Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kopplingsproblem, punto II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kopplingsproblem, punto II

    En kompis som funderar på punto och vi har varit och tittat på en.

    Min punto hade problem med kopplingen, urtrampningslager påväg genom solfjäder, i våras. Kopplingen byttes och problemet var ur världen.

    När vi nu var och provkörde det tänkta objektet så kände jag samma tendens i kopplingspedalen som jag hade på min innan det rasade. Vid frikoppling så är motståndet i kopplingspedalen normalt till ungefär halvvägs ner, sen är det en liten "puckel" man ska över innan det blir lättare.

    Bilen i fråga har gått ca 11' och min hade gått 13' när detta hände.


    Hur många har/har haft detta problem.

    Någon som vet hur vanligt förekommande det är eller har jag bara otur med fiat?

  • #2
    Ingen aning om det är vanligt, men samma hade inträffat på min förra Uno. Det var en Uno 55 -84 och hade gått 13 000mil.
    Jag köpte den i "befintligt skick" och kopplingen lät fruktansvärt när pedalen trycktes ner. När jag sedan rev den så hade urtrampningslagret käkat upp delar av solfjädern. Förra ägaren hade kanske ignorerat ett kasst urtrampningslager och bara kört vidare...
    Fiat Punto Easy 1.2 -13
    Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

    Comment


    • #3
      Re: Kopplingsproblem, punto II

      Originally posted by karl
      En kompis som funderar på punto och vi har varit och tittat på en.

      Min punto hade problem med kopplingen, urtrampningslager påväg genom solfjäder, i våras. Kopplingen byttes och problemet var ur världen.

      När vi nu var och provkörde det tänkta objektet så kände jag samma tendens i kopplingspedalen som jag hade på min innan det rasade. Vid frikoppling så är motståndet i kopplingspedalen normalt till ungefär halvvägs ner, sen är det en liten "puckel" man ska över innan det blir lättare.

      Bilen i fråga har gått ca 11' och min hade gått 13' när detta hände.


      Hur många har/har haft detta problem.

      Någon som vet hur vanligt förekommande det är eller har jag bara otur med fiat?
      Inte så jätte vanligt men solfjädern samt urtrampnings lagret brukar ge upp innan kopplingslamellen

      Comment

      Working...
      X