nätet. Hjälp mig.

    Hälsningar

    Anders Larsson
    Last edited by Wobbler1964; 8 December 2009, 19:05.

  • #2
    Kan ju försöka mig på att svara utan att veta något om just din motor.

    1. Har denna rem som driver generatorn något med kylningen att göra?

    Svar: Kan mycket väl även driva vattenpumpen.

    2. Remmen - som alltså är helt ny - har skavts sönder. Vad kan ha orsakat detta?

    Svar: felaktig rem/montering?

    3. Expansionskärlet är tomt. Vet inte om verkstaden glömt fylla på med vätska eller om det runnit ut vid den halvtimmes körning som skett eller under de två månader jag låtit bilen stå efter det. Om något av de två senare alternativen; vad kan då vara orsaken?

    Svar: Om nu generatorremmen även driver vattenpumpen och denna spänns för hårt kan det orsaka läckage. Alternativt kan pumpen lossats för att montera den nya remmen och sedan inte monterats rätt.

    4. Det går tre slangar från kärlet varav en hänger i luften. Det är en tunn slang som utgår från toppen av kärlet vid locket. Ska det vara så dvs, ska inte slangen anslutas någonstans med sin andra ände?

    Svar: Ska till 99,9% vara så, kontrollera så att slangen inte är tätt

    4. Jag har fyllt med kylarvätska nu men vill byta till en bättre blandning. Hur tömmer man kärlet?

    Svar: Lossa nedre slangen på kylaren så kommer det mesta rinna ut. Tänk även på att du måste lufta systemet när du fyller på med ny kylvätska. Brukar finnas en luft skruv någonstans i toppen på kylaren. Sen kan det finnas några till....

    5. Två gånger har jag fått byta en låda/box som heter "Punta colata" på spanska á 6.000 kr + jobb tillföljd av överhettad motor. Enligt uppgift reparerats den aldrig om den är defekt utan byts alltid. Riskerar jag att förstöra den igen om jag kör till verkstaden?

    Svar: Har ärligt talat ingen anning. Måste ju vara nått väldigt värmekänsligt. Har för mig att punta betyder spets. Säker på att det är en låda/box? Kanske du vet vad colata betyder? Hade det varit culata så kunde det ju innebära kolvspets, kolvar eller tänkbart kolvringar...

    Kanske inte så bra att köra och inget jag rekomenderar MEN så länge du har kylvätska och rätt temp i motorn och ingen luft i systemet är det bara att köra.
    Last edited by hellfire; 8 December 2009, 16:41.
    Turbo é livet

    Torx måste vara djävulens påfund...

    Comment


    • #3
      Svar till Hellfire ...

      Hej och tusen tack Hellfire. Hur vore livet utan Internt och kunniga entusiaster.

      Har skrivit ut dina svar för att ställa vekstaden mot väggen. Jag (nåja, frugan) tvingar verkstaden köra hit en mekaniker som kan montera en ny rem. Det borde ingå i 25.000 kr.

      Sedan är det bara ut och testköra i närområdet. Jag vägrar ge upp bilen dessutom föredrar jag gamla motorer. De är inte bara etestiskt tilltalande de bara går och går om nu inte någon mekaniker pillar där han inte borde.

      Den där grejen Punta Colata (resevation för stavning) är snarare cylindrisk som en snusdosa ungefär, och är en komponent i kylprocessen. Jag är 100 procent säker på att du vet, säkert lika igenkänningsbar som ett tändstift för de som hängt över en bilmotor någongång.

      Tack än en gång.

      /Anders
      Last edited by Wobbler1964; 8 December 2009, 19:08.

      Comment


      • #4
        punta colata/colada

        Betyder det inte termostat?
        //R//

        Comment


        • #5
          Re: punta colata/colada

          Originally posted by Rolando
          Betyder det inte termostat?
          Så är det nog. Låter rimligt. Jag har varit lite lat och därför inte kollat upp det. För en spansk mekaniker spelar det ju ingen roll vad det heter på svenska

          Tack för tipset.

          Comment


          • #6
            Det låter som en termostat! Men tycker 6000 låter mycket för 2 termostater,vatten och kylvätska
            Turbo é livet

            Torx måste vara djävulens påfund...

            Comment


            • #7
              Ja jag håller med om att detta var dyrt. Särskilt när arbetskostnaden tillkommer.
              Nu vet ju vi som kör Fiat, att termostaterna kan vara väldigt dyra, när hela huset är ihopmonterat med termostaten. Men inte så dyrt.....

              Är det en bensinare, eller dieselmotor det handlar om?
              Dieslarna har i regel billigare termostater, eftersom man slipper huset.

              Det kan ju också röra sig om en tempgivare/sensor, som sköter om att kylningen fungerar.
              Är det några elkablar anslutna till denna "dosan" ?

              Dessutom verkar inte verkstaden seriös. Varför byttes motorn från första början?
              Hade den gått varm, så att blockpackningen hade gått, eftersom den byttes ut mot en beg. motor?
              För samma fel verkar ju kvarstå, fast motorn är bytt.
              //R//

              Comment


              • #8
                Ännu dyrare

                Originally posted by hellfire
                Det låter som en termostat! Men tycker 6000 låter mycket för 2 termostater,vatten och kylvätska
                Det är värre än så ... 500 - 600 euro styck (runt 6000 kr). Alltså 12.000 kr + arbetskostnad. Jag har alltså bytt två gånger och vill undvika en tredje.

