Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Croma Turbo -90, mera mos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat Croma Turbo -90, mera mos

    Hejsan

    Har precis införskaffat mig en Fiat Croma Turbo av årsmodell 90.
    Jag undrar om det finns något att göra till den så att den
    blir lite snabbare. Är villig att lägga en slant på det men
    inte för mycket dock.
    Har hört att det skall gå att stoppa dit en pys ventil som skall
    ge extra krut i maskinen. Stämmer det?

    Tacksam för svar.

    MvH
    Johnny

  • #2
    Går den inte snabbt redan har du nåt fel..! ;-) (värre än Alfa 164 3.0 och Kadett GSI 16v när den var ny..)
    Stämmer bra annars att det finns satser att köpa, om du vill ha den ÄNNU snabbare. Kolla med www.gikturbo.se tex.

    Viktigt isf är att du har bra olja (helsyntet av bra märke), byter den ofta och att motorn är i bra kondis i övrigt.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Var får man tag på en pys ventil någonstans och
      behöver jag göra några andra ingrepp i motorn
      i samband med den?

      MvH
      Johnny

      Comment


      • #4
        som sagt..

        www.gikturbo.se
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          pysveniler finns lite överallt, se till att köpa dig en bra laddtrycksmätare innan du gör det dock (~1000:- hos trimfirmor, runt 200:- för industriprylar).

          Den laggar 0.5bar standard, och TROR att du kan köra 0.7bar utan att ändra något annat, men jag vågar inte lova något

          Det finns en liten elektronisk ventil som du vill koppla ur först (och sätta dit pysventilen på samma slangar)
          /Peter

          Comment


          • #6
            Fiat Turbo,trim.

            Hej,köpte en sats från MotorNord,då jag var ägare till en Fiat
            Croma Turbo 2.Lämnade in den på Turbocenter,och dom monterade den+gjorde om luftintaget till filtret,samt monterade
            KN filter.Detta höjde laddtrycket-så den gick som fn.
            Laddade 0.8-0.9Bar.Jag monterade en VDO laddtrycksmätare också.Byt också avgassystem+var säker på att motorn är kry.

            Tyvärr så rasade motorn i min bil,och det gick på över 30.000:-
            att laga,men då det var en fin 92a,så var det värt att laga den.
            Ruskigt pigg var den i alla fall..

            Mvh/P.
            Mr.Hammond

            Comment


            • #7
              Går det att köpa en pys ventil för laddtrycket över disk någonstans här i Stockholm?

              MvH
              Johnny

              Edit: Eller kanske någon har en beggad som ligger?

              Comment


              • #8
                Var och köpte en idag ifrån BSR.
                En kompis hjälpte att montera den och ställa in den
                Jädrar måste jag säga vilket drag det är nu i den.
                Spinner loss på 2:an när laddtrycket kommer.
                På våt asfalt då förstås


                MvH
                Johnny

                Comment


                • #9
                  Snabb Croma..

                  Hej,

                  Det låter som den var i klass med den jag ägde(har haft 2 st,en slutade i ett träd,inte pga av mej..)

                  Men fort gick den.Låg man i 150 blås och stampade på,så vips var man uppe i 200!Många BMVv,och DKV(audi)fick svårt att hänga på den.Den har ny lycklig ägare nu.Den var påkostad över 60.000,och jag fick 27"för den..
                  Last edited by Hammond; 30 April 2003, 19:10.
                  Mr.Hammond

                  Comment


                  • #10
                    Tänke bara säga att "pys-ventil" heter Dumpventil... =)
                    Alfa Romeo 75 TS

                    www.alfapower.nu

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Orginalet
                      Tänke bara säga att "pys-ventil" heter Dumpventil... =)
                      hur menar du då..?
                      Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                      X1/9
                      www.kallebacksmotor.se

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Orginalet
                        Tänke bara säga att "pys-ventil" heter Dumpventil... =)
                        Jag tror nog att han menar en pys ventil som du monterar mellan wastegaten och tryck sidan så att du kan justera trycket från coupén...
                        Coupé 16VT +

                        Comment


                        • #13
                          Okay... lät som att han mena en dumpventil i det han skrev...
                          Alfa Romeo 75 TS

                          www.alfapower.nu

                          Comment


                          • #14
                            Mezzo> hur högt tryck har du, och vid vilka varvtal?

                            jag ligger på ~0.65 bar som max, men den håller bara det trycket vid ~4000-4500 rpm

                            ingen turbokick alls i den :/ .. men ganska fort går det när man väl kommer upp i varv
                            /Peter

                            Comment


                            • #15
                              Har ingen riktig laddmätare. kör på den i bilen och den
                              visar strax vänster om stoppet, kanske 0,9 bar eller något
                              sånt. Håller ladd hela vägen ut. Är en smula orolig att motorn
                              ska rasa så ja kör inte så hårt så att turbon laddar hela tiden.
                              Dock händer det hyffsat ofta att det gasas rejält

                              Nu vill jag ha mera mos hehe.
                              Hur går jag vidare för en billig penning samt om någon
                              vet vad det skulle kosta att få till så att den landar på över
                              200 hk. Hur är det med drivlina, koppling, växellåda osv.
                              Pallar det över 200 hk?

                              Tacksam för svar.
                              Johnny

                              Comment

                              Working...
                              X