Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med laddning Fiat Uno 45.i.e. -89

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med laddning Fiat Uno 45.i.e. -89

    Jag märkte att batterilampan slutade fungera, den tänds aldrig. Ett par veckor(?) senare är batteriet urladdat. Jag laddar upp batteriet och kör och frågar två verkstäder, båda säger att generatorn är trasig, så köpte en från skroten och bytte. Men det hjälpte inte, fortfarande lyser inte lampan och jag är rädd att generatorn fortfarande inte laddar (saknar mätinstrument).

    Vad kan mer vara för fel? Finns det något laddningsrelä som kan vara trasigt, hittar inget om det i Haynes. Mekonomen säljer laddningsregulatorer till Fiat Unos kan det vara något? Kanske någon sladd jag ska hålla utgick efter, var i så fall.

    Tacksam för råd!

    /Ronnie

    ps: Nej, lampan är hel

  • #2
    Kanske har fattat frågan helt fel nu, men om det tar ett par vecokor innan batteriet är urladdat så är det troligtvis det som är fel

    tar inte specielt lång tid innan det är slut om generatorn inte laddar.

    Men att lampan inte tänds. den skall väll bara lysa om generatorn ger mindre laddning än vad du förbrukar?
    Eller lyser den inte ens när du bara har tänningen på?

    Det kan ju oxå vara att nått ligger på och drar ur batteriet,
    Last edited by santazia; 9 February 2004, 15:25.
    Fiat Bravo såld

    Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

    Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

    Fiat Punto HGT

    Comment


    • #3
      Lampan lyser aldrig, inte ens när jag bara har tändningen på. Har köpt en voltmeter nu så ska kolla imorgon om den laddar något. Men hittade en artikel (www.x-parts.se) där det stod att om lampan inte lyser så laddas batteriet troligen inte. Felet kunde vara generatorn (vilket jag kollat), laddningsregulatorn eller att generatorn ej är jordad.

      Är det en speciell jordsladd till generatorn? Jag har 3 sladdar från generatorn, ska det vara ytterligare en till jorden?? Jag tror att eftersom generatorn är fastskruvad i bilen så var den jordad.. (?)

      Comment


      • #4
        Jag mätte över batteriet och det är bara 11,7 Volt. Det ska väl ligga närmare 14 Volt om generatorn laddar? Laddningsregulatorn sitter på generatorn så den är okey (om jag inte fick en trasig generator från skroten, men inte så sannolikt).

        Hur kollar jag om generatorn är jordad, den är ju fastskruvad i ett fäste som är i förbindelse med motorn... det räcker väl?

        Vad kan det annars vara för anledning att batteriet inte laddas?

        Comment


        • #5
          El-fel kan vara j-a..

          Du har mätt över batteriet. Hur ?
          Med motorn igång på 1500rpm?
          Laddar generatorn skall det tydligt synas att spänningen ökar över batteriet från ca 12V till 13.8-14.2V
          Gen är mont på motorn, jordningen bör då vara ok (??). Jorden från batt måste var ok eftersom lyset funkar då bilen står still ?? kolla..isf
          Kolla annars om du har ledning mellan gen+ och batteri+ KAN vara avbrott.? Isf så smäller troligen dioderna i gen. de tål bara 40V och utan last stiger spg till över det (inne i gen.)
          Felet bör gå att mäta fram på ett förnuftigt sätt.

          Comment


          • #6
            Kanske skulle berätta hur det gick.

            Felet var att sladden mellan generatorn och laddningslampan var trasig. Utan ström i den sladden börjar inte generatorn att ladda!!

            För att kolla att generatorn var jordad mätte jag resistansen mellan generatorn och minus. För att kolla plus-anslutningen tittade jag resistansen mellan plusutgången på generatorn och plus på batteriet. I bägge fallen var resistansen nära noll, dvs okey.

            Så felet var alltså sladden till instrumentpanelen. Nu laddar generatorn bra, 14,5 Volt.

            Tur jag köpte en billig generator för 250kr på skroten, verkstan där jag bor ville ha 2500kr för att byta generatorn. Men nästa gång generatorn inte fungerar så kollar jag alla sladdar noga innan jag byter något. (Jag frågade 2 verkstäder om det kanske bara var någon sladd som var av, båda sa att generatorn var trasig... ena mätte t.om lite snitsigt och konstaterade att generatorn måste bytas!)

            Comment


            • #7
              Undrar hur många generatorer som byts i onödan varje år? Ena verkstaden mätte bara över batteriet och konstaterade på 2 sekunder att generatorn måste bytas och var beredd beställa en ny. Känns som de blåser en j-a massa människor...

              (En annan gång hade jag problem med bränslet, bränslepumpen var fel konstaterades snabbt av en (annan) verkstad... jag bytte det igensatta bränslefiltret och har inte haft problem sedan dess!)

              Comment

              Working...
              X