Announcement

Collapse
No announcement yet.

oren på morgonen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • oren på morgonen!

    Systom som uppkommit!

    Vid morgonstart kan bilen vara sur, den liksom stryper gasen ibland när jag vill gasa. Får trycka till ordentligt och pumpa lite med gasen vid körning för att kunna komma upp i högre farter! Luktar soppa när man startar den , rätt mycket ! Vad kan detta vara ? Måste väl vara inställning ? Eller ? Kan detta bero på de jag ändrat ? Vid kallstart (menar över natten) så ligger tomgången ibland upp på 1900v/m o sen går den ner efter ett tag, ibland pendlar den rätt grovt! Känns så tuckytucky om man står i en bilkö ... känns som en jävla chokebil! Om jag inte löser detta så funderar jag allvarligt på att byta bil! Dom har ju felsökt med data, hittar inget, dom har bytt kallstartventilen, nyservad med alla inställningar .... fan ... trött på detta .....

    Har upptäckt att ibland när ja kör med AC:n så pendlar den lite, rätt normalt, fast dagen efter blir den så satans oren i starten att ja måste slå på AC:n för den ska hålla igång!

    Öppen dump ?
    Öppet filter ?

    Man vill ju inte lämna in för felsökning o betala multi för nåt som dom bara kollar efter !

    När bilen är varm går den så jävla fint och tomgången är perfekt! Endast vid längre stillastående!
    Coupé 16v Turbo -96
    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

  • #2
    hatter

    jag lägger min röst på att det kan vara dumpen som är en "del" av problemet.

    många som kör med öppen dump som får lite porbbs med soppan..

    kommer nog någon mer kunnig som svarar snart till daj.
    före detta coupe trimmare
    pimpig cadilacc deville
    Sv1000s C-Ö

    Comment


    • #3
      Lägger in röst på tomgångsmotor eller läckage på bensin till/från motor...
      /Jimmy
      mvh Jimmy Särås

      0736-996 993

      Comment


      • #4
        ..eller tjuvluft.. testa det berömda startgastestet.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          men tomgångsmortorn ?

          jaha ... ok ... dom har ju bytt en ventil ... så då kanske de e motorn då ... nåja får väl se de då ...
          Coupé 16v Turbo -96
          Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

          Comment


          • #6
            Fadi hade tydligen samma problem som du!!! Han bytte temp.givaren så var saken biff........
            ¤TOGGEX¤

            Comment


            • #7
              just det, rolle, försök med det , funkade på min:::

              Comment


              • #8
                Hade liknande syntom på min Coupe.
                Vart åtsagd att ta bort +polen på batteriet över en natt så att databoxen rensades på alla felkoder. Sen bara haka på +polen igen nästa morgon och sen dess har den tassa fram fin fint
                Föredetta Coupé ägare -
                http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                Comment


                • #9
                  Har bytt tempgivaren i höstas ...

                  dom har tagit väck och nollställt datan .... men nu ska ni höra ... idag tvinga ja skiten ur den för den stanna vid ett övergångställe mitt inne i centrala malmö o mitt i rusningstrafiken ... hur pinsamt var inte detta ! Men jag starta om den, körde en mindre väg ut från Malmö .... tvinga skiten ur den ... när ja tryckte så var det som om bilen tvärnita ... den pluddra .... som inihelvete ... men sen var de som om de kom nån smäll ... baktändning ... ni vet för mycket soppa ... sen gick den fint resan upp till Helsingborg, min slutsats är att jag har fel på bränslet i bilen vid kallstarter ... typ lambdan kan göra så . (eller som ngn sa här innen bränslepumpen för den låter lite ibland vid väldigt låg hastighet ... menar då glidning så kan det komma ett ljud ... o de e pumpen; erfarenhet från Land Rover .. har erfarenhet från punto där dom INTE heller hittade något men fick byta till sist och då försvann symtomen! Ska fan ta o försöka hitta en sådan .... måste finnas på skrot ... sen ska den bara på !

                  Uppenbarligen så vet ju inte nån, menar då verkstäder ... dom kan ju fan inget om denna bilen ! Var i kontakt med BEFRA igår o han hade en del förslag, han vill dock ha bilen över några dagar för att testa den på morgonen .... men har ingen större lust o vara av med bilen så länge

                  Nåja men det är sådant här som får en att vilja byta bil .... e ingen mekaniker och vill inte ha den på verkstad heller ... nu tror jga att jag själv orsakat detta genom min körning ... har väl inte varit van från början ... äldre par som haft bilen sen kommer lilla Rolleponken o gasar på som attans ... inte konstigt bilen får chockskador

                  Nåväl, jag återkommer när problemet är löst

                  Rolle de la PUFF (hahaha)
                  Coupé 16v Turbo -96
                  Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                  Comment


                  • #10
                    senaste om pluddret

                    Nu går bilen fint efter BEFRAS dunderburk som han slog i ... kosta 185 spänn .... antar det hjälpt för den går finfint Har väl tryckt på för mycket de senaste dagarna o skakat loss lite skit i tank o sånt som satt sig ... men nu verkar de vara borta

                    Rolle
                    Coupé 16v Turbo -96
                    Tel: 0739 - 30 10 23 [MMS/SMS]

                    Comment

                    Working...
                    X