Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ordentlig rengöring av EBV?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ordentlig rengöring av EBV?

    Någon som har bra tips på hur man rengör EBV:n riktigt ordentligt? Lägga den i ett bad med T-sprit över natten? Har sprayat den med 5-56 ett par gånger, men det verkar som om det bara hjälper tillfälligt (nej, har ingen lust att stoppa dit en PRV/PBV, även om tanken är tilltalande).
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Jag gjorde som du(?) sa, kopplade 12V till den och sprayade hej vilt. Men kan inte påstå att den verkade så skitig, ingen skillnad märktes heller vid körning..
    En överskattad åtgärd kanske?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, på min gjorde det STOR skillnad, det var täppt i kanalen tillbaka från wastegaten. Laddade bara upp till 0.5bar eftersom allt tryck låg kvar mot waste-gaten och inte pyste ut när den öppnade.... tills det läckte ut lite och trycket hoppade upp till 1-1.2bar och sedan direkt vände ner till 0.5bar igen. Gjorde så i vintras när jag var tvungen att ge fullt vid omkörning av lastbil p.g.a. oförutsett möte. Kan ju erkänna att det var den mest spännande omkörning jag gjort, hala isiga vintervägar och ett laddtryck som hoppar upp och ner på det viset. ;-)
      Så jag tänkte att 5-56 kanske mest bara löste upp lite ytligt och ett dopp i ex. vis T-sprit skulle skölja bort all gammal intorkad olja? Tycker att den börjat ge mer överladd nu än precis efter att jag rengjorde den, kan ju inbilla mig också.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Ingen som har en åsikt om det är dumt att lägga EBV:n i T-sprit över natten och sedan spreja med lite 5-56 för att smörja upp den igen? Eller blir det problem med att man löser upp packningar eller annat inne i ventilen?
        Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

        Comment


        • #5
          Detta är en gammal tråd, men HUR rengör man EBV'n egentligen?

          Comment


          • #6
            5-56 i alla hål och tryckluft? Koppla ström till så att den öppnar alla kanaler.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Ultraljudstvätt i 80% sprit funkade på min Pierburg EBV.

              Comment


              • #8
                Jag försöker få klarhet i varför turbotrycket är borta. Körde 5-56 i alla hål, med 12v också. Men tryckluft har jag inte hemma. Ultraljudstvätt i 80% - Japp nu har jag kollat upp det..
                Last edited by busta_rhyme; 3 May 2009, 09:28.

                Comment


                • #9
                  Precis som jag skriver. Utförs av bla Boschverkstäder.

                  Eller så köper du en egen tvätt på exv Kjell o Co.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by per
                    Jag gjorde som du(?) sa, kopplade 12V till den och sprayade hej vilt. Men kan inte påstå att den verkade så skitig, ingen skillnad märktes heller vid körning..
                    En överskattad åtgärd kanske?
                    Samma här inte nämnvärt skitig !
                    Mvh Zetta ITALIEN BERONDE
                    Fiat Coupe 20v turbo +
                    Fiat Coupe 20v turbo löwenhart /////SAKNAD !

                    Comment

                    Working...
                    X