Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rost- & lack problem på Stilon :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rost- & lack problem på Stilon :(

    Jag är inte sur än bara ledsen över vad som har hänt! Jag hoppas verkligen att detta går på garanti annars kommer jag explodera! Se på följande bilder (Stora bilder 1024x768)

    http://hem.bredband.net/almir/rost/1.jpg
    http://hem.bredband.net/almir/rost/2.jpg
    http://hem.bredband.net/almir/rost/3.jpg
    http://hem.bredband.net/almir/rost/4.jpg

    Säg mig att detta går på garantin! Jag har inte skrapat, krockat lr nått med bilen detta har bara dykt upp i högra tröskeln!

    Jag kommer åka och reklamera bilen vill ha lite tips har hört att de e rätt stränga va de gäller lack o rostskydds garantin... som sagt detta har bara kommit upp! Nu är det som värst har inte kollat förut!


    /En ledsen Stilo-ägare
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    har du slipat eller pillat på det? verkar ju som att inte färgen eller om det är galvet som släppt? eller kan det vara stenskott tro? jag hade ju gott om sånt på bravon för att jag åkte utan stänkskydd.

    Men det är sant rostgarnatin gäller inte om rosten inte kommit innefrån. eller om det är nått fabrikationsfel (s29) lackgaranti vet jag ej hur den funkar? det borde väll va om den släpper, saab hade ju problem med det på nån bil, att galvet inte satt å då åkte lacken bort.

    om dom inte tar det så är det inte så dyrt å fixa till, att lacka en tröskel ligger inte på mer än 400 + fasst avgift som ligger på runt 1000-1500 kronor för uppvärmning av box slipmatreal å grejer.. sedan färgskiftningen kommer knappt att synas när det är en tröskel, slipa bort rosten å så klarar du väll själv?
    Last edited by santazia; 27 March 2004, 17:10.
    Fiat Bravo såld

    Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

    Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

    Fiat Punto HGT

    Comment


    • #3
      Knappast stenskott i sidan på bilen... lacken blev mörk grå först och med tiden losnade den så det blev bar plåt och klart den rostar då!

      Jag tänker inte fixa nått själv pilla o slipa det skall reklameras och de ska åtgärda det! Rör man nått själv då gäller inte garantin så!

      Jag är helt säker på att bilen inte utsatts för nå vårdlöshet! Att tillägga så har bilen stått hos återförsäljaren ett bra tag innan jag köpte den så det påverkar lacken oxå!

      Jag ska försöka komma överens med återförsäljaren och jag hoppas att de får nått gjort annars är jag beredd o gå till ARN... inte kul o betala så mycket för en bil som man har garantin på och felet inte åtgärdas trots att det INTE är mitt fel!

      Bilen finns oxå i garaget denna tid då jag inte har ett öga på den!

      EDIT: Stilon har inga alls stänkskydd som standard!
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        hmmm, lite svårt det där, det brukar faktiskt inte rosta mitt i en tröskel på nya bilar (inte ens Fiat) så den där måste vara nån sort skada, (stenskott kan komma var somhelst faktiskt) så det blir svårt att övertyga nån att bilen rostar bara sådär, om det hade varit nån skarv så hade det varit enklare men mitt på ???

        Comment


        • #5
          jag tycker oxå att det är skumt att det just e i tröskeln o mitt på! Men att jag skulle ha kört på nått lr liknande så skulle det finnas repa men bara en ring så där...
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • #6
            liknande på punton

            hade liknande symptom på min punto(2). Det berodde på att bilen inte var utrustad med stänkskydd. Tack vare bilens design blev lacken bortblästrad i hjulhuskanterna, mitt på tröskeln (där den välvde) och på framsidan av bakdörrarna.
            Bakdörrarna gick på garantin, eftersom de var feljusterade, jag fick stå för det andra.

            Jag ringde och klagade och skällde på GA som till sist skickade ett par stänkskydd gratis.

