Announcement

Collapse
No announcement yet.

Styrväxel problem på Stilos...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Styrväxel problem på Stilos...

    Någon som känner till det? Har fått hem ett brev från Olle Olsson där de informerar att min Stilo kan ha fel på styrväxeln som kan orsaka onormal slitage. Självklart ska detta fixas gratis hos aukt. verkstad.

    Är inte helt säker på vad styrväxeln har för funktion men kan den orsaka onormal däckslitage?

    Vad är det som slits vid felaktig styrväxel?

    MVH
    Almir
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

  • #2
    Stilo

    Vad för slitage menar dom?

    Själv har jag drabbats av kraftigt snedslitna däck på min Stilo. Trots framvagnsjustering har nästa omgång däck slitits ner på insidan dom också!

    Kan detta vara ett "typfel"? Nån mer som har liknande erfarenheter?

    /Lars

    Comment


    • #3
      Re: Stilo

      Originally posted by Lars
      Vad för slitage menar dom?

      Själv har jag drabbats av kraftigt snedslitna däck på min Stilo. Trots framvagnsjustering har nästa omgång däck slitits ner på insidan dom också!

      Kan detta vara ett "typfel"? Nån mer som har liknande erfarenheter?

      /Lars
      Du är den andra som säger det! Jag har varit me om samma sak!
      Har pratat med GA och de påstår att styrväxelproblemet inte har med felaktig framvagnsinställning och snedslitna däck....

      De förklarade felet att förspänningen släpper på styrväxeln och kan orsaka oljud och slitage men slitage på vadå har jag inte förstått!

      Jag kanske är helt ute och cyklar men kan någon säga mig om jag har rätt, släpper spänningen på styrväxeln ändras hjulinställningen... styrväxeln ser till att båda hjulen vrids lika mycket när man rattar eller?

      Lika bra att lämna in bilen kampanjen gäller bara i 14 månader, men lite bättre förklaringar skulle inte skada...
      Kör tyskt, drömmer om italienskt

      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

      Comment


      • #4
        Styrväxeln är en kuggstång som är helt solid ut till lederna så hjulinställningen ändras inte om den blir sliten men det blir glapp i ratten eftersom förspänningen är i kuggarna mellan rattaxeln och själva kuggstången,,
        mvh Danne
        A tosser is a tosser, no matter what mode of transport they're using

        Comment


        • #5
          Originally posted by Danneape
          Styrväxeln är en kuggstång som är helt solid ut till lederna så hjulinställningen ändras inte om den blir sliten men det blir glapp i ratten eftersom förspänningen är i kuggarna mellan rattaxeln och själva kuggstången,,
          mvh Danne
          Då vet man det! Finns det nått bild på hur det är uppbyggt med styrväxeln och rattstången och lederna?

          Hur säger man styrväxel på engelska?
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment

          Working...
          X