Announcement

Collapse
No announcement yet.

vad måste jag byta mer om jag byter databox på en punto (imoblizer)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Re: På tal om ECU'n igen

    Originally posted by mikpa
    Ja jag har också varit på Fiat-verkstan och fått min ECU utdömd. Jag har problem med att kylfälkten går hela tiden och jag trodde att det berodde på permanenta felkoder i ECU'n. Men nu har verkstan nollställt felkoderna och den f.b. fläkten går ändå. Verkstan påstår att ECU'n är trasig och kostnaden för en ny ligger på 12-21 000 kr. Jag vägrar tro att ECU'n verkligen är trasig utan att först ha fått en second opinion. Allt annat fungerar perfekt och inspr. lampan lyser inte.
    Finns det någon som kan rekommendera en BRA(!) Fiat-verkstad i södra Sverige? Jag har inget större förtroende för den verkstad jag var på.

    /Mikael
    Tempgivaren hel ev att verkstaden kollade signalen i ECU att den visar rätt temo ?
    Provstyrde verkstaden fläkt lägena med Examiner (Fiat test dator) ?
    Gav Styrdonet signalen till fläkten att den skulle gå eller var dom båda av ?
    När AC slås på går fläkten igång direkt fast bilen är avstängd?

    Comment


    • #17
      Tror det är väldigt sällan det är fel på ECUn i verkligheten. Det finns massor av andra komponenter i en bil som har ett mycket tuffare liv. Mer troligt då att det är fel på tex en givare eller jordning och ECUn faktiskt agerar korrekt enligt de signaler den får.

      Fläkten startas väl antingen av kylvattentemp eller kondensorns temp om du har AC. Kan inte vara särskilt svårt att mäta sig till var felet ligger om man, som en verkstad, har tillgång till schema och funktionsbeskrivning. Oavsett om felet ligger i ECU eller någon annan stans.

      Comment


      • #18
        Tempgivaren hel ev att verkstaden kollade signalen i ECU att den visar rätt temo ?
        Ja, tempen är ok.

        Provstyrde verkstaden fläkt lägena med Examiner (Fiat test dator) ?
        Ja de gjorde någon test så att fläkten gick stötvis. Vet inte om det är rätt men fläkten reagerade ialla fall på kommando.

        Gav Styrdonet signalen till fläkten att den skulle gå eller var dom båda av ?
        Vet ej. Troligen ligger kommando på eftersom fläkten går (alla relä är OK).

        När AC slås på går fläkten igång direkt fast bilen är avstängd?
        Ja. Om man lyfter ena polen på batteriet så går fläkten därefter igång på halvfart utan A/C. Men så fort A/C slås till går fläkten igång på fullfart. Därefter startar den alltid på fullfart oberoende av A/C till eller från.

        Jag har tillgång till hela verkstadshandboken inkl elschema. Fläkten styrs av en tryckvakt i A/C-kretsen. Låg hastiget vid ett tryck och full fart vid ett högre tryck.
        Min nästa felsökning kommer att bli att lyfta på donet till tryckvakten (och mäta på vakten) om donet är borta så får ECU ingen startbegäran av fläkten från tryckvakten (och A/C kommer ej att gå att starta). Detta borde få fläkten att stå still.
        Forts. följer...
        Fiat Marea Weekend 155 20V -00
        Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

        Comment


        • #19
          Originally posted by mikpa
          Tempgivaren hel ev att verkstaden kollade signalen i ECU att den visar rätt temo ?
          Ja, tempen är ok.

          Provstyrde verkstaden fläkt lägena med Examiner (Fiat test dator) ?
          Ja de gjorde någon test så att fläkten gick stötvis. Vet inte om det är rätt men fläkten reagerade ialla fall på kommando.

          Gav Styrdonet signalen till fläkten att den skulle gå eller var dom båda av ?
          Vet ej. Troligen ligger kommando på eftersom fläkten går (alla relä är OK).

          När AC slås på går fläkten igång direkt fast bilen är avstängd?
          Ja. Om man lyfter ena polen på batteriet så går fläkten därefter igång på halvfart utan A/C. Men så fort A/C slås till går fläkten igång på fullfart. Därefter startar den alltid på fullfart oberoende av A/C till eller från.

          Jag har tillgång till hela verkstadshandboken inkl elschema. Fläkten styrs av en tryckvakt i A/C-kretsen. Låg hastiget vid ett tryck och full fart vid ett högre tryck.
          Min nästa felsökning kommer att bli att lyfta på donet till tryckvakten (och mäta på vakten) om donet är borta så får ECU ingen startbegäran av fläkten från tryckvakten (och A/C kommer ej att gå att starta). Detta borde få fläkten att stå still.
          Forts. följer...
          Yes fläkten startar stötvis så den funktion kan vi konstatera finns i boxen.
          Skulle vara intressant att veta om styrdonet ger ut startsignal
          Detta information får man i Examiner .
          Ex
          Fan relay 1 = On ( minns inte den exakta benämningen)
          Fan relay 1= Off ( efter att ac på slagen On)
          Angående tryckvakten
          Här blir det faktiskt rätt så intressant för att ifall vakten är trasigt och man kopplar bort den så kommer saker fortfarande tro saker är trasigt , felet kan mycket väl vara vakten faktiskt
          Last edited by Jamo; 20 September 2008, 00:32.

