If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jag får väl ta och visa vilka siffror som jag fick på min Marea Weekend HLX.
Det enda som är gjort på den är, avgassystem från en Coupe 20v turbo och 300cells metallisk kat.
Så jag är nöjd med resultatet 156hk vid 6589 rpm och max vrid 194Nm vid 4970 rpm.
Orginal ska den ha 147 hk. Är det någon som vet vid vilket varvtal max effekt "ska" ligga, och vilket vrid den ska ha och vid vilket varvtal.
Originally posted by Erajack Har ej någon skanner så ni får lite data på detta viset. Som jag skrev tidigare så var det nervöst men i alla fall. Max vrid hade jag vid 5606rpm och den var 309Nm. Glädjen var max kraften som kom vid 6184rpm och var ca:261HK !
Per får skriva själv, tänkte jag.
Grattis till resultatet Erajack! 261 hk med enbart chip och Apexi låter mkt bra. Vad hade du för oktan i tanken? 98?
Hur låg ditt laddtryck? Mitt svajjade rejält pga kass EBV. Tror jag tappade minst en 5-10 hk pga det.
P.S Om du inte har en scanner så kanske du har en digitalkamera
Grattis till Erajack (mkt bra resultat med lågt laddtryck!) och framförallt till Tony! Det där är ju en jäkla effektökning på en icke-turbomotor...
156hk på en 2literssnurra utan variabelt insug el.dyl..
Min kurva såg ut som en kamel.. De trodde jag tappade ca 10-20hk på det. Nu blev det 260.4hk vid 5900varv.
Vridtoppen låg förstås på laddtryckspeaken, på 391Nm. Sen stängdes laddet av, och las på igen.
Jag kände inte igen beteendet riktigt.. Den brukar ladda väldigt linjärt o fint. Fast å andra gasar man aldrig järnet från tomgång - på fyran!
Skulle man göra det på vägen skulle antagligen samma sak hända. Till vardags ger man väl aldrig järnet under 3500varv.
Tankade 99oktan V-Power innan och nollställde boxen, möjligtvis borde jag kört längre så att det hann ställa in sig bättre.
Man får nog snickra ihop en setup som passar just rullar. Stillastående och järnet från tomgång.. Vet att jag har en krets hemma med pysventil paralellkopplad med EBV:n, som tar bort peakarna endast. Borde funka.
Originally posted by per Min kurva såg ut som en kamel.. De trodde jag tappade ca 10-20hk på det. Nu blev det 260.4hk vid 5900varv.
Vridtoppen låg förstås på laddtryckspeaken, på 391Nm. Sen stängdes laddet av, och las på igen.
Jag kände inte igen beteendet riktigt.. Den brukar ladda väldigt linjärt o fint. Fast å andra gasar man aldrig järnet från tomgång - på fyran!
Skulle man göra det på vägen skulle antagligen samma sak hända. Till vardags ger man väl aldrig järnet under 3500varv.
Tankade 99oktan V-Power innan och nollställde boxen, möjligtvis borde jag kört längre så att det hann ställa in sig bättre.
Man får nog snickra ihop en setup som passar just rullar. Stillastående och järnet från tomgång.. Vet att jag har en krets hemma med pysventil paralellkopplad med EBV:n, som tar bort peakarna endast. Borde funka.
Sen ska en en 3" racekat på oxå.
Min kurva påminner starkt om din kurva. Testade att gasa lite som dom gjorde och fick samma känsla.
Jag har ej rengjort EBV'n! Kanske man kan få bort vissa tendenser då? Ska även fixa ny downpipe.
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
Originally posted by per Grattis till Erajack (mkt bra resultat med lågt laddtryck!) och framförallt till Tony! Det där är ju en jäkla effektökning på en icke-turbomotor...
156hk på en 2literssnurra utan variabelt insug el.dyl..
Min kurva såg ut som en kamel.. De trodde jag tappade ca 10-20hk på det. Nu blev det 260.4hk vid 5900varv.
Vridtoppen låg förstås på laddtryckspeaken, på 391Nm. Sen stängdes laddet av, och las på igen.
Jag kände inte igen beteendet riktigt.. Den brukar ladda väldigt linjärt o fint. Fast å andra gasar man aldrig järnet från tomgång - på fyran!
Skulle man göra det på vägen skulle antagligen samma sak hända. Till vardags ger man väl aldrig järnet under 3500varv.
Tankade 99oktan V-Power innan och nollställde boxen, möjligtvis borde jag kört längre så att det hann ställa in sig bättre.
Man får nog snickra ihop en setup som passar just rullar. Stillastående och järnet från tomgång.. Vet att jag har en krets hemma med pysventil paralellkopplad med EBV:n, som tar bort peakarna endast. Borde funka.
Sen ska en en 3" racekat på oxå.
391 Nm måste vara nytt rekord för en standard turbo, då Togge fick 286 Nm med sin. Eller finns det någon som är värre ?
Originally posted by Freddan72 Grattis till resultatet Erajack! 261 hk med enbart chip och Apexi låter mkt bra. Vad hade du för oktan i tanken? 98?
Hur låg ditt laddtryck? Mitt svajjade rejält pga kass EBV. Tror jag tappade minst en 5-10 hk pga det.
P.S Om du inte har en scanner så kanske du har en digitalkamera
Tjena! Jag kör på 99oktan V-power. Rekomenderas stakt!!
Kameran är trasig!!
Nissan 350Z -04 (Sommar bil) Inte på!
Coupé 20VT -99 LE Nr:1501 (Tillbaka som aldrig förr!) Äntligen PÅ verkstad! Till salu.
Polo -96 (Vinterbil) Inte på! Ska besiktas.
Folka Vento VR6 -93 såld!
Capri 3.0 T -73 Saknad sedan länge!!
1.65bar.... jisses, inte rädd om topplockspackningen? Tycker det känns högt med 1.4-1.5bar som jag läst om på andra ställen också, personligen skulle jag nog ta det som taskig EBV och lägga en PRV parallellt, och inte lita på att det är trimchippet som tillåter högt laddtryck momentant.... Rätt mycket mer än 1.05bar som är original (IIRC). Fast det låter onekligen lite skoj med 398Nm vrid :-D
Låter som ni hade kul på rullarna, hade min motor inte fått för sig att byta dialekt en aning (diselienska) och fått för sig att öka effekten genom att helt spontant börja med vattenkylning i (minst) en cylinder för att hänga med de nya förälskelserna hade jag gärna följt med och kollat vad min bil ger.
Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.
Originally posted by per Som sagt det var en peak, så det var ingen fara. Men det påverkade kraftutvecklingen negativt. PRV paralellt med EBV:n är nästa steg ja!
Vad låg vridet på efter peaken?
Hur mycket laddtryck hade du vid 6000 varv?
Originally posted by per Som sagt det var en peak, så det var ingen fara. Men det påverkade kraftutvecklingen negativt. PRV paralellt med EBV:n är nästa steg ja!
Per. Om du vill kan jag lägga upp en bild på din bänkkurva.
Click here to visit Raceitaly
______________
Fiat Coupe 20VT Plus -99
Alfa Romeo 156 SW 2.0TS -01 SP3
Chrysler Grand Voyager 3,3l V6
Acura Legend 3,2l V6 -91
SAAB 9000 CSE 2,3T steg2 -98 --SÅLD
"Tappar man ett verktyg kommer det alltid att landa i en balja med spillolja, även om den står flera meter bort."
Murphy´s law.
Comment