Announcement

Collapse
No announcement yet.

Catch-tank och de-cat v.s. polis?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Catch-tank och de-cat v.s. polis?

    Läste på Rejsa.nu att om man plockar bort katalysatorn och polisen gör en flygande besiktning där de upptäcker att man ersatt katalysatorn med ett rör, då blir det inte bara ombesiktning utan det rör sig tydligen om miljöbrott och lite höga böter. Är det samma sak om man kopplar bort vevhusventilationen till en tank med oljefilter på istället? Det är ju olagligt att göra så, antar att besiktningen inte tillåter det även om man har ett filter på.
    Blev lite nervös när jag läste om det, trodde att man helt enkelt bara skulle åka dit på att få göra ombesiktning för att man inte klarar avgaskraven (typ trasig katalysator)....
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    De flesta brukar ju ersätta katten med ett rör som liknar en katt till utseendet. Jag kan förstå att snuten kan se att man bytt om man enbart satt dit ett 3" rör hela vägen.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • #3
      Jo, då är det ju inte någon störe risk. Fast mitt rör är bara ett helt vanligt rostfritt 3"-rör. Lite synd....
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Om man "gömmer" sin öppna vevhusventilation så borde iaf inte flygande besiktning vara något problem.

        Panda 169

        Comment


        • #5
          Sant, får väl leta upp ett väl skymt utrymme...... Någon som vet om det går som miljöbrott det också? Kanske borde leta upp en bättre separator som jag tänkte från början i alla fall.... *suck*
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Vad är en "Catch-tank" ???
            Coupé 20VT LE -99 Svart
            Camaro V8 1LE -14 Röd
            Huracan V10 610-4 -14 Grå
            Subaru Legacy 3.0 R - 07 Vit

            Comment


            • #7
              Metallåda som fångar upp oljerester från vevhusventilationen. På punton går ångorna från vevhuset raka vägen tillbaka in i insuget, så det kan bli lite kladdigt speciellt när turbon jobbar, med olja i IC och insugsslangar och dumpventil som följd. På coupen går de via en oljeseparator och sedan tillbaka in i insuget. Men den är inte världens mest effektiva, så det blir nog en del olja i rören på coupen också. Dessutom sänker det oktan-värdet på bensinen (jaja, ni förstår nog vad jag menar), men det går ju att kompensera med Shells nya V-power nuförtiden ;-)
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Är inte en catch tank en modifierad bensin tank som är gjord på så sätt att den inte låter bensinen plaska omkring lika mycket i tanken ellr flyttas åt sidan pga g krafterna. Det är en fördel tex om man kör med lite bensin (lättare bil) på en bana och man svänger mycket.

                Vissa olje sumpar saknar också catch tank vilket inte är bra vid bankörning.

                Jag kan ha missförstått detta ??
                Last edited by Black_GT; 9 January 2006, 13:55.
                Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                Comment


                • #9
                  Hmm.... vet inte, har alltid kopplat ihop det med vevhusventilationen, men det behöver ju inte betyda att jag vet något ;-) Kan nog ha många funktioner kan jag tänka mig, betyder ju mest bara "behållare som fångar" om man försöker översätta lite fritt.....
                  Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                  Comment


                  • #10
                    Jag satte ett filter på min bil för vevhusventilationen men jag fick ta bort det igen eftersom det rykte en massa avgaser ur den?? Avgaserna tog sig in i coupen
                    Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                    Comment


                    • #11
                      Dåliga kolvringar?
                      Har filter på min också, men inga problem med avgaser. Det har nog iofs mest att göra med det faktum att tanken ligger i garaget ;-)

                      Edit:
                      Har nog också det problemet, för min olja luktar motorgräsklippare rätt snabbt efter byte, så det kommer nog ner en hel del avgaser i min sump kan jag tänka. Fast det kanske är helt normalt.
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by novisen
                        Hmm.... vet inte, har alltid kopplat ihop det med vevhusventilationen, men det behöver ju inte betyda att jag vet något ;-) Kan nog ha många funktioner kan jag tänka mig, betyder ju mest bara "behållare som fångar" om man försöker översätta lite fritt.....

                        Nä du har rätt...fångar upp olje resterna från vevhus vevhusventilationen... kollade lite på nätet nu och det är som du säger
                        Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by novisen
                          Dåliga kolvringar?
                          Har filter på min också, men inga problem med avgaser. Det har nog iofs mest att göra med det faktum att tanken ligger i garaget ;-)

                          Edit:
                          Har nog också det problemet, för min olja luktar motorgräsklippare rätt snabbt efter byte, så det kommer nog ner en hel del avgaser i min sump kan jag tänka. Fast det kanske är helt normalt.
                          Det var iof före renovationen av motorn så det kan stämma men jag undrar om inte det ryker från alla, vissa mer vissa mindre?
                          Fiat Coupe 16VT 302hk / Abarth 595 Competizione 180hk

                          Comment


                          • #14
                            Kommer du ihåg vilken inner-diameter det är på slangen förresten? Kan man köpa böjbar sådan, eller måste man köpa krökar och sådant också om man skall dra iväg slangen lite dit man vill? Hade varit trevligt om det går att sätta den i högra skärmen, borde finnas plats motsvarande spolarvätskebehållaren där.
                            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                            Comment


                            • #15
                              Jo, det ryker, annars vore det väl ingen mening med att föra tillbaka det till insuget antar jag. Men det borde inte vara så illa att det stör inne i kupen, om man inte sätter filtret på ett illa valt ställe kanske. Men som sagt, se min avatar :-D
                              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                              Comment

                              Working...
                              X