Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bose sub i en Bravo - vad är detta för en kontakt?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bose sub i en Bravo - vad är detta för en kontakt?

    Har skaffat en Bose subwoofer från en Giulietta, och tänkte koppla in den i Bravon (2012). Någon som vet var man hittar en kontakt eller kabel som passar? Gissar på att detta är samma sub som sitter i Interscope-utrustade Bravo, så då är nästa fråga: finns det någon chans att kablaget redan är draget?Click image for larger version

Name:	IMG_4716.jpg
Views:	1
Size:	84.3 KB
ID:	259030 Click image for larger version

Name:	IMG_4707.jpg
Views:	1
Size:	91.5 KB
ID:	259031

  • #2
    Letat i bagageutrymmet efter kablar, men har ännu inte hittat några som ser ut att höra till ljudsystemet.

    Men efter check med elcentralen så kan jag konstatera att det sitter en 15A-säkring på platsen till en aktiv subwoofer. Då BORDE väl kablarna vara dragna???

    Comment


    • #3
      När det gäller sub och Bravon sitter den på vänster sida i bagageutrymmet, dvs. inte i reservhjulsbaljan. Om det är BOSE-komponenter i Fiats egna Interscope-system låter jag vara osagt. Många hävdar det på internationella forum.
      På Punton sitter det en förstärkare på passagerarsidan fram under golvet som driver allt ljud i bilen i detta system. Dvs. Interscopesuben i detta system är av en variant, medan om du bara ska efterutrusta med en subwoofer (som kallas HIFI-system om jag inte kommer ihåg fel) är det en annan variant, som inte drivs av denna förstärkare då den endast finns i Interscope-versionen.
      I ditt fall behöver du veta om denna subwoofer är aktiv eller inte och om den ska föregås av någon förstärkare?! Om inte är det bara att kolla på vänster sida bakom klädseln och/eller plastdetaljerna som håller upp hatthyllan om du har något kablage fördraget, och i så fall mäta av om det är signaler från stereo och matarström från batteri.
      Fiat Punto GT - Turbo for fun

      Comment


      • #4
        Subben är aktiv, förstärkaren sitter inbyggd.

        Jag har letat bakom klädseln och kan konstatera att det inte finns några lösa kablar eller kontakter. Däremot finns en säkringscentral längst bak på vänster sida i bagageutrymmet. På Giulietta finns här säkringen till subben. På Bravon finns där 2 säkringar och 2 reläer som har hand om värmen i framstolarna. Resten av platserna är tomma. Men det positiva är i alla fall att det finns ström. Så det jag behöver dra i sådana fall är line out och ignition, om det nu finns på stereon...

        Har försökt få information från Fiat om det finns lågnivåutgångar på socklarna bak på originalstereon, men lyckas inte få nån information alls.

        Comment


        • #5
          Dra ut stereon och kika. Är ganska enkelt på bravon. Du behöver lämpligt verktyg bara. Kommer inte ihåg hur det ser ut med utgångar, men är ganska säker på att det finns då samma huvudenhet används även för bilar med de värre ljudsystemen.
          Fiat Punto GT - Turbo for fun

          Comment

          Working...
          X