Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problem med motorryck

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Problem med motorryck

    Hej!

    Har ett störande problem med min Fiat Coupé 16vt -95. Till och från ryckermotorn mellan varvtalen 2000-3000 rpm på främst 2:ans växel, men även på högre växlar. Vidare så blir accelerationen näst intill ombefintlig när jag kommer upp på turbovarven (3000 rpm och uppåt) som om turbon inte arbetade! Dock går motorn bra på 1:ans växel och då känner man iaf att turbon jobbar.

    Lämnade in bilen för service ang. detta problem i början på sommaren och verstaden kom fram till att det hade att göra med tänkablarna (inte turbon som jag trodde) och allt som hade med tänningen att göra. Så alla tänktbara delar som skulle ha kunnat orsaka problemet där är bytta där. Verstaden sa också att jag till och från skulle öppna bränslelocket för att minska trycket i tanken. Det blev bättre ett tag, men senast igår märkte jag av det igen och det fortsatte idag...

    Någon som känner till detta problem och vad som kan göras föratt åtgärda det!? Verksataden får inte fram någon mer information om vad som skulle kunna vara fel än det som redan är åtgärdat. Vill inte lämna in bilen igen förns jag har en aning om vad som kan orsaka problemet. Det är verkligen tråkit att inte kunna utnyttja effekten och körglädjen när man har en sportbil! Alla förslag på åtgärder är välkomna!

    Tack på förhand!

    //Richard H

  • #2
    Jag hade ett liknande fel på en v,,vo för några år sedan,,
    Testa med hårdare stift, det funkade på min,,
    //Danne
    A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

    Comment


    • #3
      Testat att bytt soppafilter redan gissar jag?
      Föredetta Coupé ägare -
      http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

      Comment


      • #4
        Originally posted by Hilding
        Testat att bytt soppafilter redan gissar jag?

        Hm.. vet inte om de gjorde medan den var innan pgs felet. Ska höra mej för!

        Comment


        • #5
          Gör det..kan vara ett igensatt sådant!
          Föredetta Coupé ägare -
          http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

          Comment


          • #6
            Soppafiltret är bytt! Märkte dock en stor skillnad idag när jag tankade! Helt plötsligt gick bilen i stort sett helt felfritt!! Jag blir helt konfundersam!! Kan det vara så att motorn drar in för mycket luft när tanken börjar bli tom? Jag ska göra ett till test nästa gång jag tankar och fylla tanken med blyfri 98 i stället för 95 och se om det kan ha någon inverkan.

            Comment


            • #7
              Efter att ha pratat med en Fiat-ägare angående motorrycken så börjar jag undra om det inte kan ha något att göra med grenrören. Har hört att de kan spricka och dra in kalluft och i och med det skapa en ryckande eller huggande tendens i bilen. Någon som kan verifiera min teori?

              Comment


              • #8
                Tickar motorn då bilen är kall? Det brukar vara ett tydligt tecken på att grenröret är sprucket. Det skall tydligen vara ganska lätt att se, bara att ta bort skyddsplåten o se efter...
                Föredetta Coupé ägare -
                http://coupe.sketfull.com + http://www.danielhilding.se

                Comment


                • #9
                  Mycket enklare att bara starta motorn kall och lukta under huven, skall inte känna några avgasdofter där. Så slipper man skruva ;-) Och börjar man lyssna efter tickande ljud från motorn blir man ju helt hysteriskt paranoid. Tickar både här och där från spridare och gud vet vad, så glöm inte hörselskydd innan du stoppar dit huvudet :-D
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Inga konstiga lukter eller tickande ljud under huven... Fler saker att kontrollera?

                    Comment


                    • #11
                      Ujujuj............ Då skulle ni vara med när jag kallstartar min SuperDexta. Funkar som en dröm när den väl börjar stiga i temp. God Jul!
                      Fiat 500
                      Fordson Super Dexta -64
                      Kawasaki Z1A
                      Kawasak GPz1100A2
                      Suzuki Grand Vitara -11
                      Suzuki T500R

                      Comment


                      • #12
                        Tjo.

                        Problemet vägrar ge med sig...
                        Kom gärna med fler förslag på vad jag kan göra, annars blir det nog snart verkstan´ =/

                        Tack på förhand.

                        Comment


                        • #13
                          Verkar vara slut på idéer om vad som kan orsaka problemet, men skriver en sista gång iaf för att verkligen vara säker på att ingen vet vad felet kan vara. Om så är fallet, SKRIV! =) Återkommer annars när bilen är fixad (om den nu blir det) och berättar vad som stod fel till...

                          Hejs

                          Comment


                          • #14
                            Har du lämnat in bilen på verkstad än? Eller har du kommit på vad som strular?
                            På sommaren rattas det åter en härlig liten Fiat! :-) Barchettan den lilla oranga pärlan:
                            http://www.garaget.org/?car=63213

                            Comment


                            • #15
                              Nej, har inte lämnat in den än. En komis till mig som åkte med tyckte det kändes som om bilen inte gick på alla cylindrarna när den kom upp på högre varv. Den borde ju antända eftersom tändkablarna, tändstiften och allt som har med tändningen att göra är åtgärdat sen tidigare.

                              Comment

                              Working...
                              X