Announcement

Collapse
No announcement yet.

mineralolja till helsyntetisk olja

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • mineralolja till helsyntetisk olja

    Förrförra ägaren körde på nå Daytona mineralolja (orange flaska) i min bil. Den hade han importerat ifrån USA. Den förra ägaren fick med ett par flaskor som tog slut strax innan jag köpte bilen. Då hälde han i vanlig ok/q8 mineralolja.

    Säkert jätte bra mineralolja i all ära, men jag känner att jag gärna går över till helsyntetisk olja. Då är ju risken stor att mineraloljan har byggt upp avlagringar i motorn som kanske släpper när jag kör på helsyntetisk olja. Detta vill inte jag ska hända. Ska man då kanske börja med nån halvsyntetisk olja o köra med ett tag innan man går över till helsyntetisk olja?

    Någon som har några rekommendationer eller kanske har varit i samma situation?
    http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
    http://www.garaget.org/?car=38250

  • #2
    Hej!

    Hur många mil har din bil gått? Vad är det för årsmodell?

    Vill man vara riktigt försiktig så kan du byta till helsyntet och köra 100 mil för att sedan göra ett oljebyte till.
    Självklart gör man filterbyte båda gångerna.

    Jag vill dock flagga för en annan risk vilken är att man kan råka ut för att packningarna börjar läcka om tätande smuts försvinner.
    Denna risk är dock förhållandevis liten och det beror lite på hur gammal din bil är och hur många mil den rullat om den är något att vara orolig för eller inte.

    Jag bytte själv till Helsyntet i min A112 från 85.
    Last edited by TobbeC; 30 October 2006, 12:49.
    Porsche Boxster S 2002

    Comment


    • #3
      Hej, o tack för ditt svar!

      Det är en -98 som har gått 8200 mil. Ja, det är väl främst att någon packbox eller dylikt ska börja läcka som jag är mest orolig för...

      Jag vet inte exakt hur länge / långt den har gått på mineralolja. Men minst 2 år och kanske uppemot 4 år.

      Men att köra på halvsyntet säg 100 mil och sedan byta upp till helsyntet är inget att rekommendera?
      http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
      http://www.garaget.org/?car=38250

      Comment


      • #4
        Originally posted by Aloha
        Hej, o tack för ditt svar!

        Det är en -98 som har gått 8200 mil. Ja, det är väl främst att någon packbox eller dylikt ska börja läcka som jag är mest orolig för...
        Bilen är såpass ny och har ju inte gått så långt så du borde inte få problem tycker jag.

        Men att köra på halvsyntet säg 100 mil och sedan byta upp till helsyntet är inget att rekommendera?
        Visst kan man göra så men skall man göra det är det bättre att byta till den hylsyntet du vill köra på och sen göra ytterligare ett byte tätt därefter.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          Alla moderna oljor, även US mineraloljor, innehåller detergenter (tvättande tillsatser).

          "Bättre" olja på en sådan lågmilar kan inte vara fel så länge tillverkarens olje spec följs.

          Comment


          • #6
            De e gammal myt att man inte kan köra på helsyntet om man kört mineral innan. Köper man en ny olja klara den utmärkt jobbet. som sagt, gammal skröna är de.
            With great power comes the bitches
            Porsche 911, 996 -99 Sweet sweet music
            Fiat Coupé 20VT - Såld o saknad...
            Fiat Coupé 16V -95 såld o saknad

            Comment


            • #7
              Okej, jag har ställt av bilen nu. Vad för olja ska jag slänga i under avställningen?
              http://sfk.ibk.se/depa/index.php?sub=viewcar&car_no=304
              http://www.garaget.org/?car=38250

              Comment


              • #8
                Man använder ingen speciell olja bara för avställning. Häll i en bra helsyntetolja och kör med den till nästa höst då du gör oljebyte igen.
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment

                Working...
                X