Announcement

Collapse
No announcement yet.

Servopump Marea 20V

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Servopump Marea 20V

    Hej,har haft flera Fiat(och Alfa)Importerade en Fiat Marea-
    Weekend nyligen.Nu är servon konstig,väldigt lätt på högre varv,trög på låga,nästan som att vara utan servo.Borde vara tvärtom!

    Är det dax att byta sevopump,eller går den att laga.Någon som vet?Motorn är ju i övrigt lik Fiat Coupé,utan Turbon.
    Annars en mycket trevlig bil.

    MVH/Patrik
    Mr.Hammond

  • #2
    Vi har inte haft någom strul med pumparna men vi har fått byta någon "kuggstång" på 1.6 och 1.8 modellerna men vad jag vet så är det samma kuggstång på 2.0 modellen.
    Däremot på Alforna (156 & 166) så har jag fått byta pump.

    Men vad kul att det finns fler än jag på detta forum som kör gubbracer, en kombi som gör 215 knyck, mmmm.
    Fiat 500
    Fordson Super Dexta -64
    Kawasaki Z1A
    Kawasak GPz1100A2
    Suzuki Grand Vitara -11
    Suzuki T500R

    Comment


    • #3
      Ett långt skott, men är remmen ordentligt spänd?
      SDE Racing
      Coupe 20VT-97 under konstruktion
      Marea Weekend HLX-97 påställd
      Punto 75 SX-98 påställd
      Tipo 1,4ei-94 såld

      Comment


      • #4
        6 spårig rem med attematesk spännare. Nema problemas! Aldrig bekymmer med det.
        Och vem sjutton skulle klara av att justera en rem på berörda modell?
        Fiat 500
        Fordson Super Dexta -64
        Kawasaki Z1A
        Kawasak GPz1100A2
        Suzuki Grand Vitara -11
        Suzuki T500R

        Comment


        • #5
          Rem 20V HLX

          Hej,

          Det är ju en 6 spårig rätt bred rem för hela klabbet,det är ju rätt trångt-som du själv påpekade.Men denna spännare som du nämner-är den orginal.eller ngt tillbehör?

          I övrigt så funkar servon bra,endast på tomgång så är den trög.
          Funderar just över kammremsbyte på denna bil.Man lär väl ur med hela motorn(dyrt).Stämmer det att Fiat lämnar ett bytestöd,på C:a 6000:-,för byte av kammremmen på denna bil?
          Har hör det i alla fall.Men det gäller kanske inte import-bilar.

          Ngn,som vet??

          MVH/P
          Mr.Hammond

          Comment


          • #6
            Tjenare!

            Troligen är där subvension på den OM den är svensksåld.Det finns i alla fall på Coupen.Men bara om den är svensksåld.Ring 08-50605000 och fråga hos generalagenten,men stå på dig.Det är nämligen inte alla där som vet.Luigi brukar ha någorlunda för sig,men dock inte alltid.
            Mvh Alex.

            Comment


            • #7
              Det stämmer som kanskecoupe säger. (Coupe och Marea 2.0 är sub..) Men hör med GA om det även gäller import. Spagnoli håller numera hand om reklamation/garantidelen så han borde väl ha koll på den frågan. Personligen tror jag inte det gäller import, men man vet ju som sagt var aldrig.
              Ska föresten sätta klorna i min nu under sommarloven. Den har ju avverkat 6200 mil men är till hösten 4år så det är dags. Kommer då att byta ut allt som finns på transmissionssidan. Brrr..
              Fiat 500
              Fordson Super Dexta -64
              Kawasaki Z1A
              Kawasak GPz1100A2
              Suzuki Grand Vitara -11
              Suzuki T500R

              Comment


              • #8
                (har justerat min servorem + generator-AC rem.. trångt men möjligt!)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Rätt uppfattat med subvention på kamremsbyte på coupen? Har förvisso en import, men kan GA verkligen göra skillnad på en svensk-såld och importerad? Kan man inte börja kolla det där med EU och fri handel osv? Borde väl vara samma sak med grenröret i så fall? Vet, långsökt, men jag bävar inför byte av kamremmen själv (7400 mil så det är ju inte så länge till). Något positivt kanske man kan få ut av EU????
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Kamremsbyte Coupé och HLX Marea

                    Dessa bilar tillverkas ju på samma fabrik,så man tycker att det borde gälla generellt för alla bilar.Är det dyrare att göra ett kamremsbyte i Sverige,än i ett annat EU-land??

                    Kostnaden ligger på runt 10 lappar,totalt sett-så det är en rätt häftig utgift!
                    Mr.Hammond

                    Comment


                    • #11
                      Servon Funkar!Marea 20V

                      Ha!Det var bara remmen som var slak!Tur!
                      Tack för alla råd!

