Announcement

Collapse
No announcement yet.

Punto 80 går "ryckigt" ibland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Punto 80 går "ryckigt" ibland

    Våran Punto 80ELX -01 får för sig att
    misstända eller få för lite bränsle
    ibland. Startar och går hur fint som helst
    men det kommer någon gång då och då
    ganska sällan.
    Oftast tänds inte lampan för fel i motorstyrningen.
    Det har hänt någon gång, fast den
    slocknar direkt när bilen går bra igen.

    Har grejat en hel del med insprutningar
    och motorstyrningar, fast jag har inte
    en susning om Bosch systemet med "drive
    by wire" och accelorometer och annat "hemligt".
    ( Bosch Motronic ME 7.3 )

    Kanske man kan läsa felkoden, men går
    det för en hemgarage meckare ?

    Har kollat efter de "enklaste" felen :
    kontakter, tändkablar, nya stift.

  • #2
    Bytat bränslefilter?
    Minska elektrådavståndet på stiften?
    Tändspole / spolar vanligt på vag iallafall.
    servat den?
    luftfilter?

    Comment


    • #3
      -Stiften är bytta och har orginal 0.9mm avstånd.

      -Bränslefilter finns konstigt nog inte, om det finns så
      måste det sitta i tanken i hop med pumpen. Det har
      jag inte kollat på. Kan ju vara bra att ta ur pumpen och
      kolla.

      -Tändspole, ja kanske men dyr pryl att "chansbyta"
      det är ganska sällan felet kommer. Men, men det
      kan ju bli tätare.....

      -Servad enligt bok, fast hemma i garaget.

      Tja knepigt fel, tänkte bara om någon haft något liknade på
      någon Fiat modell av liknande årsmodell.

      Med en kodläsare får man nog svar direkt......

      Comment


      • #4
        Japp, prova att läsa koderna. En så pass ny bil borde väl ha OBD också?
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • #5
          Det finns ett filter det gör det på alla nya bilar.

          Det där med 0,9 avstånd på stiften kan vara lurigt jag har själv 0,8 på min brava men den trivs bätte med 0,6.

          Comment


          • #6
            Kan prova att minska avståndet, 0,9mm
            ger ju en onödigt hög tändspänning
            vilket kanske kan ge överslag i en
            halvtrött tändspole som kanske lever
            på marginalen.

            Bränsle filter finns inte, helt säkert !!
            (iallafall inte utanför tanken)

            Det finns inte ens någon bränsle retur
            som "vanliga" insprutningar brukar ha,
            utan bränsletrycksregulatorn sitter
            integrerad i hop med pumpen i tanken.
            Skulle tro att filtret också är bosatt där
            Och jodå det är en MPI insprutning, ja
            se dessa moderna nymodigheter.........


            OBD, finns det någon känd
            gör-det-själv, löd-i-hop-hemma
            variant som någon känner till ?
            Eller är det verkstan som gäller ?

            Comment


            • #7
              Re: Punto 80 går "ryckigt" ibland

              Originally posted by x1.9
              Våran Punto 80ELX -01 får för sig att
              misstända eller få för lite bränsle
              ibland. Startar och går hur fint som helst
              men det kommer någon gång då och då
              ganska sällan.
              Oftast tänds inte lampan för fel i motorstyrningen.
              Det har hänt någon gång, fast den
              slocknar direkt när bilen går bra igen.

              Har grejat en hel del med insprutningar
              och motorstyrningar, fast jag har inte
              en susning om Bosch systemet med "drive
              by wire" och accelorometer och annat "hemligt".
              ( Bosch Motronic ME 7.3 )

              Kanske man kan läsa felkoden, men går
              det för en hemgarage meckare ?

              Har kollat efter de "enklaste" felen :
              kontakter, tändkablar, nya stift.
              Har oxå haft problem med blinkande/lysande insprutningslampa sedan jag köpte min punto 02. Den har oftast slutat lysa när bilen blivit varm. och jag har haft den inne för felsökning 2 ggr utan resultat. offtast har det varit när det är blött eller kallt ute. Men så nu i juli när det hade regnat så förbaskat, så skulle jag starta bilen och den lät för jä..ligt och gick bara på tre cylindrar. Insprutningslampan lös som vanligt, men nu fanns det ingen kraft alls i motorn! Åkte till Fiat direkt och lät dom ha bilen i 5 dagar innan de lyckades hitta felet! Det var tändspolen som hade gett upp! Måste ha varit den som spökat redan från början! Det hela gick i alla fall på ca 3500 kr att fixa! Nu går bilen som en klocka och lampan har inte lyst något mer.

              Comment


              • #8
                Tusen tack !!

                Säkert samma fel här med.

                Det verkar vara ett vanligt problem på
                många olika märken. Men som sagt
                det är en del pengar för att bara testa
                att byta tändspole.

                Nu har det gått ganska länge mellan problemen, men om det blir mycket
                frekvent, så är det nog bara att byta.....

                Har justerat ned till 0,7mm vilket borde
                ge något lägre tändspänning och därmed
                minskad risk för överslag i tändspolen.
                Det har fungerat än så länge.....

                Comment

                Working...
                X