Skulle behöva en riktigt bra ide om hur jag ska göra, för jag har fastnat fullständigt, med bilen på domkraften.
Bilen, en Tempra, hade halvtaskiga bromsar bak. Inför besiktningen idag tog jag loss ok och belägg, borstade rent allt och fettade in. Var ute i går kväll och tokbromsade, alla skivor utom vänster bak blev varma och glänsande. Bromsade ännu mer, och till slut blev även v bak varm.
Lät den svalna till idag, bromsade lite till för att se om jag kunde slipa bort rosten, men upptäckte att v bak blev överhettad väldigt snabbt. (Märkte det genom allt konstigare ljud, stickande lukt och blåsvart rök...)
Fick köra i etapper till SBP, med förväntat resultat: 0,4 i bromsverkan (dock hade den svalnat och luktade inte längre). På vägen hem blev den varm igen, antagligen tillräckligt för att man skulle kunna grilla en 150-grammare på fälgen.
Kom fram till att jag måste ta ner skiten igen för att se vad det är som kärvar. Vilket jag gjorde, och konstaterade att kolven inte rörde sig en mm när jag tryckte på bromsen.
Pumpade och pressade stenhårt, och då kom kolven ut. Damasken var trasig, så den tog jag väck, gjorde rent, kolven ser hel och ren ut och är skinande blank. Men...
JAG FÅR INTE IN KOLVEN IGEN!
Har försökt bända, pressa, gråta, övertala, svära, bända ännu mer, men absolut ingenting hjälper. Efter ett tags bändande tänkte jag att jag kanske bänt den så den hamnat aningen snett, så om jag trycker på bromsen och får den att röra sig ut lite till kanske det sedan går lättare att trycka in den igen. (Ett läge då jag hade brist på ideer...)
Och jojomen, den kommer ut en bit till, en skvättbromsvätska också. Men kolven går fortfarande inte att få en mm in!
Så nu står bilen där på domkraften, grannarna kommer säkert att börja klaga i morgon på att den står i vägen. Och jag har kört fullständigt fast!
Finns det någon där ute som har någon ide om hur jag ska gå vidare? Tacksam för alla förslag, för själv har jag ingen ide alls. Kan du inte ens flytta bilen!
(Om inte annat så har jag nog hittat felet. Att bromsen inte tagit och skivan blivit rostig beror nog på att kolven slutat röra sig under vintern. Och när den väl kom ut så gick den inte in igen - därav överhettningen.)
Bilen, en Tempra, hade halvtaskiga bromsar bak. Inför besiktningen idag tog jag loss ok och belägg, borstade rent allt och fettade in. Var ute i går kväll och tokbromsade, alla skivor utom vänster bak blev varma och glänsande. Bromsade ännu mer, och till slut blev även v bak varm.
Lät den svalna till idag, bromsade lite till för att se om jag kunde slipa bort rosten, men upptäckte att v bak blev överhettad väldigt snabbt. (Märkte det genom allt konstigare ljud, stickande lukt och blåsvart rök...)
Fick köra i etapper till SBP, med förväntat resultat: 0,4 i bromsverkan (dock hade den svalnat och luktade inte längre). På vägen hem blev den varm igen, antagligen tillräckligt för att man skulle kunna grilla en 150-grammare på fälgen.
Kom fram till att jag måste ta ner skiten igen för att se vad det är som kärvar. Vilket jag gjorde, och konstaterade att kolven inte rörde sig en mm när jag tryckte på bromsen.
Pumpade och pressade stenhårt, och då kom kolven ut. Damasken var trasig, så den tog jag väck, gjorde rent, kolven ser hel och ren ut och är skinande blank. Men...
JAG FÅR INTE IN KOLVEN IGEN!
Har försökt bända, pressa, gråta, övertala, svära, bända ännu mer, men absolut ingenting hjälper. Efter ett tags bändande tänkte jag att jag kanske bänt den så den hamnat aningen snett, så om jag trycker på bromsen och får den att röra sig ut lite till kanske det sedan går lättare att trycka in den igen. (Ett läge då jag hade brist på ideer...)
Och jojomen, den kommer ut en bit till, en skvättbromsvätska också. Men kolven går fortfarande inte att få en mm in!
Så nu står bilen där på domkraften, grannarna kommer säkert att börja klaga i morgon på att den står i vägen. Och jag har kört fullständigt fast!
Finns det någon där ute som har någon ide om hur jag ska gå vidare? Tacksam för alla förslag, för själv har jag ingen ide alls. Kan du inte ens flytta bilen!
(Om inte annat så har jag nog hittat felet. Att bromsen inte tagit och skivan blivit rostig beror nog på att kolven slutat röra sig under vintern. Och när den väl kom ut så gick den inte in igen - därav överhettningen.)
Comment