Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Stilo Abart

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Stilo Abart

    Har en Stilo Abarth -04 som bara gott 3000 mil. Igår började den tappa all kraft och att gå ryckigt, fick också ett felmed. om motorfel (ramen runt motorn blinkar, på instrumentbrädan/datorn). Låter lite som om den bara går på 3 cylindrar. Har kollat lite olika forum men inte fått något riktigt svar, har läst allt från tändspolepaket till luftmassa mätare, egr ventiler etc. Undrar nu om någon här kan säga vad som är troligast.

    Mvh Booos

  • #2
    Troligast är att du får mer hjälp om du läser felkoderna. Dom är faktiskt till för att hjälpa vid felsökning konstigt nog.
    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

    Comment


    • #3
      Ta kontakt me Auto Alfa i Mölndal.
      Var där och bytte kamrem på min Stilo abarth för ett par år sedan.

      mkt trevligt bemötande samt otroligt kunniga!
      Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

      Mina Bilar.. Past & Present!

      Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
      Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ante
        Troligast är att du får mer hjälp om du läser felkoderna. Dom är faktiskt till för att hjälpa vid felsökning konstigt nog.
        Hur läser du av dem då? Har inget instrument för detta! När den var inlämnad för ett annat fel förr året, läste de av fel på fel och ingen av de felkoder de fick fram stämde! Detsamma har jag själv kommit fram till när jag läst om de som har haft liknande problem i engelska och italienska forum, Det var där jag läste att de fick felkoder på luftmassa-mätare, egr-ventiler etc, men i de flesta fall kom de ändå fram till att det var, som de kallar det spolpaketet vilket jag då fått för mig är detsamma som tändspolen. Rätta mig om jag har fel! Ville bara hör om någon annan haft samma problem med att ha tappat kraften och att det låter som om den bara går på 3 cylindrar. I England verkar det som var och varannan har haft detta problem med Stilon. Mvh Booos

        Comment


        • #5
          Originally posted by booos
          Hur läser du av dem då? Har inget instrument för detta! När den var inlämnad för ett annat fel förr året, läste de av fel på fel och ingen av de felkoder de fick fram stämde! Detsamma har jag själv kommit fram till när jag läst om de som har haft liknande problem i engelska och italienska forum, Det var där jag läste att de fick felkoder på luftmassa-mätare, egr-ventiler etc, men i de flesta fall kom de ändå fram till att det var, som de kallar det spolpaketet vilket jag då fått för mig är detsamma som tändspolen. Rätta mig om jag har fel! Ville bara hör om någon annan haft samma problem med att ha tappat kraften och att det låter som om den bara går på 3 cylindrar. I England verkar det som var och varannan har haft detta problem med Stilon. Mvh Booos
          Du läser dom med ett diagnosverktyg. Antingen köper du ett eller betalar någon för att få det gjort. "Bra" felkoder pekar ut trasiga komponenter, men normalt så brukar dom peka på olika symptom. Sen krävs det kunskap för att tyda resultatet. Kan vara därför felkoderna du fick utlästa förut inte"stämde".

          Är det spolarna som är trasiga borde du enkelt kunna testa det genom att se om det är gnista eller ej ,eller flytta runt spolarna och se om olika cylindrar missar? Baserat på din information är det svårt att dra några konkreta slutsatser. Du måste börja felsöka så du kan begränsa problemet. Mecka mer och surfa mindre helt enkelt

          Tror inte din bil har EGR, så den teorin kan du utesluta direkt.

          Lycka till!
          Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
          Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

          Comment


          • #6
            Tack för hjälpen det var en av spolarna 625:- på Mekonomen och nu går bilen som ett skott igen.
            Har tyvärr ett återkommande fel också, har bytt censorn till airbagen på passagerarsidan för ca:6 mån sedan, detta gjordes på verkstad och nu börjar varningslampan att lysa igen!

            Kollade under stolen och kontaktstycket verkar sitta ihop, kan censorn ha pajat nu igen?

            Mvh Booos

            Comment


            • #7
              På min Stilo händer det ibland att airbag lampan lyser, speciellt när jag lånat ut bilen då stolen är flyttad fram och tillbaks. Då stänger jag av bilen och trycker ihop eller på kontaktstycket under stolen och sen funkar det igen. Har gjort det säkert 20 gånger och funkar varje gång. Tändningen ska nog vara av annars kanske det händer saker.
              captainmorgan

              Comment

              Working...
              X