Hej alla
Fick hem min brors Fiat häromdagen. Förbryllad nu...
Så här är läget:
Vrider på tändningen, alla kontroller görs men lampan för "CODE" lyser lite extra länge samt att engine fault lyser lite längre än vanligt men slocknar sedan.
Bilen startar helt ok (engine fault slocknar, likaså "CODE").
Allt går som det ska ända tills man närmar sig 3500varv. Då bryter allt och varvtalet sjunker till ca 2500. Där kommer motorn igång igen och ökar tills den når 3500 igen då den bryter...
Detta medans jag alltså håller gaspedalen stilla i ett läge som skulle motsvara strax över 3500. Hela förloppet följer ett exakt sågtandsmönster. Ökar fint, faller, ökar fint, faller osv.
Det är samma sak under provkörning dock med skillnaden att det känns lite tidigare (gissningsvis för att motorn ligger under belastning). Känns lite som att den först går ner på 3 cylindrar vid ca 2800 för att sedan vid 3500 hacka till enligt samma mönster som vid stillastående.
Känns inte slö eller trött i övrigt, tomgången är helt ok. Bytte till 4 nya stift enligt rekommendationslistan i handboken.
Har fått lite tips ang katalysator som skall provas omgående samt att en bekant har felkodsläsare. Men vore ändå väldigt tacksam för tips från er som har lite mer erfarenhet.
Tack på förhand!
Fick hem min brors Fiat häromdagen. Förbryllad nu...
Så här är läget:
Vrider på tändningen, alla kontroller görs men lampan för "CODE" lyser lite extra länge samt att engine fault lyser lite längre än vanligt men slocknar sedan.
Bilen startar helt ok (engine fault slocknar, likaså "CODE").
Allt går som det ska ända tills man närmar sig 3500varv. Då bryter allt och varvtalet sjunker till ca 2500. Där kommer motorn igång igen och ökar tills den når 3500 igen då den bryter...
Detta medans jag alltså håller gaspedalen stilla i ett läge som skulle motsvara strax över 3500. Hela förloppet följer ett exakt sågtandsmönster. Ökar fint, faller, ökar fint, faller osv.
Det är samma sak under provkörning dock med skillnaden att det känns lite tidigare (gissningsvis för att motorn ligger under belastning). Känns lite som att den först går ner på 3 cylindrar vid ca 2800 för att sedan vid 3500 hacka till enligt samma mönster som vid stillastående.
Känns inte slö eller trött i övrigt, tomgången är helt ok. Bytte till 4 nya stift enligt rekommendationslistan i handboken.
Har fått lite tips ang katalysator som skall provas omgående samt att en bekant har felkodsläsare. Men vore ändå väldigt tacksam för tips från er som har lite mer erfarenhet.
Tack på förhand!
Comment