Announcement

Collapse
No announcement yet.

lite små problem med min x1/9

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • lite små problem med min x1/9

    köpte nyligen en x1/9. Några saker jag undrar över:

    Oljetrycksmätaren har lagt av helt och hållet. Oljetrycks-varningslampan lyser när jag slår på tändningen, så den funkar åtminstone. Det är olja i motorn, så det måste vara själva mätaren det är nåt fel på, men vad? har läst nånstans att givaren brukar lägga av? var sitter den i så fall? måste man byta ut hela? dem kostar ju en del...

    När jag vart ute och kört så hörs det som något droppar ner på något varmt. Jag kan inte se att det droppar ner till marken, vilket får mig att tro att något kommer ner på avgassystemet. Det låter litegrann som något expanderar... är det normalt att ett avgasrör låter så när det blivit varmt?

    tänkte försöka få kamremen bytt någotstans (har beställt kamrem + vattenpump). Vad mer behövs bytas samtidigt? spännrullen kanske? heter den så? Samt; vad bör en verkstad ta för ett byte av allt detta? om man fixar delarna själv. Bör man gå till en fiat verkstad? ett pris på sådär 3k vore helt ok, men jag antar att det går på mer...

    Ok, det var allt för den här gången. Antar att ni fattar att jag inte är så där värst haj på motorer/bilar=)
    För övrigt så är bilen satans skoj att köra! så man vill ju få saker fixat så snabbt som möjligt.
    http://www.garaget.org/?car=23742

  • #2
    Re: lite små problem med min x1/9

    Originally posted by x1/9mongo
    köpte nyligen en x1/9. Några saker jag undrar över:

    Oljetrycksmätaren har lagt av helt och hållet. Oljetrycks-varningslampan lyser när jag slår på tändningen, så den funkar åtminstone. Det är olja i motorn, så det måste vara själva mätaren det är nåt fel på, men vad? har läst nånstans att givaren brukar lägga av? var sitter den i så fall? måste man byta ut hela? dem kostar ju en del...

    När jag vart ute och kört så hörs det som något droppar ner på något varmt. Jag kan inte se att det droppar ner till marken, vilket får mig att tro att något kommer ner på avgassystemet. Det låter litegrann som något expanderar... är det normalt att ett avgasrör låter så när det blivit varmt?

    tänkte försöka få kamremen bytt någotstans (har beställt kamrem + vattenpump). Vad mer behövs bytas samtidigt? spännrullen kanske? heter den så? Samt; vad bör en verkstad ta för ett byte av allt detta? om man fixar delarna själv. Bör man gå till en fiat verkstad? ett pris på sådär 3k vore helt ok, men jag antar att det går på mer...

    Ok, det var allt för den här gången. Antar att ni fattar att jag inte är så där värst haj på motorer/bilar=)
    För övrigt så är bilen satans skoj att köra! så man vill ju få saker fixat så snabbt som möjligt.
    Hej givaren sitter på fästet till olje filtret

    Comment


    • #3
      jag bytte kamrem + all tre multiribremmar spännrulle för 2800 på mekenomen bilverkstad med kvitto 1 års garanti på jobb 2 års garanti på delar. tyckte det var billigt och bra!

      Comment


      • #4
        Givaren sitter i det nedre främre högra hörnet på blocket.
        Den har en ganska liten gänga med en stor klump utanpå, påminner om en champinjon till utseendet nästan.

        Givaren vid oljefiltret gäller Uno T.
        JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

        Min X1/9-sida


        Skaffa Firefox nu!

        Comment


        • #5
          lobo: det lät billigt! men var får man tag i en spännrulle?

          Ok, ska se om jag hittar givaren. Är det bara att plocka av den? man behöver inte va rädd för att få ström i sig? lol... jag är livrädd för ström... vågar fan inte ens plocka av ett batteri

          jaja.. tack för hjälpen!
          http://www.garaget.org/?car=23742

          Comment


          • #6
            Slå av tändngen och akta batteriet se är det långt till sröm i allafall 10 cm

            Comment


            • #7
              Originally posted by peddie
              Slå av tändngen och akta batteriet se är det långt till sröm i allafall 10 cm
              det är väl klart jag inte har på tändningen men va fan, visst kan man få ström i sig av tex batteriet utan att tändningen är på?

              Nu råkar ju batteriet sitta minst 1m från motorn...
              http://www.garaget.org/?car=23742

              Comment


              • #8
                hmm.. en oljetrycksgivare till LAMPAN kostar runt 40 kr. Däremot kostar givaren till själva mätaren 800 kr! antingen är det ju själva mätaren som är kass eller så är det givaren TILL mätaren. Lampan funkar ju.
                Hur ska man veta vilket som är fel?

                detta är rätt mycke OT.. men har märkt att min bil har två "lägen" när man gasar, mest när man kör i 2:an. Den liksom skiftar läge och drar på extra när man trampar ner gasen halvvägs. Som en slags extra boost. Ska det vara så?
                http://www.garaget.org/?car=23742

                Comment


                • #9
                  Dom där oljegivarna kan gå sönder, inget ovanligt..

                  Låter som din förgasare inte är rätt inställd om den går bättre på halvgas.
                  Fiat uno 355hk på 1.3 liter
                  X1/9
                  www.kallebacksmotor.se

                  Comment


                  • #10
                    Eller kommer den mera när du tryckt gasen förbi halvvägs?
                    Renault Laguna II 1,9 dci kombi -02
                    Fiat Marea Weekend 1,6 -97

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Johannes
                      Eller kommer den mera när du tryckt gasen förbi halvvägs?
                      japp, precis så. Dock märkte jag inte av det så mycke i dag, av nån anledning. Men det är som sagt mest i 2:an som jag märkt det.

                      Oljetrycksgivarna går ofta? men dem kostar ju tydligen 800 kr... blir ju en dyr utgift om dem ska gå sönder hit å dit.


                      Körde med den på motorvägen för första gången..haha... kändes fan som att sitta vid motorn på ett flygplan!! växelspaken skakade, ratten skakade, inte speciellt tätt nånstans.. så nog fan var det en del oväsen. 120km/h känns ju som 160, minst.
                      http://www.garaget.org/?car=23742

                      Comment


                      • #12
                        vid fördelardosan så sitter det något som liknar en champinjon, dock verkar det ha lossnat någon kontakt/slang. Kan det ha något att göra med att oljetrycksgivaren är död?
                        http://www.garaget.org/?car=23742

                        Comment


                        • #13
                          Om du har fördelaren i blocket (inte på kamaxeln) så ska oljetrycksgivaren sitta alldeles precis under fördelaren och alldeles ovanför skarven mellan block och oljetråg.

                          Förresten, hittade den här bilden i min Haynes-bok, den säger nog lite mer.

                          [Edit] Texten under bilden är fel, det där är inte oljetrycksvarningsgivaren utan den givare som skickar signal till oljetrycksmätaren. Det är nåt jag lärt mig genom erfarenhet skulle man kunna säga
                          Attached Files
                          Last edited by exxy19; 25 May 2006, 14:43.
                          JAG ÄR FIAT FAN, VA FAN ÄR DU?

                          Min X1/9-sida


                          Skaffa Firefox nu!

                          Comment


                          • #14
                            tack så mycket för informationen....
                            det måste vara oljetrycksgivaren som sitter under fördelardosan. I så fall har nåt lossnat och då är det ju förmodligen inget fel på själva givaren. Ska ut och se sen om jag kan hitta kontakten/kabeln.
                            http://www.garaget.org/?car=23742

                            Comment

                            Working...
                            X