Announcement

Collapse
No announcement yet.

Någon med erfarenhet av olika bromsskivsfabrikat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon med erfarenhet av olika bromsskivsfabrikat?

    Sökte lite om det här och upptäckte att sist jag bytte skivor var visst de också slut på insidan fram men inte utsidan, ojämnt sedan dess med andra ord. Men eftersom mina TarOX-skivor inte håller lika länge som beläggen så funderar jag på att hitta andra skivor. Vill fortfarande ha slitsade, ser häftigt och rejsigt ut Lite styling får man väl ägna sig åt?

    I alla fall, är det skillnad i material, friktion, värmebeständigthet, livslängd på olika skivor? Funderar på Red Dot, Brembo, EBC m.m. Någon som har koll på den här marknaden eller skall man bara ta vad som helst och tycka att det inte är någon större skillnad?
    Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

  • #2
    Det enda jag har hört är att man ska hålla sig borta från Tarox-skivor.. Men det har du ju redan kommit fram till.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #3
      Jo, går åt som smör. Fast jag har uppenbarligen haft dem i 3 år och ungefär 4500mil, kanske inte skall klaga om de hållt så länge, även om det bara är gatkörning. Fast det är lustigt att paddarna inte tagit slut snabbare.
      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

      Comment


      • #4
        Att skivan slits mre på insidan än på utsidan brukar bero på att det blir varmare på insidan.

        Det är inte säkert att problemet är skivrelaterat.

        Vad kör du med för belägg?

        När det gäller skivor tycker jag vanliga bremboskivor har fungerat väldigt bra.

        Om du vill ha slitsade för bling bling faktorn så kör brembo max. Men dom håller inte lika bra som vanliga släta skivor.
        Porsche Boxster S 2002

        Comment


        • #5
          körde med TarOX belägg, men bytte till Ferodo av nyfikenhet, ville prova något nytt och se om man kanske kunde få mer bett vid kalla och inte den svampiga känslan samt enorma skillnaden i bromsprestanda jag tyckte TarOXen gav när de blev varma. Än så länge tycker jag Ferodo inte ändrar sig alls oavsett temp, men med tanke på att jag bromsar konstant så är det inte så lätt att veta (de ligger på av någon anledning)
          Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

          Comment


          • #6
            Annars har OMP Gr.A/N skivor och belägg till Coupen. Sätt på det så kommer ni snart tröttna på att följa alla bromsskive- och beläggsdiskussioner.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #7
              Turbo, lite synd att man inte kan sätta coupe skivorna på punton då. Annars hade det ju varit fixat

              Brembo har som marknadsföring att de har hög friktion och hållbar matrialblandning i sona skivor. Skulle det vara skillnad mot andra farbikat? Har fått erbjudande att köpa EBC-framskivor nya för ca 1450+frakt, slitsade och borrade. Vet inte om det är bra eller dåligt?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • #8
                Jag kör med Brembo på min Punto, se under projekttråden så kan ni se mönstret. Jag har ännu inte kört så hårt så jag kan utvärdera bromsarna, men de tar som f-n under vanlig körning iallafall. 1450 är ett kanonpris, bara att slå till!
                Fiatlös

                ___________________

                Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                Comment


                • #9
                  Originally posted by TurboB
                  Annars har OMP Gr.A/N skivor och belägg till Coupen. Sätt på det så kommer ni snart tröttna på att följa alla bromsskive- och beläggsdiskussioner.
                  Bromsarna på Coupén och Punton skiljer rätt mycket.
                  Porsche Boxster S 2002

                  Comment


                  • #10
                    Håll dig borta från EBC. Köp Brembo Max på Mekonomen eller liknande.
                    Ska du ha bättre bromsar så vänd dig till http://www.peansweden.com
                    //Rickard
                    http://tipo.sketfull.com

                    Comment


                    • #11
                      Någon speciell anledning till att inte köra med EBC?
                      Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

                      Comment

                      Working...
                      X