            På Multiplan klarar sig karossen, men en tvärgåenda balk under blir blästrad istället...
            Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
            Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
            Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
            http://fiatpanda.wordpress.com/

            Comment


            • #7
              glömde

              har du inga blästringsskador nån annanstans på karossen borde det bevisa att skadan kommer inifrån

              sen ser ju skadan formad ut, som om punkten använts i nån lyftkonstuktion
              Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
              Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
              Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
              http://fiatpanda.wordpress.com/

              Comment


              • #8
                Så där blev det min Bravo -98 efter 3,5 år på bakluckan. Galven släppte i ett stort skjok plus några småfläckar. Gick på garantin, trots att det bara var 3 år.
                Landvetter Bil resonerade så att felet hade funnits där sedan början och därför trixade man in det som en garantiåtgärd.
                Croma 1,9JTD 16V, Alfa Romeo MiTo 1,4TB

                Comment


                • #9
                  humm vart skall man börja.. stekskottet behöver inte komma från din egen bil, nån 740 raggare kan stått brevid dig vid en parkering å sedan dratt därifrån med lite väl mycket gaspådrag

                  men sedan att det blir en ring så. det beror på att om man får en skada i galvet så kryper fukten under galvet å då släpper den och lacken följer med av.


                  å till sist. visst gäller garantin trots att du vart å skruvat själv. den enda garantin som inte gäller är någon form av motor om bilen inte är servad.

                  jag ringde min far nu, vi sälger fiat. frågade om det gick på garantin.. det är klart att det gör sa han, humm .. så det skall nog inte va nå problem. han hade inte hört talats om att det skulle ha varit på någon annan bil heller..
                  Last edited by santazia; 28 March 2004, 12:26.
                  Fiat Bravo såld

                  Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

                  Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

                  Fiat Punto HGT

                  Comment


                  • #10
                    Jag ska se som sagt vad återförsäljaren säger! Man tappar lusten nu bilen känns inte rätt efter allt som hänt nu! Är inne på att byta bil helt o hållet nu!

                    Lyft skador kan inte jag ha orsakat de enda som har lyft bilen är auktoriserad Fiat verkstad!

                    Santazia> Har din far sett bilderna hur det ser ut på min stilo? Tror han att det går på garantin?
                    Last edited by 84jr0; 28 March 2004, 23:43.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • #11
                      nej, jag förklarade bara. mitt på tröskeln typ.

                      asså. byt verkstad. är det en garanti grej så varför klagar han? koster inte nått för dom, bara å ta kort å skick ain papper åse av ga säger jue..

                      å vem fan skulle lyfta bilen mitt under, finns ingen stabilitet där jue.

                      köpte du bilen ny eller begagnad? kan ju va en gammal skada i så falL=?
                      Last edited by santazia; 30 March 2004, 19:34.
                      Fiat Bravo såld

                      Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

                      Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

                      Fiat Punto HGT

                      Comment


                      • #12
                        Bilen är köpt helt ny i slutet av juli 03...

                        Jag var inne idag och pratade med killen där som tog lite bilder och skickade de till GA, så skulle de återkomma med besked hur det blir! De skulle ta ca en vecka mer vet jag inte!

                        Att tillägga så har lacken på motorhuven börjat flagna bort lite överallt, den tog de oxå bilder på.

                        Jag hoppas att det löser sig nu! Jag är bara nyfiken hur de kommer fixa tröskeln hur de ska lacka om, var de ska bryta för den sitter ihop med hela sidan av bilen...
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • #13
                          lycka till!

                          hoppas d löser sig!
                          sen mana jag såklart inte att du skulle lyft bilen där. vem vet vad italienarna hittar på nere i lackeringshallarna ;P
                          Panda 45 -84 aka Urpand aka projekt terra
                          Panda 4x4 twinair -13 aka Pandis
                          Punto Cabrio S -95 aka Pikachu
                          http://fiatpanda.wordpress.com/

                          Comment


                          • #14
                            humm nu läste jag fel, trodde att det var din verkstad som sa att du lyft bilen där, men inte ens du som skrev det inlägget såg jag nu.. hehe ville bara förklara mig..

                            men lycka till hoppas det går bra. tråkigt sådant
                            Fiat Bravo såld

                            Fiat uno turbo. uppäten av naturen avslutade sitt liv på skroten..

                            Fiat uno 75 sx -1988,o avstäld. **endast 3200 mil

                            Fiat Punto HGT

                            Comment


                            • #15
                              tjena!

                              väldigt synd det där med rost... själv ska jag lacka om visa delar av min stilo i maj.. det bildas porer i lacken på väldigt många bilar.. oavsett bilmärke! Fiat tar givetvis denna lack kostnad bara man har fått ett expert utlåtande från typ mr Cap eller nått i den stilen.. jag ska lacka om höger bakskärm och förardörren.. på min fiat bravo som jag hade innan stilon var det bakluckan och bakskärmarna..

                              Tråkigt men sant om lacken på dagens moderna bilar.. när jag pratade med lackeraren så visade han mig en Saab 9-5 med lika stora rostfläckar som dina.....

                              Comment

                              Working...
                              X