          Comment


          • #20
            Ja då har jag kommit ett stort steg närmare lösningen på mitt problem. Tryckvakten i A/C-kretsen ligger till hela tiden. Det är det andra steget i vakten som ligger till. Detta betyder att vakten tycker att trycket i systemet är > 20 bar! Det finns även en andra funktion i tryckvakten som ska inhibera kompressorn om trycket bilr > 25 bar eller < 2 bar. Denna kontakt verkar fungera och A/C'n fungerar. (Systemet är nyligen fyllt av förra ägaren.)
            Frågan är väl nu bara varför tryckvakten indikerar det höga trycket. Antigen är den trasig eller så är det faktiskt så mycket tryck i systemet. Jag ska prata med en A/C-firma nästa vecka. Den auktoriserade Fiat-verkstaden som jag var på tidigare kommer jag nog inte att besvära igen. Tills vidare har jag lossat på kontakten så att fläkten inte går hela tiden. Visserligen fungerar inte A/C'n då heller men det kan jag stå ut med så här års.
            Fiat Marea Weekend 155 20V -00
            Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

            Comment


            • #21
              Originally posted by mikpa
              Ja då har jag kommit ett stort steg närmare lösningen på mitt problem. Tryckvakten i A/C-kretsen ligger till hela tiden. Det är det andra steget i vakten som ligger till. Detta betyder att vakten tycker att trycket i systemet är > 20 bar! Det finns även en andra funktion i tryckvakten som ska inhibera kompressorn om trycket bilr > 25 bar eller < 2 bar. Denna kontakt verkar fungera och A/C'n fungerar. (Systemet är nyligen fyllt av förra ägaren.)
              Frågan är väl nu bara varför tryckvakten indikerar det höga trycket. Antigen är den trasig eller så är det faktiskt så mycket tryck i systemet. Jag ska prata med en A/C-firma nästa vecka. Den auktoriserade Fiat-verkstaden som jag var på tidigare kommer jag nog inte att besvära igen. Tills vidare har jag lossat på kontakten så att fläkten inte går hela tiden. Visserligen fungerar inte A/C'n då heller men det kan jag stå ut med så här års.
              Hur länge kollade verkstaden på bilen ? Samt var du med och kollade vad som gjordes och vad kostade den felsökningen ?

              Comment


              • #22
                Hög klass p denna felsökningen gubbs!

                TROR att verkstäder gör en HEL del zlotys på att truga på folk ECU a 18 papp.

                Finns det några riktiga mekaniker nuförtiden eller är de bara komponentbytare ?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Jamo
                  Hur länge kollade verkstaden på bilen ? Samt var du med och kollade vad som gjordes och vad kostade den felsökningen ?
                  Ja totalt tror jag att jag spenderade över timme på verkstan, men mesta tiden gick åt till att:
                  - vänta på att kundmottagren som pratade med sin polare i telefon om hans nya navigationssystem och hurvida han skulle hitta fram till verkstan med eller utan dess hjälp...
                  - Vänta på meken som kunde hantera analysdatorn.
                  - Vänta medan meken sprang in och frågade en annan mek om hur analysdatorn fungerade.
                  - Vänta medan kundmottagaren försökte skriva ut fakturan på sin skrivare som inte fungerade.

                  Effektiv felsökningstid inkl nollställning av felkoder (det jag eg. kom dit för) var väl ca 10 min och jag stod och tittade över axeln hela tiden. För detta betalade jag väl ett par hundralappar och det kanske det var värt. Men förtroendet för verkstan blev nog inte så stort. Speciellt när de efter 10 min. kom fram till att det var ECU'n som det var fel på. Kundmottagaren föreslog att jag skulle montera en strömbrytare från Biltema för manuellt av/på av fläkten.

                  Efter det har jag själv spenderat ett antal timmar med att läsa elscheman, mäta, skruva och fundera, men då har jag aldrig rotat i denna bil tidigare. Jag måste säga att jag är mycket imponerad av de tekniska lösningar och smarta finneser som Fiat har byggt in i denna bil (trodde inte det) och jag har lärt mej massor på kuppen.
                  Jag köpte, vad jag trodde, något billigt som jag kunde hasa runt med på vintern. Men det visade sig vara så mycket mer som det kan vara värt att ta hand om och vårda. Synd bara att tidigare ägare misskött bilen så. Rostskydd tex, det finns inte en skruv som inte sitter fastrostad. Men det gäller väl tyvärr alla "billiga" bilar.

                  Närmast är det stolvärmen och avgassytemet som ska fixas.
                  Last edited by mikpa; 22 September 2008, 11:57.
                  Fiat Marea Weekend 155 20V -00
                  Jaguar S-Type 4.2 Executive -03

                  Comment


                  • #24
                    Håller med om att folk i allmänhet inte sköter sina Fiatar.. Köpte en Punto 01 som bara var i bra skick pga att den gått lite. På den lilla tiden har den blivit rätt missskött. Fattar inte hur folk kopplar ihop detta med att de lagt ut en massa pengar på en bil från början?? Men folk är ju idioter som bekant.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • #25
                      Tja, det där stämmer väl ganska bra med mina egna erfarenheter av diverse verkstadsbekymmer. Men viss är det roligt att få lära sig något på "äventyret"!

                      Comment

                      Working...
                      X