Announcement

Collapse
No announcement yet.

Konstigt fel Uno 45

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konstigt fel Uno 45

    Jag köpte en 88:as Uno 45 ie Cat i söndags och körde den från Karlstad och hem till Bengtsfors utan problem. Men när jag tog en runda med den på måndagen så fick den plötsligt för sig att stanna. Vägrade att starta förrän efter ett tag när den blivit kall igen. Det samma inträffade när jag körde lillflickan till dagis igår. Startade kall bil, gick perfekt bort till dagis. Var lite miljöbov och lät bilen stå på tomgång, kom ut efter att ha lämnat av guldklimpen och bilen hade stannat och vägrade starta. Fick start på den efter 5-10 minuter, gick en stund och stannade sen igen. Den upplevs som att den inte får bensin. Går rent och fint tills den plötsligt bara stannar. I morse så körde jag bort till dagis, stannade bilen, lämnade av flickan, körde hem, lät bilen stå på tomgång ett tag för att se när den skulle stanna. Det tog cirka 5 minuter så hade den fått nog och stannade igen. Någon som har upplevt nåt liknande eller har tips på vad det kan vara? Tycker det vore synd att bara ta över vinterdäcken till min Cinquecento Sporting och sen skrota resten, känns som att bilen har en del mer mil att ge.
    Åk brudfjället nästa gång du passerar!

  • #2
    Kanske tempgivaren för insprutningen? Jag vet inte hur 45:ans motor ser ut, men den kanske får fnatt när motorn blir ordentligt varm och skickar ut fel signaler. När den kallnat så går den igen.
    Brukar kosta nån hundring så det är rätt billigt att testa.

    TDC-givarna brukar också kunna konstra men jag vet inte om det brukar vara temp-relaterat...
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      tempgivaren !

      finns förvärmar slangen kvar ? annars fryser tempgivaren ihop som en isklump men det kan även vara glapp i tomgångs motorn så när den blir varm stänger den spjället spraya kontakten/ansl vänster sida om luftburken ta även spjäll läges givaren på höger sida om luftburken allt framifrån sett
      F:finns I:ingen A:annan T:turbo

      saab 9-5 2,0t såld! (nu Fiat grande punto 95hk 6vxl)

      punto 80elx årsm00 såld (undrar varför man köpte en v40 t4? måste spara pengar till en bravo sport)

      131 mirafiori 75 a projekt! (Det har inte hänt någonting på länge)

      Comment


      • #4
        Har själv råkat ut för samma, på två av mina tidigare ägda 45r.
        Kan vara samma fel som för mig, bägge två hade samma fel; hallgivaren.
        Sitter i botten på fördelaren.
        Vanligt fel på dessa bilar, enl. Fiat, när jag ringde och frågade första gången det hände. De t.om frågade, varför jag inte råkat ut för detta tidigare, då bilen rullat 21.00 mil.
        Den andra drabbades vid 9.000 mil.

        Men det kan också, som nämns ovan, vara en tempgivare.
        De som satt på mina, hade blå kontakt.
        //R//

        Comment

        Working...
        X