Announcement

Collapse
No announcement yet.

Stora problem med Brava ´98

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Stora problem med Brava ´98

    Hej !

    Har börjat få lite strul med min fiat brava ´98 1.6 SX

    Det är så att senaste tiden har den varit väldigt svårstartad. Den tänder liksom inte till sista knycken utan motorn tystnar istället för att starta när man vrider om nyckeln(Typ som ett dåligt batteri). Efter 3-4 försök så brukar den gå igång lite motvilligt(Elektroniken slocknar inte på instrumentbrädan). Händer även att den helt plötsligt när man kör kan lägga av sen snabbt startas igen i rullen. Någon som har en aning om vad detta kan vara? När dessa grejer händer så nollställs även tripmätaren.

    Den har alltid varit servad. Senast i April byttes alla tändstift,luftfilter och olja. Kamrem är bytt i slutet på förra året. Har kollat batteriet men det var det absolut inga problem med.

    Vore tacksam för lite hjälp om möjligt med vad det kan tänkas vara innan jag lämnar in den till Service så jag vet om det ens kan tänkas vara lönt att reparera den eller skrota.

  • #2
    Re: Stora problem med Brava ´98

    Hej.
    Det låter som du har ett stort jordfel kolla över alla annslutningar,
    eller gör en motor tvätt och starta när motor rummet är lite fuktigt. lycka TILL

    Comment


    • #3
      Hej

      Tack för svaret. Men vilka anslutningar kan det tänkas vara ? I Motorrummet då eller ? Har inte rört någonting alls som har med kablar att göra iallafall

      Glömde även nämna att idag när jag fick igång den så lät jag den stå på tomgång så började den varva upp och hastighetsmätaren gick upp till ungefär 30km/h innan den varvade ner igen(Bilen stod då still). Luktade även ganska kraftigt med bensin.

      Comment


      • #4
        Ja tvätta motorrummet. jordpunkterna sitter på rambenen vid kylaren har jag för mig (minne som en guldfisk) säger min regering

        Comment


        • #5
          Har nu kollat jordkabeln och den verkar intakt och sitter fast överallt. Är det nå mer jag kan kolla ? Ska koppla dator till den imorgon och kolla det elektroniska.

          Kan detta problem ha med startspärren att göra ? Då CODE lampan ibland inte slocknat efter start av bilen.

          tack för hjälpen

          Comment


          • #6
            Originally posted by Fredde79
            Har nu kollat jordkabeln och den verkar intakt och sitter fast överallt. Är det nå mer jag kan kolla ? Ska koppla dator till den imorgon och kolla det elektroniska.

            Kan detta problem ha med startspärren att göra ? Då CODE lampan ibland inte slocknat efter start av bilen.

            tack för hjälpen

            prova då med en start kabel FRÅN MOTORN TILL CHASSI på mot satta sidan sett från batteriet

            Comment


            • #7
              kolla kontakterna till tändboxen, lossnade på min blev liknande fel.

              Comment


              • #8
                Både idag och igår har den nu startat bättre än någonsin. Verkar som den trivs när det regnar ute

                Ska be mekanikern som ska fixa med den imorgon att titta på dom sakerna ni nämner.

                Tack för hjälpen

                Comment


                • #9
                  Kom gärna igen med info om vilket felet var så andra kan vara hjälpta. Elfel på våra kära Italienskor är ju inte direkt ovanligt.

                  Comment


                  • #10
                    Kontrollera anslutningen till den induktiva givaren på svänghjulet. Hustruns Fiat trilskas en till två gånger om året. Då är det tid att spruta på elektronikspray på kabelanslutningen, så att oxiden försvinner. Sedan startar den som en "dröm" 6 månader, för att sedan få en sprayning igen. Detta fungerar utmärkt på den här bilen. Vidare så verkar det som Fiat har problem med det elektriska i största allmänhet.
                    F.d Fiat-ägare

                    Comment

                    Working...
                    X