                Ska ta reda på om det verkligen är termostaten. Kan ta några dagar men jag lovar att återkomma.

                En verkstad ville desssutom ha 35.000 kr för en begagnad motor från 1992, men då skulle den vara helt renoverad, lockade de med. Fick dock tag på en begagnad motor (med garanti) på nätet för ca 7.000 kr som skickades från norra Spanien. Arbetskostnad för byte 7.000 - 8.000 kr.

                Comment


                • #9
                  ... svar på inlägget

                  Originally posted by Rolando
                  Ja jag håller med om att detta var dyrt. Särskilt när arbetskostnaden tillkommer.
                  Nu vet ju vi som kör Fiat, att termostaterna kan vara väldigt dyra, när hela huset är ihopmonterat med termostaten. Men inte så dyrt.....

                  Är det en bensinare, eller dieselmotor det handlar om?
                  Dieslarna har i regel billigare termostater, eftersom man slipper huset.

                  Det kan ju också röra sig om en tempgivare/sensor, som sköter om att kylningen fungerar.
                  Är det några elkablar anslutna till denna "dosan" ?

                  Dessutom verkar inte verkstaden seriös. Varför byttes motorn från första början?
                  Hade den gått varm, så att blockpackningen hade gått, eftersom den byttes ut mot en beg. motor?
                  För samma fel verkar ju kvarstå, fast motorn är bytt.

                  Läste inte ovanstående inlägg så noga innan svar ovan.
                  Först ... Motorn går på diesel och jag har inte sett det som bytts ut (bara fått det förklarat) och var det sitter.

                  Allt började med att batteriindikatorn larmade om att batteriet inte laddades. Jag fortsatte ändå att använda bilen men hade alltid en fulladdad startbooster med mig.
                  Nästa problem var att motorn kokade. Blev bogserad till närmaste verkstad i Marbella. Där byttes bland annat "colatan" och det tog veckor innan jag fick bilen tillbaka.

                  När jag skulle köra iväg fattades såväl styrolja, kylarvätska.
                  Seriöst eller hur?
                  Olja och kylarvätska fylldes på och jag körde ca 45 minuter hem.

                  Följande dag så startade inte motorn efter besök på en bensinmack efter 20 minuters körande. Då upptäcktes att det inte fanns någon fläktrem (jag tror att den heter så. Det är i alla fall den långa tandade "livsviktiga" remmen. "The belt" på engelska och "corea" på spanska) och motorn hade sannolikt fått mycket stryk av värmen.

                  Detta hände i ett industriområde med mycket verkstäder så vi knuffade bilen till en verkstad som vi känner till och med bra rykte.
                  Några veckor gick och i stort samma reparationer gjordes som hos den första verkstaden. Dvs bl.a. "colatan" byttes.

                  Under hemfärden från verkstaden hördes ett knackande ljud dvs, cylindrarna pumpade inte friktionsfritt. På verkstaden sa de att det bara är en tidsfråga innan det "klackar till" och motorn blir obrukbar. Jag tog då beslutet att byta motor.
                  Tackade nej till verkstadens dyra förslag och sökte själv efter en identisk motor på nätet som sedan skickades direkt till verkstaden. De underkände första motorn och företaget "skroten" fick skicka ytterligare en. Dock inte på min bekostnad eftersom jag hade sett till att få en skriftlig funktionsgaranti innan betalning.

                  Motorn byttes och efter några månader (detta var under semestertider) hämtade jag åter ut bilen.

                  Körde hem (30 minuter) och inget konstigt alls.

                  Sedan har den stått en månad eller två tills för ca 2 veckor sedan är jag åter satte mig bakom ratten. Batteriet var urladdat så jag startade med en booster. Tänkte köra en sväng för att ladda upp batteriet och efter ca 10 minuter tänds laddningslampan igen (ursprungsproblemet).

                  Vänder då hem och öppnar motorhuven och ser att den lilla remmen som driver bland annat laddningsgeneratorn har gått sönder, slitits itu. Den ligger lös på en avsats i motorrummet och är alldeles ny. Kör inte mer tills för några dagar sedan då jag ska parkera utanför bostaden för att ladda batteriet - utan att ta ut det - med en traditionell batteriladdare. Upptäcker då att expansionskärlet är snustorrt.

                  Sedan dess vågar jag inte köra mer. Har dock fyllt på kylarvätska. Rent vatten om jag ska vara ärlig, det blir ju aldrig minusgrader här.

                  Detta är historien. Och frågan var inledningsvis i denna tråd om jag skulle våga köra till verkstaden och om jag själv kunde göra något för att minska eventuella haveririsker.

                  Comment


                  • #10
                    Re: ... svar på inlägget

                    Originally posted by Wobbler1964
                    Och frågan var inledningsvis i denna tråd om jag skulle våga köra till verkstaden och om jag själv kunde göra något för att minska eventuella haveririsker.
                    Om remmen som är av driver även vattenpumpen kan du INTE köra några längre sträckor med bilen utan att riskera dyra skador.
                    Turbo é livet

                    Torx måste vara djävulens påfund...

                    Comment


                    • #11
                      Rent vatten i kylsystemet är ju mindre klokt då detta inte innehåller några korrossionsinhibitorer, dvs motorn rostar inifrån.

                      Använd alltid föreskriven blandning av kylvätskekvalitet.

                      Drivremmar som inte linjerar mellan remhjulen slits snabbare.
                      Last edited by tempra33; 9 December 2009, 18:06.

                      Comment

                      Working...
                      X