Announcement

Collapse
No announcement yet.

Klurigt fel, Fiat Stilo 1.8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Klurigt fel, Fiat Stilo 1.8

    Hej alla

    Fick hem min brors Fiat häromdagen. Förbryllad nu...

    Så här är läget:
    Vrider på tändningen, alla kontroller görs men lampan för "CODE" lyser lite extra länge samt att engine fault lyser lite längre än vanligt men slocknar sedan.

    Bilen startar helt ok (engine fault slocknar, likaså "CODE").
    Allt går som det ska ända tills man närmar sig 3500varv. Då bryter allt och varvtalet sjunker till ca 2500. Där kommer motorn igång igen och ökar tills den når 3500 igen då den bryter...

    Detta medans jag alltså håller gaspedalen stilla i ett läge som skulle motsvara strax över 3500. Hela förloppet följer ett exakt sågtandsmönster. Ökar fint, faller, ökar fint, faller osv.

    Det är samma sak under provkörning dock med skillnaden att det känns lite tidigare (gissningsvis för att motorn ligger under belastning). Känns lite som att den först går ner på 3 cylindrar vid ca 2800 för att sedan vid 3500 hacka till enligt samma mönster som vid stillastående.

    Känns inte slö eller trött i övrigt, tomgången är helt ok. Bytte till 4 nya stift enligt rekommendationslistan i handboken.

    Har fått lite tips ang katalysator som skall provas omgående samt att en bekant har felkodsläsare. Men vore ändå väldigt tacksam för tips från er som har lite mer erfarenhet.

    Tack på förhand!

  • #2
    Nr1, be din Fiat-verkstad (eller kompis) kolla koderna för vad som gått tokigt. Låter som ett elfel..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag kan bara hålla med Per. Kan vara så enkelt som jordfel nånstans.
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Kloka ord från kloka personer :P

        Comment


        • #5
          Gissar på ngn. givare som inte ger signal. (elfel)
          Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
          S/y Mascot
          S/y Rebell
          20vT
          Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
          Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

          Comment


          • #6
            Hej igen gott folk.

            Hade en liten mekar-runda igår kväll då en bekant med felkodsläsare kom på besök. Följande smått förbryllande saker skedde.


            1. Läste av koder och fann P1653, denna kod fanns ej med i listan... (inte min iaf).
            Samt att det var "injection failure cyl 4", men ingen kod för detta.

            2. Läste även av "Freezeframe" och fann P0141 (ox sensor heater circuit malfunction, bank 1, sensor 2).
            samt text om Fuelsys 1 OL och Fuelsys 2 OL.

            Nollställde och provade bilen igen. Samma fel givetvis men det konstiga vara att inga nya koder genererades...
            Vi provade många gånger, provade rensa minnet igen, "utlösa" felet etc etc. Inget gav en ny felkod.


            Givetvis tog vi en titt på spridaren, tändstift etc för cylinder 4 men kunde inte hitta några uppenbara felorsaker. Mätte dock aldrig spridaren så kan ju inte lova att den är hel. Dock så går ju bilen väldigt fint under de nämnda 3500 varven så en "halvtrasig" spridare känns långsökt.

            P0141 gissar jag syftar på de två "motstånden" i luftmängdmätaren. Här har jag ingen direkt idé om hur jag ska prova att dess funktion är korrekt. Bilen hade dock samma symptom oavsett om mätaren var inkopplad eller inte.

            Kan vara värt att nämna att symptomen kvarstår även om alla lambdasonder och luftmängdmätaren är urkopplade (dragit ur dess kontakter).


            Försöker föklara så mycket jag kan men det är svårt att beskriva ordentligt.

            Bortsett från att lämna in den på verkstad så är jag väldigt tacksam för era inlägg.
            Last edited by Fiatbrodern; 27 July 2011, 09:33.

            Comment


            • #7
              P0141 verkar vara lambdan. Har du möjligheten att mäta avgasvärden? I Stockholm finns det vissa besiktningsstationer där man kan rulla in bilen kvällstid och mäta sina avgasvärden gratis.

              P1653 Power Steering Output Circuit Malfunction
              Kör tyskt, drömmer om italienskt

              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

              Comment


              • #8
                Originally posted by 84jr0
                P0141 verkar vara lambdan. Har du möjligheten att mäta avgasvärden?
                Ingen möjlighet att mäta avgasvärden hemmavid tyvärr. P0141=lambdarelaterat...? Vill ju inte verka näsvis när man får hjälp... Men hur kan det då komma sig att det inte gjorde någon skillnad att ha lambdan urkopplad (allihopa tom)?

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Fiatbrodern
                  Ingen möjlighet att mäta avgasvärden hemmavid tyvärr. P0141=lambdarelaterat...? Vill ju inte verka näsvis när man får hjälp... Men hur kan det då komma sig att det inte gjorde någon skillnad att ha lambdan urkopplad (allihopa tom)?
                  Du får vara näsvis, helt rätt att ifrågesätta

                  Läs här: http://www.fiatforum.com/punto/276746-p0141-2.html

                  Visserligen för Punto men jag tror att Fiat använder OBD-standard på alla deras bilar.

                  Här står det att P0141 - 02 Sensor after CAT - http://www.fiatforum.com/stilo/25775...-solution.html
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #10
                    Bra läsning. Jag får helt enkelt titta noggrannare. Tyckte i min oupplysthet att man skulle kunna avföra lambda (eller problem som dess mävärde kan orsaka) om man kopplade ur dem helt.

                    Nu ska man ju inte vara helt säker på att jag gjort rätt heller ifs.

                    Tyvär har jag inte felkodsläsaren kvar men tror nog att jag tar och investerar i en varinat som kan kopplas direkt till en laptop. Några förslag på vettiga programvaror?

                    Och... Tack för hjälpen så här långt!

                    Comment


                    • #11
                      Tog mig en stund att googla på allvar. Hittade följande i en tråd där personen beskrev precis samma symptom som jag har.

                      "The reason why youd get those codes:-

                      The ecu doesnt recieve signal (hz) from RPM sensor-Ecu stops coil from firing-unburnt fuel causes the lamba sensor to work outside its programmed limits."

                      Därav felkod på lamdan men ingen förbättring då lambdan kopplades ur.

                      Och om jag tänker efter lite med hjälp av mina ganska svaga motorkunskaper så verkar ju detta väldigt logiskt. Så nu är det steg 1 att hitta en ny kamaxelgivare.
                      (åtminstone se vad den kostar...)
                      Last edited by Fiatbrodern; 29 July 2011, 09:24.

                      Comment


                      • #12
                        som jag skrev i en annan tråd
                        Har bara sett det på en bil men kan vara värt att kolla på:

                        var med om nått liknande på en stilo 1.8
                        allting kollades spolar, stift, spridare

                        den skyldige då var den delen av kamvaritorn som sitter bakom/ ihop med kamhjulet

                        enda felkoden var tändmiss på en cylinder

                        men kan vara svår att felsöka, att bara ta bort kontakten på magnetventilen blev ingen skillnad, tror att kamvariatorn ska "kicka i efter 2800 varv"

                        jobbar ventilerna inte som dom ska så kan nog motorstyrenheten tro att det är en tändmiss

                        Comment

                        Working...
                        X