Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vindrutetorkare

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vindrutetorkare

    Mina vindrutetorkare har fått för sej att stanna mitt på rutan på min stilo... Dom går som dom ska från ändlägena men stannar sen mitt på rutan när jag stänger av dom.. Nån som har nåt tips? Sen behöver jag en instruktionsbok till den, nån som har en till salu? Årsmodell - 02. Mvh Andreas

  • #2
    Originally posted by maxe View Post
    Mina vindrutetorkare har fått för sej att stanna mitt på rutan på min stilo... Dom går som dom ska från ändlägena men stannar sen mitt på rutan när jag stänger av dom.. Nån som har nåt tips? Sen behöver jag en instruktionsbok till den, nån som har en till salu? Årsmodell - 02. Mvh Andreas
    Skulle gissa på brytaren för "återgång" har dålig kontakt
    SKulle bilen vara min skulle jag försöka mäta på, och sedan försöka laga själva torkarmotorns kontakter i vinkelvinkelväxeln, där orsaken till ditt problem sannolikt har sitt centrum.
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • #3
      Ok, ska ta mej en titt på det i helgen, tusen tack för tipset ?

      Comment


      • #4
        Tagit loss och kollat på torkarmotorn nu, såg inga tecken på nåt fel, smörjde lite men ingen skillnad. Sitter all elektronik i motorn eller finns det nåt relä nånstans som styr? Finns ny motor på trodo till bra pris men är det nåt relä är det ju onödigt o byta...

        Comment


        • #5
          Nu har jag aldrig pillat på just Stilons torkarmotor, men om torkarna fungerar, stannar där dom befinner sej när spaken sätts i "av" och går att parkera genom att använda spolningen, alltså "dutta" torkarna dit man önskar, indikerar det att där inte kommer ström via brytaren, som vanligtvis är integrerad i torkarmotorns vinkelväxel, som vanligtvis förser motorn med ström tills just parkeringsläge uppnås.

          Stilon är antagligen modern nog för att saker ska kunna krånglas till genom att blanda in canbus och styrbox osv, men det är sannolikt fortfarande så att signalen för var torkarna befinner ändå kommer från ett par brytarspetsar i vinkelväxeln.

          Och där skulle jag börjat med att kontrollera att dom gör sitt jobb, eller har ström för att kunna göra sitt jobb.

          Är du inte bekant med hur man använder en multimeter, och vad den kan berätta, bör du nog inte försöka felsöka själv.

          Mvh Greger

          Car portfolio;

          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
          Chrysler: New Yorker salon -63
          RollsRoyce: Shadow -68

          Comment


          • #6
            Det stämmer bra det Greger skriver. Jag har också läst att fettet inuti kan stelna med åren och ge konstiga symptom.
            Kan kanske påverka kontakterna inuti?
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #7
              Ja, jag kanske måste få hjälp med detta, oavsett när jag stänger av spaken så stannar dom typ rakt upp, ska göra rent ordentligt och testa igen sen. Tack ändå.

              Comment


              • #8
                Men....var något gjort innan/precis före detta började med torkarna? Typ att torkararmarna renoverats?

                För om torkarna alltid stannar på samma ställe, fast på fel ställe....är det ju någon som GJORT fel!

                För detta tyder på att länkaget till torkarna har blivit påverkat, och behöver sättas rätt igen.

                Last edited by greger; 13 February 2023, 10:49.
                Car portfolio;

                Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                Chrysler: New Yorker salon -63
                RollsRoyce: Shadow -68

                Comment


                • #9
                  Så kan det ju vara... Köpte bilen så, ska prova släppa på muttern från motorn till länkaget och ändra läget... Jag provade flytta armarna till "rätt" läge men då vart det fel....

                  Comment

                  Working...
                  X