Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsbyte Fiat Argenta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsbyte Fiat Argenta

    Hej,
    har kört fast med kopplingsbytet på min Argenta. Är det nån som vet nåt bra tips? Hur får man bort växelspaken? Sitter det nån låsning på den? Hur mycket spelrum får man om man släpper lådan i bakkant? Finns det nåt mer sätt att få mer utrymme?
    Fiat Argenta 120 ie 1985
    Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

  • #2
    Tjena!
    Du behöver väl endast lossa damasken runt spaken? Max knoppen (men tror inte det..)
    Hela spaken sitter på växellådan. Möjligen sitter någon gummitätning under mittkonsolen. Vad ser man underifrån? Bilder..?

    Har ni testat att sänka ned den något efter kardanen är väck?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag tog bort damasken, under den fanns 3 skruvar och en backspärr. Har tagit bort skruvarna, men spaken är som gjuten i lådan. Under ser man inte mycket mer än en givare och slutet på lådan. Har inte tagit bort kardan och fästet i bakkant, just pga att spaken behöver bort först (eller?). Ska försöka ta kort imorgon och skicka så kanske nån kan säga vad som behöver göras ;-)

      För övrigt var jag och besiktiga Croman idag. Besiktningsmannen kunde inte hitta kontakten till datadiagnosen. Uppgifter om var den skulle sitta fanns inte heller i deras databas. Det löste han genom att uppgivet rycka på axlarna och säga "äh, jag skiter i't"! Fördelen med att ha en bil som inte ligger på topp 300-listan av sålda bilar. Med beröm godkänt fick jag :-)
      Fiat Argenta 120 ie 1985
      Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

      Comment


      • #4
        Det var min poäng, jag tror spaken följer med ned. Det finns ju inget länkage utan den är fast monterad på lådan - som på alla riktiga bilar!
        Och när man sänker lådan nån cm ser man nog hur det verkar.
        Last edited by per; 7 May 2015, 16:33.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          På min 132 2000 låda hade jag inte något problem att ta bort växelspaken. Bara att dra uppåt. På min 132 1600 låda satt en låsring av plast som jag lossade med en liten mejsel.Click image for larger version

Name:	Image_00059.jpg
Views:	1
Size:	38.6 KB
ID:	251234 Om denna saknades på min 2000 låda vet jag inte och inte heller hur det ser ut på din Argentalåda, men det är mycket lättare att plocka ner lådan utan spak.

          Comment


          • #6
            132 hade en lite annan placering på spaken men det borde gå att ta av spaken på samma sätt.
            Vad säger Haynes-boken om kopplingsbyte?
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              1000 tack för all hjälp & engagemang! Haynesboken är ju mest för 132:an och det står inte så mycket om Argentan, förutom vad som är specifikt för den. Ang kopplingsbyte tar den mest upp 1600-motorn och är väldigt luddig och otydlig vad gäller 2,0-motorn. Nya försök görs imorn, utifrån all hjälp som ges här :-)
              Fiat Argenta 120 ie 1985
              Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

              Comment


              • #8
                Kopplingsbytet skulle jag säga är identiskt för 1.6 och 2.0. Samma motorer i princip, samt lådor.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Lite bilder

                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	106.6 KB
ID:	251237

                  - - - Updated - - -

                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	60.4 KB
ID:	251238

                  - - - Updated - - -

                  Hej,
                  Här kommer lite bilder. Den ovanifrån visar hur spaken sitter med tre bultar, men problemet är backspärren till höger. Hur låssar man den? Den andra bilden visar underifrån. Har låssat 4 av 6 bultar till kardan. Hoppas jag är på rätt väg, eller vad säger ni? Genius of the world - unite :-)
                  Fiat Argenta 120 ie 1985
                  Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

                  Comment


                  • #10
                    Ser fortfarande inte problemet riktigt, följer inte allt med ned när du sänker lådan lite?
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Per, så du menar att bara jag låssar lådan från kardan så kan jag sänka ner lådan o spaken följer med? Backspärren har ingen fästande/bärande del? Är bara så osäker efter allt krångel nu då jag behöver nog bara pepp o försäkran att jag är på rätt väg ��
                      Fiat Argenta 120 ie 1985
                      Fiat Croma 2.4 M-jet 20V 2006

                      Comment


                      • #12
                        Skruva bort konsolen runt spaken, finns därefter en plåtkonsol ta bort den med så kan du lossa hela locket till vxl spakslocket med spaken kvar, har för mej att det är 6st m8 bultar
                        då riskerar du inte att kröka spaken,men se upp om du vrider lådan för oljan kan rinna ut vid mycket slagsida!
                        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                        Punto 80 ELX 16v -01
                        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                        Ducato 2,5TD -92 flak
                        Tel 070-5512431

                        Comment


                        • #13
                          Jag skulle ta bort spaken som jag visade, så behöver du inte sänka/vinkla så mycket för att kunna demontera lådan bakåt.Har du tillgång till lyft eller står bilen uppallad på pallbockar? Har du centreringsverktyg till lamellen, när du ska montera nya kopplingen?

                          Comment

                          Working...
                          X