Hej Fiat-entusiaster. Är en komplett motornovis husbilsägare som bor i Spanien. Det är en Hymer från 1992 med en Fiat minilastbil som grund. Det är allt jag vet och den är inte i närheten just nu.
Jag har lagt ner 25.000 kronor på verkstadsreparationer det senaste året och nu senast en bytte de hela motorn (begagnad). Efter en halvtimmes körning var vi tillbaka till ursprungsproblemet/felet. Batteriet laddar inte. Den nya (korta) remmen som driver laddaren har gått av.
Eftersom det var precis vad som hände första gången jag hade den på verkstad och som blev starten på många följdfel - en hel del säkerligen orsakade av mekaniker som testar motorn under felsökning - vågar jag inte ens köra den till verkstaden en halvtimme bort.
Mina frågor är (som sagt, jag kan Noll om motorer men har inte tummen mitt i handen) ...
1. Har denna rem som driver generatorn något med kylningen att göra?
2. Remmen - som alltså är helt ny - har skavts sönder. Vad kan ha orsakat detta?
3. Expansionskärlet är tomt. Vet inte om verkstaden glömt fylla på med vätska eller om det runnit ut vid den halvtimmes körning som skett eller under de två månader jag låtit bilen stå efter det. Om något av de två senare alternativen; vad kan då vara orsaken?
4. Det går tre slangar från kärlet varav en hänger i luften. Det är en tunn slang som utgår från toppen av kärlet vid locket. Ska det vara så dvs, ska inte slangen anslutas någonstans med sin andra ände?
4. Jag har fyllt med kylarvätska nu men vill byta till en bättre blandning. Hur tömmer man kärlet?
5. Två gånger har jag fått byta en låda/box som heter "Punta colata" på spanska á 6.000 kr + jobb tillföljd av överhettad motor. Enligt uppgift reparerats den aldrig om den är defekt utan byts alltid. Riskerar jag att förstöra den igen om jag kör till verkstaden?
Jag är i desperat behov av lite expertkunskap. Har inga handböcker och hittar inget relaterat på nätet. Hjälp mig.
Hälsningar
Anders Larsson
Jag har lagt ner 25.000 kronor på verkstadsreparationer det senaste året och nu senast en bytte de hela motorn (begagnad). Efter en halvtimmes körning var vi tillbaka till ursprungsproblemet/felet. Batteriet laddar inte. Den nya (korta) remmen som driver laddaren har gått av.
Eftersom det var precis vad som hände första gången jag hade den på verkstad och som blev starten på många följdfel - en hel del säkerligen orsakade av mekaniker som testar motorn under felsökning - vågar jag inte ens köra den till verkstaden en halvtimme bort.
Mina frågor är (som sagt, jag kan Noll om motorer men har inte tummen mitt i handen) ...
1. Har denna rem som driver generatorn något med kylningen att göra?
2. Remmen - som alltså är helt ny - har skavts sönder. Vad kan ha orsakat detta?
3. Expansionskärlet är tomt. Vet inte om verkstaden glömt fylla på med vätska eller om det runnit ut vid den halvtimmes körning som skett eller under de två månader jag låtit bilen stå efter det. Om något av de två senare alternativen; vad kan då vara orsaken?
4. Det går tre slangar från kärlet varav en hänger i luften. Det är en tunn slang som utgår från toppen av kärlet vid locket. Ska det vara så dvs, ska inte slangen anslutas någonstans med sin andra ände?
4. Jag har fyllt med kylarvätska nu men vill byta till en bättre blandning. Hur tömmer man kärlet?
5. Två gånger har jag fått byta en låda/box som heter "Punta colata" på spanska á 6.000 kr + jobb tillföljd av överhettad motor. Enligt uppgift reparerats den aldrig om den är defekt utan byts alltid. Riskerar jag att förstöra den igen om jag kör till verkstaden?
Jag är i desperat behov av lite expertkunskap. Har inga handböcker och hittar inget relaterat på nätet. Hjälp mig.
Hälsningar
Anders Larsson
Comment