                      MVH/P

                      Vi synns i Skokloster.
                      Mr.Hammond

                      Comment


                      • #12
                        Hej!

                        Vet att den svenska GA inte är så poppis hos Fiat i italien pga att dom även är GA för Hyundai.När svenska staten (Securum) sålde klabbet till Sumimoto så ingick Hyundai,vilket Fiat inte tyckte om.Detta är en av anledningarna över att det inte annonseras från GA som innan.GA får i stort sätt betala för varje bil vid beställning och inte vid leverans, vilket gör att priset blir ett annat per bil.Av denna anledning tycker GA att det bara är dom svensksålda bilarna som är deras problem vilket är förståeligt.GA är nämligen ett privatägt koncortium har jag för mig som är från Japan, med bas i Holland,tror jag...Alltså Fiat Italien backar inte upp svenska GA som en riktig GA.Svenska marknaden är för liten för att satsa stora pengar på en stark säljorganisation för italienarna själv.Detta är för att svenska folket är så inskränkta för något som hände på 70-talet.Då tänker jag på rosten.Om vi tittar på tekniska detaljer på "rostburken" Alfasud så förstår man igentligen att den och Fiat 125 var stilbildare för dagens moderna bilar.Tex,tvärställd motor för bättre innerutrymmen,Bensintank monterad innanför bakaxel,på sudden var det centrummonterade bromsar=låg ofjädrad vikt.Detta finns dock inte som standard på bilar idag, pga att det kan vara bökigt att serva men dock en tekniskt överlägsen lösning som endast fanns hos Lotus..GTVns Dedionbakaxel fanns i betydligt mer avancerade bilar som tex. Aston Martin.Därför "känner" du när gränsen börjar närma sig för gtv`n på ett formidabelt sätt.Om vi tänker tillbaka varför Sudden var en "rostburk" så finns "lösningen" i en till av dessa egentligen innovativa lösningar som alltid har präglat ALFA och Fiat.Alfa ville nämligen tillverka en tyst och bekväm småbil redan 1969, så dom sprutade in frigolitliknande material i alla håligheter som kunde bli resonansrika.Resultatet var en häpnadsväckande bekväm småbil.Alla motorjournalister såg ut som fågelholkar.Mycket riktigt så blev ju Sudden årets bil.Vad Alfa inte tänkte på var ju att detta material drog till sig fukt tyvärr, och bilen rostade inifrån,men ärligt talat detta var på 60-talet!!Volvo lärde sig ju lackera bilar kvalitativt först på 70-talet.Hur beständig mot rost var BMW 02 serie från samma tid?VAG har ju fortfarande inte fattat att folk vill använda sina bilar även när det är kallt på vintern, utan att motorn havererar..men men, ja vad ska man säga?

                        På tal om annonsslogans från bilvärlden!?Även här är Fiat och Alfa lysande.Minns "Fiat- driven by passion" eller "Alfa-cuore sportivo"(Det sportiga hjärtat).

                        Tack för ordet.
                        Mvh Alex.

                        Comment


                        • #13
                          Tror du är i behov av en Coupé

                          Stämmer bra det med ägandeförhållandena och FIATs inställning till GA. Tror att det var ett avtal om att Fiat och Hyundai GA skulle hänga ihop ett visst antal år.
                          //Martin
                          Kör - Audi A3 3.2 DSG -05
                          Åker - Cheva Transsport -01
                          Såld - /F/I/A/T/ Coupé 20V Turbo -00
                          Såld - Audi A4 1.8T Avant Quattro -03
                          Såld - Audi A3 3.2 DSG -04
                          Såld - VW Golf 2,0 TDI -04

                          Comment


                          • #14
                            ljusare tider

                            iom kriserna i fiat kommer dotterbolagen inte längre bli särbehandlade på samma sätt som tidigare.
                            de lät som att italienarnas "norden-spec" har börjat mjukas upp lite.. att de kan tänka sig skicka hit bilarna så som de ser ut i danmark.. då kanske vi kan få hit lite skojjigare saker

                            allt enl cecilia gustafsson, pr ansvarig på Fiat sverige
                            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                            http://fiatpanda.wordpress.com/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kamremsbyte Coupé och HLX Marea

                              Originally posted by Hammond
                              Dessa bilar tillverkas ju på samma fabrik,så man tycker att det borde gälla generellt för alla bilar.Är det dyrare att göra ett kamremsbyte i Sverige,än i ett annat EU-land??

                              Kostnaden ligger på runt 10 lappar,totalt sett-så det är en rätt häftig utgift!
                              Jag vet att Daniel Friberger på ItalAuto o Tibro har kommit på ett specialaresätt att byta remmen på coupen på en bråkdel av den beräknade tiden=mkt BILLIGARE
                              ring o kolla!
                              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                              http://fiatpanda.wordpress.com/

                              Comment

                              Working...
                              X