Announcement

Collapse
No announcement yet.

Min Fiat Punto 98 låter över gupp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Min Fiat Punto 98 låter över gupp

    Tja!

    Har precis köpt en Fiat Punto S5 98, är skitnöjd med den än så länge...dock låter det ett "dunk-ljud" från bakdelen när jag kör över gupp eller liknande. Den ska inte besiktigas förrän i slutet på November.

    Bör jag kolla upp detta innan? vad kan det tänkas vara? vad kostar det att fixa?


    //FP

  • #2
    Re: Min Fiat Punto 98 låter över gupp

    Originally posted by Fiatpunto98s5
    Tja!

    Har precis köpt en Fiat Punto S5 98, är skitnöjd med den än så länge...dock låter det ett "dunk-ljud" från bakdelen när jag kör över gupp eller liknande. Den ska inte besiktigas förrän i slutet på November.

    Bör jag kolla upp detta innan? vad kan det tänkas vara? vad kostar det att fixa?


    //FP
    Alternativ 1: Stötdämparen
    Alternativ 2: Bussningarna i bakvagnen
    Alternativ 3: Löst avgasrör
    Alternativ 4: Spindelled?

    Kolla upp dessa grejer
    Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

    Comment


    • #3
      OK!

      Jag är säker på att det inte är avgasröret.
      Bör man ta tag i det omgående eller kan sånt vänta?

      Som sagt den funkar fint...låter bara om den över gupp och annat.

      //N

      Comment


      • #4
        Originally posted by Fiatpunto98s5
        OK!

        Jag är säker på att det inte är avgasröret.
        Bör man ta tag i det omgående eller kan sånt vänta?

        Som sagt den funkar fint...låter bara om den över gupp och annat.

        //N

        Det är nog inte jättebrådskande. Men du borde lokalisera det iaf så du vet vad det är.
        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

        Comment


        • #5
          Coolt!

          Tack för hjälpen!

          //N

          Comment


          • #6
            Min gamla betedde sig så när bussningarna i bakvagnen gett upp, finns nya som ser ut som puckar att montera över de gamla. Tar 5 minuteräven för den med tummen mitt i handen. vet inte om det är samma som i GTn, men jag kunde vagga hela bakvagnsbryggan genom att dra lite lätt i lrängningshämmaren bak.
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Som novisen skrev, förmodligen bussningar till "subframen" eller lagrena till "bärarmarna". Båda är vanliga Punto 176 fel.
              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

              Comment


              • #8
                Coolt! Är det nån fara att köra runt, kan jag ta tag i det när jag hinner?

                Vad tror ni kalaset hamnar på?

                //N

                Comment


                • #9
                  Förresten vart kan man köpa de puckliknande bussningarna enklast?

                  //N

                  Comment


                  • #10
                    Här ex.vis:
                    http://cgi.ebay.de/FIAT-PUNTO-MK1-MO...item20b1a71847

                    Ring och kolla med Fiatverkstad, det är väl enklast. Möjligt att mekonomen har också.

                    Kör till en GDS-hall och lyft upp bilen. Ta med en 19mm-hjulbultslossare (hmmm... inte säker på om det var 19mm.....) så du får en lång hävarm, lossa bulten, trä på nya bussningen, skruva tillbaka bulten. Gjort på 5 minuter.
                    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                    Comment

                    Working...
                    X