Announcement

Collapse
No announcement yet.

TC tråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • TC tråga

    Någon som vet om det är samma fördelare och rotoraxel på TC motorena med fördelaren monterad på kammen som på den monterad vid vevaxeln? Skulle behöva flytta mellan om det funkar.

  • #2
    Du menar den som sitter med vinkelväxel eller den som sitter direkt mot kammen? Eftersom du kör bakhjulsdrivet antar jag att du menar den vinkeldrivna. Där finns det olika ja! Beroende på vilket Digiplex-tändsystem man har. 131 2.0 har t.ex. mkt större fördelare än Argenta 2.0i..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jag har en 2,0 förgasarmotor i Spidern med fördelare på kammen och en 2,0 i 132:an med fördelaren nere vid vevaxeln. Nu blir det ny top på Spidermotorn men den saknar uttag för fördelare så den måste flyttas ner. Hoppas du förstår hur jag menar:-)

      Comment


      • #4
        Kan du inte använda avgas-kamhuset + kammen från den nuvarande?
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • #5
          Det skulle jag kunna men den är fabriksny och jag har ingen lust att öppna den. Lite feg kanske, men det känns rätt bra när det är fabriksmonterat. Jag kan ju ta fördelaren från 132:an i stället samt senare montera toppen från Spidern på den.

          Comment


          • #6
            Den skadas nog inte för att den är ny (bara man använder rätt moment när man skruvar ihop..).
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • #7
              Hur funker det rent praktiskt? Är det bara olika "hus" för kammarna (med eller utan hål för rotoraxeln) eller är det en annan konstruktion av kammen också? Jag vill ju använda bägge de nya kammarna i stället för mina gamla från 1979.

              Comment


              • #8
                Husen är nog i princip samma utom uttaget. Avgaskammen måste däremot ha drevet.. Har du data på kammarna (står t.ex. i Guy Croft's böcker eller på hans hemsida möjligtvis (se "länkar") så ser du om de är samma i övrigt..
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #9
                  Finns det någon fördel eller nackdel med placeringen av fördelare uppe respektive nere?

                  Comment


                  • #10
                    Orsaken till att båda platserna finns är att olika bilar hade olika utrymmeskrav. På t.ex. 125S satt fördelaren därnere, men den fick flyttas upp på 124 Sport 1600 eftersom den hade dubbla förgasare som tog plats..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Ok. Så om man i framtiden vill komplettera med idf 40r så blir det problem att ha den nere?

                      Comment


                      • #12
                        Tydligen.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Jag som hade den tanken i framtiden, men det får vänta, eller skippas. Beställde headers igår från USA, det får väl räcka tills vidare, kanske tillockmed är bra för familjerelationen att man inte köper allt man ser.

                          Comment


                          • #14
                            Det behövs nog inte, jag har väldigt svårt att tro att dina 2 avgaskammar (med/utan drev) skulle skilja sig speciellt mycket förutom drevet.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #15
                              Jag har ytterligare en gammal topp liggandes som jag kan kolla.
                              Det här är nytt för mig så man får ta det lite lugnt och försöka lära på vägen fram.

                              Comment

                              Working...
                              X