Announcement

Collapse
No announcement yet.

Motorproblem

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Motorproblem

    Hej alla,
    Är det någon som har en aning om varför Turbo Unon inte startar som den ska?
    Om jag överhuvudtaget ska få igång den så måste jag sätta i motorvärmaren ett par timmar även nu på sommaren. När den till sist startar så får den alltför mycket soppa, det luktar bensin om bilen och gasar man upp den och släpper så smäller det som fan i avgasröret baktill.

    Har bytt ut temperaturgivaren som sitter i motorblocket framtill (ljusblåa).

  • #2
    Går den även dåligt när den blivit varm?
    Kolla att kallstartsventilen sprutar soppa kall. Ska ge soppa vid kallstart, sitter i änden av insugshuset som jag minns det..
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Otät avgasventil, eller att kallstartventilen inte håller tätt.

      Eller att något är tokfel med bränsleblandningen pga fel i regulator eller något annat. Vet inte riktigt vad det sitter för bränslesystem på en uno turbo.
      Last edited by Fuel; 8 June 2007, 17:04.
      3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

      Comment


      • #4
        Att det luktar besin beror nog på att vevat runt för länge. Har du gnista på alla stiften? Du är säker på att inte en insugningsslang lossnat. slangen som går in på turbinen halkar lätt av. Eller grov spricka i någon slang. Har du 13 eller 1400-motorn?
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Gnista har jag på alla cylindrar och har även kollat kablarna och locket med rotor är utbytta. Motorn är en 1300.
          Slangarna måste jag kontrollera denna vecka.
          Exakt var sitter kallstartventilen för den har jag inte kontrollerat ännu.

          Styrboxen (maranelli) som sitter på främre väggen är även genomgått och alla värden var ok.

          En grej var att jag först trodde att luftmängdmätaren har gett upp för bilen startade då jag tog ur kontakten till denna men den gick ruskigt dåligt tills man satte i kontakten igen. Men nu hjälper inte det mera heller.

          Comment


          • #6
            Hur ser stiften ut? Sotiga?


            //PP
            Porsche 996 C2 -00
            Volvo V60 D3 -12

            Comment


            • #7
              Svarta och våta.

              Comment


              • #8
                Provat att byta dom? Är stiften kassa så blir ju inte motorn direkt lätt att tända Och har bilen börjat gå sämre och sämre kan det ju bero på att stiften blivet det också så att säga... Enkelt att göra och kostar inte många KR.


                //PP
                Porsche 996 C2 -00
                Volvo V60 D3 -12

                Comment


                • #9
                  Har bytt dem några gånger, men har jag rätta???

                  Man var ju så smart att man köpte nya och satte i och sen slängde man iväg dom gamla före jag hann prova bilen ordentligt.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by svenne
                    Styrboxen (maranelli) som sitter på främre väggen är även genomgått och alla värden var ok.
                    Styrboxen på torpeden är till tändningen (Marelli).
                    Bränslesystemet är ett Bosch LE2-Jetronic.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #11
                      Om den gick dåligt både med och utan luftmängdsmätaren så är den kanske kass i alla fall. Om du bor i Stockholmstrakten kan du få låna en frisk att prova med. Du får för all del låna en kallstartsventil också. Eller några andra UnoT-prylar du vill testa. Jag har några kompletta uppsättningar friska prylar.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Tack för erbjudandet TurboB men tyvärr så bor jag långt från Stockholm.

                        Comment

                        Working...
                        X