Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyda leakdowntest, dum fråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tyda leakdowntest, dum fråga

    Tänkte bara kolla hur man tyder leakdown-test. Kollar man om det pyser ut luft i övre läget och sedan ner ett (halvt) varv för att se om det läcker mer någonstans längs loppet? Hur skilljer man på läckage genom ventiler och kolvringar? Bara en gnutta olja i cylindern för att se om det tätar lite, om inte så är det ventilerna? Eller vet man att det är ventilerna om det läcker lika mycket längs hela loppet? Om någon vet blir jag glad :-) Och trycker man 2 cylindrar i taget? Mest bara nyfiken.
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Har följt en tråd på rejsa.nu ang. leakdown test, men ärligt talat så är jag nog lite för dum för att förstå hur det funkar.
    Man trycksätter cylindern? för att se om det är tätt vid ventilerna?
    Kompressionstest är endast test av kolvringar/kompression?

    Panda 169

    Comment


    • #3
      Trycksätter cylindern och låter kolven gå hela vägen ner i för att se om det finns skador på vägen ner, kan ju ha fått ett hack i fodret (?) av någon anledning, t.ex. Komptest kollar bara ventil/kolvring/kolv. Ser inte läckande topp-packning heller med komp-test, om jag förstått det hela. Men det borde man göra med leakdown test.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Med komptest får man bara en approximation om hur allt står till.. tex om kamaxeln står fel eller om motorn är i riktigt dåligt skick.

        Anledningen är att du får kompression för att det hinner inte läck ut.

        Med leakdown får man svart på vitt för då trycksätter man konstant.. oftast med kolv i TDC.
        Man kan även kolla i expansionskärlet fall det skulle bubbla lite så är ju inte packningen så hel..
        Last edited by Jens; 11 January 2006, 14:56.
        Fiat uno 355hk på 1.3 liter
        X1/9
        www.kallebacksmotor.se

        Comment


        • #5
          var kan man göra ett sådant test, o vad kostar det??

          Comment


          • #6
            Kostar ungefär lika mycket som ett komptest (vad det nu innebär.....) Tar ju ungefär lika lång tid kan jag tänka, bara bort med tändstift och dit med tryckslang istället för tryckmätare. Gör mitt hos Via bilservice på söder.

            Jens, menar du att man bara låter kolven stå i TDC? Trodde att man trycksatte 2 cylindrar samtidigt (annars blir det nog svårt att hålla emot om man har en 10bars tryck eller hur högt man nu brukar köra.... 10bar.... som att gå ner på 90meters djup!) så att det blir samma tryck på kolv upp som kolv ner, och sedan snurrar man lite försiktigt på veven så att man ser om det läcker genom hela slaget?
            Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

            Comment


            • #7
              Blev inget leakdown-test. Men komptestet visade 13bar i allafall på alla 4. Inte blev man klokare av det inte.... Och lät motorn bromsa från 5000varv till 4000varv 3ggr på 4an utan någon rök bakom mig så ventiler och cylindrar verkar ju hela i alla fall.
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment

              Working...
              X